נחשף: מדוע השקיעה מיקרוסופט את המיליארד הראשון ב-OpenAI?

מיילים פנימיים שנחשפו כחלק משפט ההגבלים העסקיים של גוגל בארה"ב גילו את השיקול שעמד מאחורי ההשקעה ההתחלתית במפתחת ChatGPT ● בסופו של דבר, אחרי עוד 12 מיליארד ד' שהשקיעה, מיקרוסופט ו-OpenAI הפכו לשותפות

הפיכתן לשותפות קידמה במיוחד את הענקית מרדמונד במרוץ הבינה המלאכותית. מיקרוסופט ו-OpenAI.

אימיילים שנחשפו באחרונה שופכים אור על המניעים שעמדו מאחורי ההשקעה הראשונית של מיקרוסופט, בסך מיליארד דולר, ב-OpenAI כבר בשנת 2019. המיילים, שהתפרסמו כחלק מתביעת ההגבלים העסקיים המתמשכת של משרד המשפטים האמריקני נגד גוגל, מראים שמיקרוסופט הייתה "מודאגת מאוד" מההתקדמות של המתחרה ממאונטיין וויו בתחום הבינה המלאכותית, ודאגה זו הייתה הגורם המדרבן מאחורי פתיחת הארנק של הענקית מרדמונד בפני מפתחת ה-GenAI החלוצית.

המייל שגילה את הדברים, שכותרתו הייתה "מחשבות על OpenAI", נכתב על ידי מנהל הטכנולוגיות הראשי של מיקרוסופט, קווין סקוט, ונשלח אל מנכ"ל החברה, סאטיה נאדלה, ולמייסד השותף של ענקית הטק, ביל גייטס. במכתבו הביע סקוט דאגה לגבי הפער המשמעותי בין יכולות ה-AI של מיקרוסופט לאלו של גוגל, כך על פי דיווח אחרון של הביזנס אינסיידר. "אנחנו נמצאים שנים רבות מאחורי המתחרים מבחינת קנה המידה של למידת המכונה", כתב סקוט לנאדלה וגייטס בדוא"ל ששלח אל השניים ב-12 ביוני 2019.

לדבריו, משנוכח בהתקדמות שנעשתה אצל המתחרה הגדולה בתחומים כמו עיבוד שפה טבעית (NLP), הוא הפך ל"מאוד מאוד מודאג". במכתבו הדגיש סקוט שלקח למהנדסי מיקרוסופט חודשים רבים כדי להגיע ליכולות שעמדו מאחורי מודל השפה המוקדם של גוגל, BERT, וזאת בשל מגבלות בתשתית של החברה, שלדבריו פשוט "לא עמדה במשימה".

ההשקעה התעבתה והוכיחה את עצמה – בינתיים

המכתב, והדיון הפנימי שעורר, הובילו את מיקרוסופט לבחור להשקיע ב-OpenAI באופן נדיב במיוחד – זה התחיל באותם ימים, כאמור, בהשקעה הראשונית של מיליארד דולר, שגררה השקעות נוספות, מה שהביא את הסכום הכולל שמיקרוסופט השקיעה במפתחת ChatGPT לכ-13 מיליארד דולר בתחילת השנה שעברה, ולא זמן רב אחרי שהצ'אטבוט של הבינה היוצרת שוחרר ושיבש אינספור היבטים טכנולוגיים ואחרים בעולם.

מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה, מדבר על Copilot בכנס איגנייט האחרון של החברה.

מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה, מדבר על Copilot בכנס איגנייט האחרון של החברה. צילום: דן דלונג

השותפות הזו הפכה מאז למכרעת בהצלחתה האחרונה של מיקרוסופט במירוץ הבינה המלאכותית, אחרי שהטכנולוגיה של OpenAI שולבה במוצרים שונים שלה, ביניהם ב-מנוע החיפוש בינג (Bing), ב-Office 365, ובפיתוח עוזר הבינה המלאכותית של מיקרוסופט ששמו הוא Copilot.

שיתוף הפעולה ההדוק בין מיקרוסופט ל-OpenAI גרר בדיקות של רגולטורים העוסקים בתחום ההגבלים העסקיים. הנציבות האירופית, רשות התחרות והשווקים של בריטניה, ה-CMA, ואף וועדת הסחר הפדרלית של ארה"ב, ה-FTC – כולן חוקרות את השותפות, בשל חששות מכך שהקשר עלול לפגוע בתחרות בשוק הבינה המלאכותית. לעת עתה לא הוגשו מסקנות או תביעות בנדון.

השותפות עם OpenAI אם כן נבעה מלחץ, ואף הוכיחה את עצמה כמועילה עבור מיקרוסופט, אבל אפשר שהיא עוד תעמוד בפני אתגרים משפטיים בהמשך הדרך. כבר כעת עומדות שתי החברות בפני תביעות בנוגע להכשרת מודלי ה-AI שעליהן הן מתבססות על חומרים המוגנים בזכויות יוצרים, כך טוענים התובעים שהמוביל בהם הוא הניו יורק טיימס.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים