ארה"ב: ה-FTC ו-17 מדינות תובעות את אמזון – מתנהלת כמונופול

נציבות הסחר הפדרלית, בהובלת היו"רית לינה קאן, תובעים מבית המשפט לנטרל את מה שה-FTC מצאה כשיטות עבודה אנטי-תחרותיות מטעם החברה, המתבצעות ב-Amazon Marketplace - החנות המקוונת שלה, שבה תעסוק התביעה

ה-FTC בהובלתה תובעת את אמזון ובענק. לינה קאן, יו"רית נציבות הסחר הפדרלית של ארה"ב.

ממשלת ארה"ב, דרך זרוע נציבות הסחר הפדרלית שלה, ה-FTC (ר"ת The Federal Trade Commission), יחד עם 17 מדינות, הגישו תביעת הגבלים עסקיים נגד אמזון, בטענה שענקית המסחר האלקטרוני ניצלה לרעה את דומיננטיות השוק שלה ופגעה בתחרות. התביעה מגיעה אחרי שנים של בדיקות מטעם רגולטורים ומחוקקים, שהביעו דאגה לגבי כוחה הגדל והולך של ענקית הקמעונאות אונליין והשפעתה על הכלכלה במדינה

נזכיר כי לאורך השנים, מלבד היותה זירת מכירות מקוונת בולטת שבה מתרכזת התביעה הנוכחית, אמזון, כידוע, הלכה והתרחבה לתחומי עיסוק רבים אחרים. כך למשל רק אתמול דיווחנו על השקעה ענקית שביצעה החברה באנתרופיק, שתחזק אותה בתחום ה-GenAI הלוהט.

האם בית המשפט יורה על פירוק אמזון?

אבל אם לחזור ל-Amazon Marketplace – לפי התביעה, אמזון השתמשה בכוח השוק שלה כדי לחנוק את התחרות במספר דרכים. על פי הטענות של התובעים, החברה העדיפה מוצרים ושירותים שלה על פני אלה של מוכרי צד שלישי. התובעים הסבירו כי חשפו, לכאורה, שאמזון משתמשת באלגוריתמים שלה כדי להציג באופן בולט את מוצריה בתוצאות החיפוש ולהציע אותם במחירים נמוכים יותר nהמוכרים האחרים. החברה גם משתמשת, לכאורה, בשירות המנויים שלה פריים (Prime) כדי להעניק למוצריה יתרון באמצעות משלוחים נוחים ומהירים יותר.

עוד צוין בתביעה כי החברה מפעילה לחץ על מוכרי צד ג' לחתום על הסכמים שמונעים מהם למכור את המוצרים שלהם בפלטפורמות אחרות במחירים נמוכים יותר. סעיף זה שנקרא MFN (ר"ת Most Favored Nation) מונע למעשה מהמוכרים להתחרות עם אמזון בתמחור הסחורה שלהם.

בו יעסוק המשפט. ה-Amazon Marketplace.

בו יעסוק המשפט. ה-Amazon Marketplace.

אמזון מואשמת גם ברכישת מתחרים פוטנציאליים ואז – בחיסולם. לאמזון יש היסטוריה של רכישת חברות קטנות יותר ונוהג שלה לסגור אותן, או לשלב אותן בעסקיה. ההתנהלות הזו הפחיתה, כך נטען, את מספר המתחרים איתם מתמודדת הענקית מסיאטל והקשתה יותר על גורמים חדשים לפרוץ לשוק.

התביעה טוענת שהשיטות האנטי-תחרותיות והמונופוליסטיות של אמזון פגעו בצרכנים ובעסקים כאחד. הצרכנים התמודדו, לפחות כך נקבע בחקירות, עם מחירים גבוהים יותר ופחות מבחר כתוצאה מהדומיננטיות של אמזון. העסקים נפגעו גם הם, שכן רבים מהם נאלצו למכור את הסחורות שלהם דרך אמזון, או להתמודד קשיים משמעותיים בשוק.

התביעה מבקשת מספר סעדים מבית המשפט, לרבות: להורות על פירוק אמזון לעסקים נפרדים – דבר שיפחית את כוח השוק שלה ויקל על התחרות מולה; לאלץ את אמזון להפסיק להשתמש באלגוריתמים שלה כדי לתעדף את מוצריה ושירותיה – מה שיהפוך את המרקט פלייס של אמזון ליותר הוגן ותחרותי עבור מוכרי צד שלישי; להטיל על אמזון איסור לכפות על מוכרים לחתום מולה על הסכמים אנטי-תחרותיים – מה שייתן להם יותר חופש להתחרות באמזון במחיריהם; לאלץ את אמזון לבטל חלק מהרכישות שלה – מהלך שיחזיר את התחרות לשווקים מסוימים שבהם אמזון הפכה לדומיננטית מדי.


הרגע שלו חיכתה היו"רית לינה קאן

המאבק המשפטי שצפוי לאמזון מול ה-FTC – המובלת על ידי היו"רית לינה קאן, שידועה כאויבת ניצחת של אמזון – והמדינות התובעות עומד להיות מורכב וקריטי עבורה, ויכולה להיות לו השפעה משמעותית מן הסתם על החברה בפרט ואך למעשה גם על תעשיית המסחר האלקטרוני בכלל. אם הממשלה והמדינות יצליחו, אמזון עלולה להיאלץ לשנות כליל את שיטות העבודה העסקיות שלה, ואולי סופסוף ליצור שוק הוגן ותחרותי יותר.

היו"רית קאן בודקת את התנהלות הקמעונאית האלקטרונית העוצמתית כבר מאז שהייתה סטודנטית למשפטים, ומאמר שכתבה אז, ששמו "פרדוקס ההגבלים העסקיים של אמזון", שקרא להחיל רגולציה חריפה על ענקית הקמעונאות המקוונת ולהתנגד לה, עורר הדים רבים.

העובדה שקאן נחשבת כרודפת אמזון מימים ימימה הביאה לכך שביולי 2021, קצת אחרי שהיא נכנסה לתפקיד יושבת ראש נציבות הסחר הפדרלית של ארה"ב, הענקית מסיאטל עתרה בבקשה ש-קאן לא תנהל את חקירות ותביעת ההגבלים העסקיים נגדה, משום שאינה אובייקטיבית, לטענתה, בכל הקשור באמזון. העתירה, כפי שניתן להבין, לא התקבלה, וכעת הגיעה הרגע הגדול של קאן, שבו היא תנסה להכות באמזון סופסוף מכה ניצחת, לכאורה.

אלא שבאופן לא מעט אירוני, מאז שקאן נכנסה לתפקידה כיו"רית ה-FTC, היא והנציבות בהובלתה ספגו שורת הפסדים בבית המשפט בניסיון להפיל חברות ביג טק, כולל הצעה לחסום את עסקת מיקרוסופטאקטיוויז'ן בליזארד, שנכשלה, וניסיון נפל למנוע ממטא לאמץ אל חיקה את Within – סטארט-אפ הכושר מבוסס המציאות המדומה.

נזכיר כי גם ביוני הגישה ה-FTC תביעה נגד אמזון על כך שהערימה, לכאורה, על משתמשים להצטרף כחברים לשירות פריים שלה, והקשתה על ביטול ההצטרפות בדיעבד. על תביעה זו אמרה אמזון שהיא שגויה ב"הן העובדות והן החוק".

אמזון פרסמה פוסט תגובה ארוך במיוחד לדבר התביעה, עליו חתום דיוויד זפולסקי, סגן נשיא בכיר למדיניות ציבורית גלובלית ויועץ משפטי כללי בחברה, שציין בו בין השאר: "אנו מכבדים את התפקיד שמילאה ה-FTC בעבר בהגנה על צרכנים ובקידום התחרות. למרבה הצער, נראה שה-FTC הנוכחית סוטה באופן קיצוני מהגישה הזו, ומגישה תביעה מוטעית נגד אמזון, שאם תצליח, תאלץ את אמזון לעסוק בשיטות שפוגעות בפועל בצרכנים ובעסקים הרבים שמוכרים בחנות שלנו – כמו הצורך להציג מחירים גבוהים יותר, להציע משלוח פריים איטי יותר או פחות אמין – ותהפוך את פריים ליקר יותר ולפחות נוח".

עוד כתב זפולסקי כי "השיטות שה-FTC יוצאת נגדן סייעו לדרבן תחרות וחדשנות בכל ענף הקמעונאות, והניבו מבחר גדול יותר, מחירים נמוכים יותר ומהירויות משלוח גבוהת יותר עבור לקוחות אמזון, כמו גם הזדמנויות גדולות יותר עבור העסקים הרבים שמוכרים בחנות של אמזון".

ג'ף בזוס, מייסד החברה, היו"ר שלה ומנכ"לה לשעבר, לא הגיב בפומבי על התביעה אך בעבר, בראיון שהעניק, הגן על שיטות העבודה העסקיות של אמזון ואמר, ממש כמו זפולסקי, שהחברה טובה לצרכנים ולתחרות. "אנחנו כל הזמן מחדשים ומביאים מוצרים ושירותים חדשים לשוק", אמר אז בזוס. "אנחנו גם משקיעים רבות בתשתית וברשת הלוגיסטית שלנו כדי לוודא שנוכל לספק את המוצרים והשירותים שלנו במהירות וביעילות. כל זה טוב ללקוחות, וזה טוב לתחרות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים