סם אלטמן לא חוזר ל-OpenAI – מונה לתפקיד חדש במיקרוסופט

יחד איתו ייקלט בשורות הענקית מרדמונד - הספונסרית הגדולה של OpenAI - גם הנשיא הפורש של חברת ה-AI, גרג ברוקמן, שעזב את OpenAI לאחר שדירקטוריון החברה פיטר במפתיע את המנכ"ל והמייסד אלטמן ביום ו' האחרון

מימין לשמאל: אמט שיר, המנכ"ל החדש של OpenAI, וסם אלטמן - המנכ"ל שפוטר ושעבר למיקרוסופט.

OpenAI, חברת המחקר והפיתוח של כלי הבינה המלאכותית היוצרת הפופולרי ChatGPT, חוותה בסוף השבוע האחרון טלטלה עזה. הדירקטוריון שלה הודיע במפתיע כי הוא מפטר את מנכ"ל החברה, סם אלטמן, שהיה גם אחת הדמויות הבולטות בין מייסדי החברה במקור.

המהלך היה בלתי צפוי ועורר פליאה רבה בקהילת הבינה המלאכותית. אתמול (א') דיווחנו על מגעים להפיכת ההחלטה, כולל החלפת הדירקטוריון כולו ושיבתו של אלטמן לתפקידו המקורי – אבל מסתבר כי התוכניות הללו כבר לא יצאו אל הפועל.

ראשית, החברה, שמינתה מייד עם פיטוריו של אלטמן כמנכ"לית זמנית את מירה מוראטי, מי שמכהנת כמנהלת הטכנולוגיות הראשית שלה, הודיעה אתמול שבסופו של דבר שהיא ממנה כמנכ"לה הקבוע החדש את אמט שיר.

אלטמן וברוקמן יובילו צוות מחקר מתקדם חדש של AI

שנית, במהלך היממה האחרונה חלה התפתחות מפתיעה נוספת בעלילה – מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה, הכריז על גיוסם של מנכ"ל OpenAI לשעבר, אלטמן, והנשיא לשעבר של חברת ה-AI, גרג ברוקמן – שפרש ממנה עקב פיטורי אלטמן – לתפקידים בולטים בשורות ענקית הטק. השניים יעמדו בראש צוות מחקר חלוצי בתחום הבינה המלאכותית. לפי פרשנים, מדובר במהלך אסטרטגי שמדגיש את המחויבות הבלתי מעורערת של מיקרוסופט להישאר בחזית החדשנות בתחום הבינה המלאכותית, אולם לא ברור לעת עתה כיצד תמשיך מיקרוסופט את תמיכתה ב-OpenAI, כמו גם את שיתוף הפעולה ההדוק איתה.

נאדלה בחר ברשת החברתית X כדי לספק בה את ההצהרה הרשמית אודות המינויים המשמעותיים של אלטמן וברוקמן. הוא הביע התלהבות מהמהלך וצייץ ב-X: "אנחנו מאוד נרגשים לחלוק את החדשות שסם אלטמן וגרג ברוקמן, יחד עם עמיתיהם, יצטרפו למיקרוסופט כדי להוביל צוות מחקר מתקדם חדש של AI. אנו מצפים לנוע במהירות כדי לספק להם את המשאבים הדרושים להצלחתם". לטקסט הזה הוסיף נאדלה גם את ההבהרה כי: "אנחנו נשארים מחויבים לשותפות שלנו עם OpenAI ויש לנו אמון במפת הדרכים של המוצר שלנו, ביכולת שלנו להמשיך לחדש עם כל מה שהכרזנו ב-Microsoft Ignite, ולהמשיך בתמיכה בלקוחות ובשותפים שלנו. אנו מצפים להכיר את צוות ההנהגה החדש של אמט שיר ו-OAI (כינוי החברה ב-X – ג"פ) ולעבוד איתם".

כפי שניתן להבין, הצירוף של אלטמן, ברוקמן ואנשי הצוות האחרים של OpenAI, שפרשו ממנה יחד עם המנכ"ל שפוטר, הגיע בעקבות ההכרזה של OpenAI על מינוי המייסד המשותף של טוויץ' (Twitch), שיר, למנכ"ל החדש שלה.

שיר היה המנכ"ל של טוויץ' מאז שנוסדה ועד מרץ 2023, וכן שימש כשותף במשרה חלקית בחברת ההון סיכון Y Combinator. שיר נטש את טוויץ' לפני מספר חודשים, ככל הנראה בגלל קושי לפעול מול מנכ"ל אמזון, אנדרו ג'סי, אחרי שאמזון השלטה על ספקית הסטרימינג. כשעזב בישר כי הוא פורש משירות הזרמות כדי לבלות זמן עם משפחתו, אבל כעת הוא הפך בן לילה למנכ"לה החדש של OpenAI, שיתבקש להיכנס לנעליו הגדולות של אלטמן, אך עם זאת לכבוש את אמון הדירקטוריון מחדש.

אם לחזור לאלטמן, בתגובה לציוץ ולבשורה של נאדלה, היזם – שהיה השנה לאחד האנשים הבולטים בתחום הטק אחרי ש-ChatGPT שהחברה בהובלתו פיתחה כבש את העולם עם יכולות יצירת התוכן שלו – אישר בתמציתיות, "המשימה נמשכת".

אלטמן, כפי שדיווחנו אתמול, היה מעורב במשא ומתן לחזור לתפקיד מנכ"ל OpenAI. עם זאת, הדירקטוריון, המורכב מארבעה חברים משפיעים, דחה את התנאים שהציע המנכ"ל לשעבר בטענה לחוסר יכולת עמידה בדרישות המחמירות שלהם, ובכך תמו ימיו של אלטמן ב-OpenAI.

אנה מועדות פני שיתוף הפעולה ומה מאסק אומר עליו?

אילון מאסק, הבעלים של פלטפורמת X, שהיה בין השאר ממייסדי OpenAI עוד בשנת 2015 אך פרש ממנה ב-2018, התייחס להודעת נאדלה ומיקרוסופט, אולם לא בכובד ראש.

מאסק, כידוע, הוא גם יריב של OpenAI ומיקרוסופט בתחום ה-GenAI. הוא פתח חברה מתחרה השנה, ששמה xAI, והשיק באחרונה כלי חופף ל-ChatGPT משלו בשם גרוק (Grok). היזם הידוע כמטריל אובססיבי, לא עמד בפני הפיתוי לזרוק לכיוון נאדלה התרסה, ופרסם בתגובה ציוץ שבו כתב על החיבור בין מיקרוסופט לאלטמן: "עכשיו הם יצורכו להשתמש ב-Teams", בתוך שהוא לועג לעשיית השימוש בכלי למטרות תקשורת שונות, כולל שיחות וידאו ופגישות, הנפוצה במיקרוסופט.

סילוקו של אלטמן וקליטתו המיידית במיקרוסופט יציבו בכל זאת את מערכת היחסים של OpenAI והענקית מרדמונד במבחן, כך מעריכים רבים. בשנת 2019 OpenAI שיתפה פעולה עם מיקרוסופט, שהשקיעה בה מיליארד דולר כדי למסחר את הטכנולוגיה הייחודית שפיתחה. העסקה הזו העניקה למיקרוסופט גישה בלעדית למחקר ולפיתוח של OpenAI וגם סיפקה לה נתח כספי משמעותי מהכנסות OpenAI, שהחלו לזרום רק לאחר שכלי הבינה המלאכותית הג'נרטיבית הבולטים שלה, ChatGPT, ו-DALL·E, יצאו לאוויר העולם כשלוש שנים מאחור יותר. 

בהמשך הדרך השקיעה מיקרוסופט ב-OpenAI בהובלת אלטמן עוד 10 מיליארד דולר, והפכה את השותפות לעצומה ולכן גם לשנויה במחלוקת, כמבקריה טענו שתקשורת הזו היא מעניקה למיקרוסופט יותר מדי שליטה על הטכנולוגיה של OpenAI. היו גם מי שהביעו דאגה שהאינטרסים המסחריים של ענקית התוכנה עלולים להתנגש עם המשימה שלה להבטיח שה-AI תועיל לאנושות כולה.

נזכיר כי רק בתחילת החודש השיקה OpenAI את GPT-4 Turbo – מודל AI מהיר ומדויק בהרבה שהוא החזק ביותר שלה עד כה. על אף הידיעה שהחברות פועלות בצמוד, באירוע הפתיעה לא מעט את הנוכחים השתתפותו של מנכ"ל מיקרוסופט, נאדלה, אשר התייצב בטבעיות יחד עם בכירי OpenAI ומנכ"לה, אלטמן, על הבמה. לדברי נאדלה: "המערכות הדרושות כשאתה דוחף קדימה באגרסיביות במפת הדרכים שלך מחייבות אותנו להיות מובילים במשחק שלנו, ואנחנו מתכוונים להתחייב באופן מלא לוודא שלכולכם יש לא רק את המערכות הטובות ביותר לאימונים והסקת מסקנות, אלא גם הכי ממוחשבות. וזו הדרך שבה אנחנו הולכים להתקדם".

כעת נותר תפקידה של מיקרוסופט בעתידה של OpenAI לא לגמרי ברור. עם זאת לפי התחזיות, למרות האתגרים העומדים בפניה, OpenAI תשאר כוח מכובד וחדשני בנוף ה-AI. הרקורד החזק של החברה בתחום החדשנות, והיותה המפתחת של כלי ה-GenAI הבולט ביותר עד כה, ממצבים אותה כבעלת תפקיד מוביל בעתיד התחום כולו.

עם זאת, מעניין להיזכר ב"נבואת איוב" תמוהה עליה דיווחנו, שהתפרסמה בהקשר ל-OpenAI באוגוסט האחרון. התחזית הזו קבעה, לפי תחקיר של אתר Analytics India Magazine, שחברת ה-AI תשלים בקרוב את תפקידה ההיסטורי ובתוך קצת יותר משנה תתפייד.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים