אחרי הפיטורים והדרמה: סם אלטמן יוחזר לתפקיד מנכ"ל OpenAI

המנכ"ל המצליח והנחשב של חברת ה-GenAI פוטר בפתאומיות ביום ו' האחרון וכבר נקלט למשרה בכירה בשורות הספונסרית של OpenAI, מיקרוסופט - אז מה גרם להחזרת הגלגל לאחור?

ישנה את שם המוצרים של החברה? סם אלטמן, מנכ"ל OpenAI.

סם אלטמן חוזר לתפקידו כמנכ"ל OpenAI, כך בישרה החברה עצמה הבוקר ב-X (טוויטר). 

"הגענו להסכמה עקרונית שסם אלטמן יחזור ל-OpenAI כמנכ"ל, עם דירקטוריון ראשוני חדש של ברט טיילור (יו"ר), לארי סאמרס ואדם ד'אנג'לו. אנחנו משתפים פעולה כדי להבין את הפרטים. תודה רבה לכם על סבלנותכם", נכתב בחשבונה של החברה הבוקר.

להודעה זו קדמה שרשרת אירועים שהחלה עם הפיטורים המפתיעים בסופ"ש, המשיכה בעזיבה של נשיא OpenAI, גרג ברוקמן, כמחאה על פיטורי אלטמן, התגלגלה לקלטיתם של אלטמן וברוקמן במיקרוסופט, הספונסרית של חברת ה-AI החדשנית, כשלצד כל אלו הופעל גם לחץ עצום מצד רוב עובדי ומשקיעי החברה על הדירקטוריון שהדיח את אלטמן.

בתגובה לבשורה מהחברה צייץ האיש שבעין הסערה: "אני אוהב את OpenAI, וכל מה שעשיתי במהלך הימים האחרונים היה שירות למען שמירה על הצוות הזה והמשימה שלו יחד. כשהחלטתי להצטרף למיקרוסופט בערב יום ראשון, היה ברור שזו הדרך הטובה ביותר עבורי ועבור הצוות. עם הדירקטוריון החדש והתמיכה של סאטיה נאדלה, אני מצפה לחזור ל-OpenAI ולבנות על השותפות החזקה שלנו עם מיקרוסופט".

כאמור, כחלק מהשינויים שעליהם הוחלט לשם החזרת הקברניט המפוטר, המנכ"ל המשותף של סיילספורס, לשעבר, ברט טיילור, ושר האוצר של ארה"ב בעבר, לארי סאמרס, יצטרפו למועצת המנהלים של OpenAI. אדם ד'אנג'לו, מייסד שותף ומנכ"ל סטארט-אפ השאלות והתשובות Quora, שגם שמו הוזכר בהודעת החברה, יישאר בדירקטוריון. מעבר לכך לא סיפקה החברה האם של ChatGPT בינתיים עוד פרטים, וביקשה מהעוקבים להתאזר בסבלנות עד שהמהלך להשבת אלטמן יושלם.

הלחץ של העובדים עבד

נזכיר כי יותר מ-700 מתוך 770 עובדי OpenAI חתמו כולם ביום ב' האחרון על מכתב שבו איימו כי אם אלטמן לא יוחזר למשרתו ולהובלת החברה הם ינטשו בעקבותיו ויעברו לעבוד במיקרוסופט.

בין החתומים הרבה נכלל גם שמו של המייסד השותף וחבר הדירקטוריון איליה סוצקבר, מדען מחשב ישראלי במקור, שנחשב כדמות שהובילה לפיטורי אלטמן.

סוצקבר, שהוא המדען הראשי של OpenAI, גם צייץ ב-X מוקדם יותר שיש לו כמה חרטות על אירועי סוף השבוע. "אני מצטער מאוד על השתתפותי בפעולות הדירקטוריון. מעולם לא התכוונתי לפגוע ב-OpenAI", צייץ סוצקבר. "אני אוהב את כל מה שבנינו יחד ואעשה כל שביכולתי כדי לאחד את החברה".

כזכור, לדירקטוריון החברה לא היו הסברים רהוטים להדחת המנכ"ל המצליח, מלבד הטיעון שאנשי מועצת המנהלים איבדו באלטמן אמון משום שלא ראו עין עין את הכיוון האסטרטגי אליו נעה החברה.

ביום א', על אף משאים ומתנים להחזרת אלטמן, הודיעה OpenAI כי מינתה את מנכ"ל טוויץ' לשעבר, אמט שיר, למנכ"לה החדש. כפי שצוין בתקשרות האמריקנית, בשבת בישרה מועצת המנהלים בכלל כי סמנכ"לית הטכנולוגיה הראשית שלה, מירה מוראטי, היא שתאייש את תפקיד המנכ"ל באופן זמני, אבל המינוי הזה לא שרד אפילו 24 שעות, משום שמוארטי הצטרפה למכתב העובדים המוחים.

היה מעורב באירועים האחרונים ב-OpenAI. סאטיה נאדלה, מנכ"ל מיקרוסופט.

היה מעורב באירועים האחרונים ב-OpenAI. סאטיה נאדלה, מנכ"ל מיקרוסופט. צילום: בריאן סמייל

מה אומר מנכ"ל מיקרוסופט על החדשות האחרונות?

כמעט מיד עם היוודע דבר הפיטורים, הזדעק לעזרתו של אלטמן מנכ"ל מיקרוסופט נאדלה, שצייץ ביום ב' ובישר כי אלטמן והנשיא הפורש ברוקמן יצטרפו לענקית מרדמונד כדי להקים מעבדת בינה מלאכותית חדשה.

מיקרוסופט, חשוב להזכיר, היא המשקיעה הגדולה ביותר ב-OpenAI ובעלת בריתה של מפתחת כלי הבינה המלאכותית היוצרת. הענקית מרדמונד כבר השקיעה עד כה בחברת ה-AI הג'נרטיבית 11 מיליארד דולר, בשתי פעימות מאז 2019. לפיכך, קליטת אלטמן בשורותיה כמוביל צוות AI חדשני הייתה מובנת כאינטרס של החברה לשמר את הידע ןהפיתוחים שבהם השקיעה כה רבות.

הבוקר הגיב מנכ"ל מיקרוסופט נאדלה לבשורה על החזרת אלטמן לניהול OpenAI, ולשינוי הגברי במועצת המנהלים שלה, ב-X וצייץ: "אנו מאמינים שזהו צעד חיוני ראשון בדרך לניהול יציב, מושכל ואפקטיבי יותר". הוא הוסיף: "סאם, גרג ואני שוחחנו והסכמנו שיש להם תפקיד מפתח לשחק, יחד עם צוות ההנהגה של OpenAI, כדי להבטיח ש-OpenAI תמשיך לשגשג ולהתמקד במשימה שלה. אנו מצפים לבנות על השותפות החזקה שלנו ולספק את הערך של הדור הבא של AI ללקוחותינו ולשותפינו".


מאסק: השינוי ב-OpenAI טוב לעולם

למגיבים על החזרת אלטמן לתפקיד המנכ"ל הצטרף, כמובן, גם אילון מאסק – מי שהיה אחד מהמייסדים השותפים המקוריים של OpenAI, שהחלה בכלל את דרכה כעמותה ללא מטרות רווח, אך פרש ממנה לפני שנים רבות. למאסק ולאלטמן יש כיום מערכת יחסים עכורה, ובנוסף מאסק פתח באחרונה חברה שמתחרה ב-OpenAI וב-ChatGPT שלה. בחודשים האחרונים הפך יזם הטק התזזיתי לא רק ליריב של OpenAI אלא גם של מיקרוסופט הספונסרית שלה, בתחום ה-GenAI. החברה נמתחרה שפתח, ששמה xAI, השיקה באחרונה כלי חופף ל-ChatGPT משלה בשם גרוק (Grok).

מאסק בעל האינטרסים הגיב לציוץ בנושא השבת אלטמן ושינוי הדירקטוריון של המתחרה שלו אשר פורסם הבוקר ב-X – פלטפורמת המדיה החברתית שבבעלותו – וכתב: "OpenAI עצמאית (למחצה) כנראה טובה יותר לעולם מאשר מיזוג עם מיקרוסופט. פחות ריכוזיות כוח".

כידוע, OpenAI הסתמנה כחברה סופר מצליחה שייצרה שיבוש עצום בתחום הטק, עם הצ'טבוט החכם והמגה-פופולרי שלה. בדיווח של רשת CNBC מהבוקר נכתב כי בחודש שעבר ניהלה המפתחת של ChatGPT מגעים למכירת מניות עובדיה למשקיעיה, על פי שווי חברה של 86 מיליארד דולר. החברה הגיעה לשווי המרשים הזה בסך הכל שנה אחרי ששחררה את ChatGPT, הספק למשתמשים שירות של יצירת תכנים מסוגים וסוגות שונים, על בסיס בקשותיהם המוגשות לו בכתב.

אלא שכעת, בהנחה שהטלטלה הראשונית חלפה ושאלטמן אכן ישוב לכסאו וכל העובדים ישארו בחברה גם הם, אפשר שצפויים לה עוד גלי הדף, ולא ברור האם המומנטום של הצלחתה ימשך, או שהמאורעות האחרונים יעיבו עליה ויפגעו בה, ובעקיפין בספונסרית הענקית שלה, מיקרוסופט.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. חובב אי אי

    הכל שטויות. שימו עין על Claude AI . חזק יותר חכם יותר ויודע לטפל בקבצים (כרגע רק PDF). והכל בעברית...! מדהים.

אירועים קרובים