OpenAI שוב ספגה תביעה מיוצרים – הפעם מיקרוסופט נתבעה איתה

עד כה נתבעה מפתחת כלי הבינה המלאכותית היוצרת המפורסם על ידי מספר כותבי תוכן, אלא שכעת לראשונה גם מיקרוסופט וגם OpenAI נתבעו יחד, משום שלפי הטענות ChatGPT שלהן הוכשר על ספרי עיון, ללא תשלום ליוצריהם

הפכה לשותפה של OpenAI עם נתח של 49% מרווחיה. מיקרוסופט.

קבוצה של סופרים וכותבים הגישה השבוע תביעת זכויות יוצרים ייצוגית נגד מיקרוסופט ו-OpenAI, החברות שמאחורי צ'טבוט הבינה המלאכותית הפופולרי ChatGPT. התובעים טוענים ש-ChatGPT הוכשר על מיליוני ספרי עיון וחומרים אחרים שהם כתבו, המוגנים בזכויות יוצרים, וזאת ללא אישור או תשלום לבעלי הזכויות על השימוש בתוכן.

התביעה הייצוגית הוגשה לבית משפט פדרלי במנהטן ביום ג' האחרון בידי הסופר ועורך ה-Hollywood Reporter, ג'וליאן סנקטון, המוביל את קבוצת התובעים. לדברי סנקטון, OpenAI העתיק עשרות אלפי ספרי עיון ללא רשות, במטרה ללמד את דגמי השפה הגדולים שלה להגיב להנחיות טקסט אנושיות.

בכתב האישום טוענים העותרים כי מיקרוסופט ו-OpenAI "גירדו" או חילצו טקסטים ונתונים מהתכנים שבבעלותם ללא רשות ודורשים, משתי הנתבעות, פיצויים על אימון מודלי השפה הגדולים שלהם בהתבסס על תכניהם, כמו גם סעד בדמות צו מניעה שיסכל המשך שימוש בלתי מורשה בחומרים המוגנים בזכויות.

הפעם: גם מיקרוסופט נתבעת

יצוין כי OpenAI לבדה כבר נתבעה בידי יוצרים ומוציאים לאור מספר פעמים השנה אודות אותו עניין עצמו של אימון כלי ה-GenAI שלה על תוכן ללא הסכמת ואישור בעליו, ומבלי לפצות את יוצרי התוכן כספית אפילו. על תביעה בולטת שכזו שהוגשה בידי הקומיקאית שרה סילברמן דיווחנו ביולי.

למעשה, סילברמן, שהיא גם סופרת ושחקנית טלוויזיה, תבעה בקיץ בתביעות נפרדות גם את OpenAI וגם את המתחרה שלה, מטא, על הפרת זכויות היוצרים שלה. בתביעתה סילברמן טענה כי שתי ענקיות הטכנולוגיה השתמשו בספרה, The Bedwetter, כדי לאמן את מערכות ה-AI שהן פיתחו ומפתחות, ועשו זאת ללא קבלת הסכמתה.

ממשיכות לשכלל את מודל הבינה המלאכותית שלהן - אבל האם על תוכן מוגן בתביעות יוצרים? OpenAI והשותפה שברקע, מיקרוסופט.

ממשיכות לשכלל את מודל הבינה המלאכותית שלהן – אבל האם על תוכן מוגן בתביעות יוצרים? OpenAI והשותפה שברקע, מיקרוסופט.ההבדל המייחד את האירוע המשפטי של השבוע מתביעות העבר נגד OpenAI הוא שהפעם אל התביעה הספציפית נגדה חוברה גם מיקרוסופט – הספונסרית הגדולה של מפתחת כלי הבינה המלאכותית הג'נרטיביים, שהשקיעה עד כה כ-11 מיליארד דולר בבת טיפוחיה. על פי הוספת הענקית מרדמונד לתביעה ניתן להבין כי כיום ההתייחסות אל מיקרוסופט, שלא רכשה את OpenAI אלא רק השקיעה בה בכבדות ופועלת בצמוד אליה בקידום יכולות ה-GenAI של השתיים, נחשבת כיום כישות הקשורה ב-OpenAI הדוקות.

ואכן, כפי שדיווחנו, בתחילת החודש השיקה OpenAI את GPT-4 Turbo – מודל AI מהיר ומדויק בהרבה, שהוא החזק ביותר שלה עד כה. על אף הידיעה שהחברות פועלות בצמוד, באירוע הפתיעה לא מעט את הנוכחים השתתפותו של מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה, אשר התייצב בטבעיות על הבמה יחד עם בכירי OpenAI ומנכ"לה, סם אלטמן (שהודח בסופ"ש, אך לאחר דרמה גדולה הוחזר לתפקידו כמעט מיד).

נאדלה אף דיבר באירוע זה כמי שלוקח חלק בלתי נפרד בהתקדמותה של OpenAI, ואמר כי: "המערכות הדרושות כשאתה דוחף קדימה באגרסיביות במפת הדרכים שלך, מחייבות אותנו להיות מובילים במשחק שלנו, ואנחנו מתכוונים להתחייב באופן מלא לוודא שלכולכם יש לא רק את המערכות הטובות ביותר לאימונים והסקת מסקנות, אלא גם הכי ממוחשבות. וזו הדרך שבה אנחנו הולכים להתקדם".

אם אומן שלא כחוק? כלי הבינה המלאכותית הג'נרטיבית ChatGPT מבית OpenAI.

אם אומן שלא כחוק? כלי הבינה המלאכותית הג'נרטיבית ChatGPT מבית OpenAI. צילום: ShutterStock

"הבסיס של OpenAI הוא לא פחות מאשר גניבה חסרת רסן של יצירות"

השקת ChatGPT והצגת יכולותיו המרשימות, כמו גם פתיחת השירות במתכונתו הבסיסית לשימוש כלל האנושות, נעשתה לפני כשנה בלבד. מאז כבש הכלי את עולם הטכנולוגיה בסערה. הצ'טבוט הרשים רבים ביכולתו ליצור טקסט כמעט בכל נושא ומכל סוגה, בהתבסס על הנחייה טקסטואלית פשוטה מהמשתמשים. הממשק הידידותי של ChatGPT, שפועל כאמור כצ'טבוט איתו ניתן לנהל צ'אט זורם כאילו היה אדם, מבוסס למעשה על מודל שפה גדול ומתוחכם, שהוכשר על מערכי נתונים מסיביים שמקורם באינטרנט.

ואולם, בעוד ש"גירוד" מידע מאתרים שנמצאים ברשות הרבים הוא לרוב עניין המותר על פי חוק, התביעה טוענת שחילוץ שיטתי, וללא רשות, של תוכן מורשה וקנייני למטרות רווח מסחרי – חוצה גבולות אתיים ומשפטיים.

המגזין פורבס ציין כי OpenAI אמרה בעבר שתוכן שנוצר על ידי ChatGPT אינו מהווה "יצירה נגזרת" (באנגלית Derivative Work) – מונח מתחום דיני זכויות היוצרים שפירושו יצירה מקורית שמתבססת באופן מהותי על יצירה אחרת, תוך כדי שינוי כלשהו – ולכן אינו מפר זכויות יוצרים.

אלא שהתובעים מוטרדים מהיכולת של כלי ה-GenAI ליצור טקסטים ותכנים הדומים מאוד ליצירות המוגנות שלהם, וגורסים בתבעיתם כי הדבר מסב נזק פוטנציאלי למוניטין שלהם ועלול להביא אותם גם להפסדים כספיים עתידיים.

על פי דיווח של רויטרס, OpenAI ומיקרוסופט טרם הגיבו על התביעה.

עורך הדין של סנקטון, ג'סטין נלסון, אמר כי "בזמן ש-OpenAI ומיקרוסופט מסרבות לשלם למחברי ספרי עיון, פלטפורמת הבינה המלאכותית שלהן שווה הון. הבסיס של OpenAI הוא לא פחות מאשר גניבה חסרת רסן של יצירות המוגנות בזכויות יוצרים".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אלי

    לא צריך להיות הבדל בין בן אדם שלמד מספר למכונה שלמדה מספר, זה צריך להיות אותו הדבר.

אירועים קרובים