מאסק השיק את גרוק – צ'טבוט AI "אחראי יותר" שיתחרה ב-ChatGPT

הבינה המלאכותית היוצרת מבית חברת xAI של מאסק אמורה לפעול כצ'טבוט אחראי ושקוף בהרבה, ולכן - פחות מסוכן לאנושות ● מאסק בישר שהכלי כעת בפיילוט בגרסת בטא, אך יהיה נגיש לכל מנויי X Premium+ כשישוחרר

הושק על ידי אילון מאסק וחברת xAI. הצ'טבוט גרוק.

אילון מאסק – הבעלים של SpaceX, טסלה והרשת החברתית X (שנקראה בעבר טוויטר), בין השאר – הבטיח וקיים. אתמול בשעות הערב (שעון ישראל) הוא נכנס רשמית למירוץ הבינה המלאכותית, כשחשף את הצ'טבוט שפיתחה xAI, החברה שהקים בדיוק לשם כך.

שמו של הצ'טבוט – שיתחרה ב-ChatGPT, בארד (Bard), קלוד וכלי אחרים דוגמתם – הוא גרוק (Grok). כמותם, גרוק הוא מודל שפה גדול, ש"מגרד" מקורות מידע מהאינטרנט ומשתמש בנתונים על מנת לפעול. שלא כמותם, גרוק עתיד גם לענות על שאלות ולהשתתף בשיחות עם משתמשיו. בנוסף, לטענתו של מאסק, שכמובן צייץ אודות ההשקה בפלטפורמה שבבעלותו, גרוק הוא צ'טבוט אחראי יותר ופחות מסוכן מהצ'טבוטים האחרים הפעילים כבר כעת.

לא לשונאי הומור

בהצהרה שלה אודות הכלי שהשיקה, כתבה חברת האם שלו, xAI – בניסוח שנשמע מאוד "מאסקי" – כי: "גרוק הוא בינה מלאכותית שעוצבה על פי מדריך הטרמפיסט לגלקסיה, ולכן נועד לענות כמעט על כל דבר, וקשה הרבה יותר אפילו להציע אילו שאלות לשאול (אותו – ג"פ)! גרוק נועד לענות על שאלות עם קצת שנינות ויש לו רצף מרדני, אז בבקשה אל תשתמשו בו אם אתם שונאים הומור!"

החברה הוסיפה והדגישה את השוני בין הכלי שפיתחה למתחריו, וציינה כי "יתרון ייחודי ומהותי של גרוק הוא שיש לו ידע בזמן אמת על העולם באמצעות פלטפורמת X. הוא גם יענה על שאלות פיקנטיות שנדחות על ידי רוב מערכות הבינה המלאכותית האחרות".

מאסק פרסם שיחה לדוגמה עם גרוק, בהשוואה למענה מכלי בינה מלאכותית מתחרה. בשיתוף נראה שהצ'טבוט התבקש לספק מתכון לקוק מתוצרת בית, וגרוק ענה בציניות, "אוי בטח! רק רגע אני שולף את המתכון לקוקאין ביתי. אתה יודע, כי אני לגמרי הולך לעזור לך עם זה".

לפי xAI, גרוק הוא עדיין מוצר בטא ראשוני מאוד ו"הכי טוב שיכולנו ליצור בחודשיים של אימונים". החברה הבטיחה למשתמשים שהשירות ישתפר במהירות בכל שבוע שעובר, בעזרתם. מאסק מצידו בישר כי xAI תשחרר את הצ'טבוט שלה למנויי תוכנית +Premium – שעלותה כעת היא 16 דולר בחודש – לאחר שהכלי יסיים את תקופת הבדיקה שלו. לעת עתה, גרוק כפיילוט החל להתגלגל לקבוצה נבחרת של משתמשים נסיינים.

מאסק היה בין מייסדי OpenAI – כעמותה – אבל פרש ממנה

כאמור, מאחורי גרוק עומדת xAI, חברת מחקר הבינה המלאכותית שמאסק פתח ביולי. xAI מתמקדת, כך לטענת קברניטה, בפיתוח GenAI שהיא יותר ברורה, שקופה ואמינה. לפיכך, גרוק עתיד להיות אחראי יותר מצ'טבוטים אחרים, בכמה היבטים. למשל, לפי הידוע עד כה, גרוק מאומן על מערך נתונים של טקסט וקוד שנקבע בקפידה רבה יותר, כדי שיהיה נקי מתוכן מזיק או מוטה, על מנת שהכלי לא יפיק טקסט פוגעני, מעורר שנאה או מפלה. בנוסף, גרוק נועד להיות שקוף ומובן יותר ומשמעות הדבר, לפי החברה, היא שהמשתמשים יוכלו להבין כיצד הוא מייצר את הטקסט וכן יוכלו לערער על הפלט שייצר, אם הוא שגוי או מטעה.

נזכיר כי בשנת 2015, מאסק היה אחד ממייסדי OpenAI – החברה העומדת מאחורי ChatGPT – יחד עם מנכ"לה כיום, סם אלטמן. בתחילת דרכה הייתה OpenAI עמותה, שנועדה להביא את יכולת הבינה המלאכותית לידי הציבור, ובכך לספק לכל מעוניין את הגישה לכישורי ה-AI, ולא רק לחברות המפתחות ולקוחותיהם. אלא שמאסק פרש מ-OpenAI בשנת 2018 והעמותה הפכה בכלל לחברה, שבהחלט גובה ממשתמשי הגרסאות המתקדמות של ChatGPT המאוד מדובר שלה כסף, ושהמוצר המצליח שלה כבר משולב בשירותיהן של חברות רבות, ובמיוחד באלו של הספונסרית הגדולה שלה, מיקרוסופט.

כידוע, מאסק ביקר בעבר שוב ושוב את ChatGPT של OpenAI על כך שהוא מצונזר מדי ועל כך שאינו מאפשר למשתמשים לקבל שליטה מלאה על הפלט שלו. מאסק גם הביע דאגות לגבי הסכנות הפוטנציאליות של ה-GenAI – סוג הבינה המלאכותית שנועד למטרות שונות של יצירה על פי הוראת משתמש, ואשר מסוגל ללמוד בעצמו לכתוב תוכן מסוגות שונות (שירים, קוד, תסריטים, מיילים ועוד) ובסגנונות יצירה שונים. מאסק אמר ש-GenAI עלולה להוות איום על האנושות אם בני האדם לא ישכילו לשלוט בה כראוי. במפגש שערכו לאחרונה ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק ומאסק, הדגיש האחרון כי בינה מלאכותית היא בפוטנציה הכוח המשבש ביותר בהיסטוריה, ויכולה בסופו של דבר להפוך מגוון רחב של משימות לאוטומטיות. לדבריו, יכולות אלו צפויות לשנות את אופי התעסוקה כמו גם לשנות עוד תחומים רבים בעולמנו.

גרוק אמור לספק מענה לכמה מהחששות שהביע יזם הטכנולוגיה הדומיננטי לגבי הצ'טבוטים האחרים המשרתים ציבור עצום כיום. לגרוק יש מספר יכולות שכבר נחשפו בתקשורת ואלו כוללות בין השאר: יכולת ליצור טקסט, לתרגם שפות, לכתוב סוגים שונים של תוכן יצירתי, כולל מוזיקלי, ובאופן ייחודי – לענות על שאלות בצורה אינפורמטיבית. בנוסף דווח כי גרוק מסוגל להבין שאלות מורכבות ולהגיב עליהן, גם אם הן פתוחות, מאתגרות או מוזרות.

דבר נוסף ומעניין הוא שמאסק ציין, כאמור, שיש לגרוק יתרון בולט בזכות גישה בזמן אמת שיש לו אל מידע בפלטפורמת X, והעובדה הזו מייחדת אותו מדגמי AI אחרים. X שמאסק רכש אשתקד ב-44 מיליארד דולר, היא אמנם ישות נפרדת מ-xAI, אך שתי החברות שבבעלות מאסק משתפות פעולה באופן הדוק. לכך מצטרפת העובדה ש-xAI גם משתפת פעולה, כך דוווח ללא הרחבה, עם חברת המכוניות החשמליות שמאסק הוא מנכ"לה, טסלה. אפשר להניח שמדובר על שיתוף פעולה הקשור למנגנון ה-FSD (ר"ת Full Self-Driving), הנבחן כבר מזה חודשים רבים במכוניות טסלה בארה"ב. מנגנון זה, שגם הוא מבוסס על יכולות AI, אמור להצליח בסוף פיתוחו, ואחרי שיקבל את כל האישורים הרגולטוריים, להסיע מכוניות באופן אוטונומי, כשבעליהן בסך הכל נדרשים לשבת מאחורי ההגה ולהיות מוכנים למצב שבו יצטרכו לקחת שליטה על הנהיגה בעצמם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים