מגמות בשוק המציאות הרבודה

משקפי המציאות המדומה Vision Pro של אפל וה-AI המתפתחת באופן סופר-מואץ, ישפיעו בין השאר על השימושיות והסקלביליות של טכנולוגיית המציאות הרבודה, כולל בידי ארגונים ● מה עוד צפוי בעתיד בקרוב בתחום?

21/04/2024 13:08
בן סורק, מנהל פיתוח בכיר בחברת PTC.

שוק המציאות הרבודה הולך ומבשיל בהדרגה, ומקדם בכך את אימוצם של תרחישי שימוש שונים בטכנולוגיה זו. זאת, כמענה טכנולוגי לאתגרי פרודוקטיביות הצצים בסביבות עבודה, ולשיתופי פעולה קריטיים בין עובדים. ארגונים רבים עושים שימוש במכשירים נישאים חזקים יותר ויותר, בעת ששוק הצרכנים מתגלה כשדה ניסויים רחב לדור הבא של חומרת מציאות רבודה ומציאות מעורבבת (AR ו-MR). כל זאת, לצד בינה מלאכותית ושיטות מחשוב מתקדמות, המניעים את אימוצם של פתרונות AR חזקים וידידותיים יותר למשתמש.

השנה, הבינה המלאכותית נכנסה לשווקים בגדול. מכיוון ש-AI היא טכנולוגיית יסוד, טכנולוגיית AR היא אחת המרוויחות הגדולות מההתקדמות בבינה מלאכותית לאחרונה

שוק החומרה במציאות רבודה התייצב עד שנת 2023, והושג איזון בין הטכנולוגיה שהבשילה בהדרגה לבין הציפיות שהלכו וגאו מתעשייה זו. פתרונות מציאות רבודה ארגוניים, שהפכו לאפשריים יותר במכשירים מוכרים ונגישים, ממשיכים להשתפר. שתי המגמות הללו צפויות להמשיך ולהתבסס בשנת 2024, הודות להשקה של משקפי המציאות המדומה Vision Pro של אפל (Apple), וההשפעה החיובית של בינה מלאכותית על השימושיות סקלביליות של המציאות הרבודה.

Apple Vision Pro

Apple Vision Pro צילום: אפל

אפל מחזקת את פעילותה בשוק ה-AR

חוקרים סבורים שעדיין נדרשת צמיחה נוספת בתעשיית החומרה של המציאות הרבודה. חלק ניכר מהגידול בחומרת AR נובע למעשה מהפיתוחים בחומרת מציאות מדומה לצרכנים, המתנסים ב-AR בצורה נרחבת דרך מכשירים כגון Quest של מטא (Meta) ו-Apple Vision Pro.

חברות טכנולוגיה הפועלות בשוק ה-AR, כמו מיקרוסופט, נוטות לפעול באופן כמעט בלעדי ברובד הגבוה והמתקדם של השוק הארגוני. ל-Apple Vision Pro יש את הפוטנציאל לטשטש גבולות אלה.

אנחנו ב-PTC הצגנו תרחיש שימוש ארגוני ב-AR במהלך ההשקה הרשמית של Apple Vision Pro, שהדגים את הערך שאנו מייצרים עבור הלקוחות שלנו באמצעות AR.

AI הופכת מכשירי AR למחשבים קוגניטיביים

השנה, הבינה המלאכותית נכנסה לשווקים בגדול. מכיוון ש-AI היא טכנולוגיית יסוד, טכנולוגיית AR היא אחת המרוויחות הגדולות מההתקדמות בבינה מלאכותית לאחרונה. הבינה המלאכותית מעניקה ל-AR יכולות קוגניטיביות משופרות, כמו דיבור, שמיעה וראייה. לדוגמה, AR יכולה ללמוד מניתוח חזותי מפורט של שלבי עבודה בודדים ובחינת סביבת העבודה, ולספק לאחר מכן הוראות עבודה, שלב אחר שלב, באיכות גבוהה.

העובדה ש-AI מסייעת להפוך חוויות מציאות רבודה ליעילות יותר, מהווה צעד משמעותי קדימה, המאפשר ליהנות מהחוויות הללו במכשירים הקיימים כיום. למשל, כלי ה-Vuforia של PTC, משלב מציאות רבודה ובינה מלאכותית, לטובת תהליך הפיתוח של מוצר בצורה מונחת וירטואלית ואינטואיטיבית.

זהו חלק ממגמת ההתכנסות המאפיינת טכנולוגיות מתפתחות. אם בעבר חברה יכלה להתמקד רק בקישוריות של הדור הבא, רק במציאות רבודה, רק במכשירים מחוברים או ב-AI בלבד, הרי שהיום ההתפתחויות המעניינות ובעלות ההשפעה הרחבה ביותר, מתרחשות בחיבור בין הטכנולוגיות הללו.

חומרת AR שימושית בסמארטפונים וטאבלטים 

חברות רבות משתמשות ב-AR בסמארטפונים ובטאבלטים. המכשירים הללו בני-השגה ומוכרים היטב למשתמשים. היכולת שלהם לספק חוויות סוחפות ועשירות הולכת וגדלה, הודות להתקדמות ב-AI, מחשוב ענן ומחשוב קצה ושבבים מתקדמים כמו Tensor של גוגל.

חלק מהחברות המשתמשות בחומרת AR ייעודית עושות זאת באמצעות ספקי מציאות-רבודה-כשירות (AR-as-a-Service), המציעים גישה לחומרה באמצעות חבילות תוכנה, יחד עם שירותי תמיכה ללקוחות ותכונות אחרות. מגמה זו צפויה להימשך, ותהפוך את ה-AR לידידותית יותר עבור מנהלים היודעים לזהות את הערך של חוויות המשתמש, אך עלולים לחוש מאוימים מהטכנולוגיה.

יכולה לסייע למשל בהדרכת עובדים. טכנולוגיית ה-AR.

יכולה לסייע למשל בהדרכת עובדים. טכנולוגיית ה-AR. צילום: אילוסטרציה. Shutterstock

AR הופכת לשימושית יותר ויותר ביישומים בעולם האמיתי

מציאות רבודה הופכת לפופולרית יותר ויותר בקרב עובדים בשטח. דבר זה משקף תזוזה בתוך תעשיות – במיוחד במגזרי הייצור והשירותים. הגורם המניע מגמה זו היא ההכרה בפוטנציאל של ה-AR כמענה לאתגרים הכרוכים בתחלופה גבוהה של עובדים, פרישה של עובדים ועלייה במורכבותה של העבודה.

גורם מרכזי לזינוק באימוץ AR הוא הצורך בכלים דיגיטליים המשפרים את היעילות והאפקטיביות של עובדים בקו הראשון בשטח. בעת שתעשיות מתמודדות עם תחלופה מתמדת של עובדים חדשים, AR מספקת ממשק נוח לשימוש ואינטואיטיבי, להכשרת עובדים ולהשתלבותם בעבודה.

קישוריות בין אנשים, מוצרים ותהליכים חשובה מכל. ה-AR מאפשרת תקשורת ושיתוף פעולה בין העובדים בצורה חלקה. מומחים מרוחקים יכולים להשתמש במכשירים התומכים ב-AR כדי לספק הדרכה לעובדים הזקוקים להכשרה. יכולת זו משפרת את פתרון הבעיות, מפחיתה את זמן ההשבתה ומגדילה את הפרודוקטיביות הכוללת.

המספר ההולך וגדל של תרחישי שימוש ב-AR בתעשיות ייצור ושירותים ממחיש את הרבגוניות הגלומה בה. מבדיקה ויזואלית ועד למשימות תחזוקה, AR הופכת לכלי מרכזי המסייע לייעל את תהליכי העבודה, לצמצם שגיאות ולשפר את היעילות הכוללת של העובדים. שינוי זה ממחיש את התפתחותה של ה-AR ממגמה טכנולוגית בלבד, לפתרון מעשי לאתגרים עסקיים בעולם האמיתי.

הכותב הוא מנהל פיתוח בכיר בחברת PTC

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים