ה-FTC תובעת את אמזון על הטעיית משתמשי פריים שלה

הוועדה המגינה על הצרכנים בארה"ב מאשימה את ענקית המסחר אונליין בשימוש בטקטיקות עיצוב "מניפולטיביות, כפייתיות או מטעות" באתרה - שיטה המכונה "דפוס אפל" - כדי לרשום צרכנים לתוכנית פריים ללא הסכמתם

נתבעת בקליפורניה. אמזון.

ועדת הסחר הפדרלית של ארצות הברית, ה-FTC, הגישה אתמול (ד') נגד אמזון (Amazon) תביעה המאשימה את ענקית הקמעונאות אונליין שרשמה את לקוחותיה לתוכנית פריים (Prime) שלה ללא הסכמתם ולאחר מכן הקשתה עליהם לבטל את המנוי האמור.

בתביעה, שהוגשה לבית המשפט המחוזי של ארצות הברית עבור המחוז המערבי של וושינגטון, האשימה ועדת הסחר הפדרלית את אמזון בשימוש ב"עיצוב מניפולטיבי וכופה" בממשק שלה, ובשימוש מכוון בעיצובים מטעים, כדי להונות ולשכנע צרכנים להירשם לפריים. בנוסף, על פי הטענות, לעתים הוצג לצרכנים כפתור להשלמת עסקאות, שלא הצביע בבירור על כך שלחיצה עליו תגרום למשתמש להירשם לפריים, הרשמה ללא ידיעה לשירות שמגיעה בתוספת חידוש אוטומטי שלו מדי חודש. ואם לא די בכך, הוועדה גם טוענת בתביעתה כי אמזון, לכאורה, גם סיבכה את תהליך ביטול המנוי בכך שלא ביצעה שינויים בממשק שיקלו על ביטול שכזה.


לפי התקשורת העולמית, ענקית הטכנולוגיה מסיאטל, המתמחה בקניות מקוונות אך עוסקת גם בשלל תחומים אחרים, מואשמת שהיא משתמשת בחנותה בטכניקה המכונה "דפוס אפל" (Dark Pattern), המיושם על ידי ספקיות שירותים דיגיטליים כדי למשוך לקוחות, ובמקרה המסוים של אמזון כך נוהגת החברה כדי להונות צרכנים להירשם לשירות פריים שלה, שעלותו $14.99 בכל חודש. השירות כולל הטבות במחירי ובזמני המשלוחים, הנחות ברכישות, וכן תקף לשירותים אחרים של החברה כמו למשל טוויץ' – אתר אינטרנט המהווה פלטפורמה לסטרימינג של וידיאו בשידור חי.

"במהלך התשלום המקוון של אמזון, בפני הצרכנים עמדו הזדמנויות רבות להירשם לאמזון פריים. במקרים רבים, הצרכנים התקשו לאתר את האפשרות לרכוש פריטים באמזון ללא מנוי פריים", כך לטענת ה-FTC.

נחשבת אויבת של ענקית הטק. לינה קאן, יו"ר ה-FTC.

נחשבת אויבת של ענקית הטק. לינה קאן, יו"ר ה-FTC. צילום: מתוך אתרה של קאן

ה-FTC בהנהגת לינה קאן: אויבת מרה של אמזון

מן הסתם לא מדובר על ההיתקלות הראשונה של ה-FTC ותאגיד אמזון העוצמתי, למעשה אפילו לא בהתקלות ראשונה השנה. במאי האחרון הוועדה הגיעה להסדר שבמסגרתו תשלם הענקית שייסד ג'ף בזוס למדינה קנס מוסכם בגובה 5.8 מיליון דולר, על רקע הטענות שעובדי רינג (Ring) – מערכת מעקב בווידיאו הזמינה בארה"ב, נמצאת בבעלות אמזון ומשמשת צרכנים ביתיים – ריגלו אחרי לקוחות באמצעות המכשירים שהחברה סיפקה להם. הפרשה, כפי שדיווחנו, החלה כבר ב-2019, ובאה לכדי סיום השנה.

ה-FTC אחראית להגנת הצרכנים האמריקנים, וכן מבצעת חקירות בעניין התחרות במשק. ב-2021 מונתה לינה קאן, לתפקיד היו"ר החדשה של הגוף הרגולטורי, והמינוי המסוים לא מצא חן בעיני ענקית הקמעונאות אונליין, שהחליטה "להיכנס" ב-קאן ולדרוש ממנה להישאר מחוץ לבדיקות של ה-FTC בעניינה, וזאת מכיוון שלדברי אמזון קאן מוטה נגדה. הבקשה התבססה על כך שבשנת 2017, עוד בהיותה סטודנטית, פרסמה קאן מאמר ב-Yale Law Journal, שכותרתו "פרדוקס ההגבלים העסקיים של אמזון". מאמר זה ומה שקאן הציגה בו עוררו הדים רבים בעולם המשפט והמסחר בארצות הברית, לנוכח הטענה שהושמעה בו כי הגישות המקובלות של ארה"ב להערכת המצב התחרותי ביחס לחברות אינטרנט נכשלות כשהן מיושמות על פלטפורמות ענק דומיננטיות כמו זו של אמזון.

בקשתה של אמזון לא התקבלה, וקאן בהחלט הייתה מעורבת בחקירות אודותיה, אך התביעה בנוגע למנויי הפריים היא למעשה הגדולה ביותר שיו"ר ועדת הסחר הפדרלית הוציאה לפועל נגד החברה בשנים שמאז כניסתה לתפקיד.

בתגובה לתביעה טענה אמזון כי הייתה שרויה בעיצומו של דיון בנושא מול ה-FTC כאשר זו הגישה נגדה את התביעה ללא הודעה מוקדמת. "האמת היא שלקוחות אוהבים את פריים, ובעיצוב אנו מבהירים באופן פשוט ללקוחות להירשם או לבטל את חברות הפריים שלהם", כך נמסר מהחברה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים