האם OpenAI עתידה לפשוט רגל עד סוף 2024?

לפי תחקיר של אתר Analytics India Magazine, החברה שייסדו סם אלטמן ואילון מאסק, שהביאה לעולם את ChatGPT - כלי ה-GenAI שמטלטל את כולנו כיום - תשלים בקרוב את תפקידה ההיסטורי ובתוך קצת יותר משנה תתפייד

גנב תוכן או נוצל באופן מניפולטיבי על ידי הטיימס? ChatGPT.

OpenAI – מפתחת כלי הבינה המלאכותית היוצרת הדומיננטי מכולם, ChatGPT, שהחלה את דרכה כארגון ללא מטרות רווח שייסדו סם אלטמן, המנכ"ל כיום, ויזם הטק המפורסם אילון מאסק (שפרש ממנה מזמן) – עומדת בפני מספר אתגרים שעלולים להוביל אותה לפשיטת רגל עד סוף 2024. את ה"נבואה" הזו סיפק אתר AIM (ר"ת Analytics India Magazine) המנתח את תחום הטק, עקב מסקנות תחקיר שערך ושאותI פרסם בשבוע שעבר.

לפי התחקיר, אחד האתגרים הגדולים ביותר העומדים בפני OpenAI הוא הירידה במספר המשתמשים בצ'טבוט שלה, ChatGPT. לפי נתוני סימילרווב, בחודש יוני, מספר משתמשי ChatGPT ירד ב-9.7% בהשוואה לנתוני חודש מאי. ואילו ביולי השנה ירד בסיס המשתמשים של החברה ב-12% בהשוואה ליוני – מ-1.7 מיליארד משתמשים ל-1.5 מיליארד משתמשים "בלבד".

ירידה זו נובעת ככל הנראה ממספר גורמים, ביניהם: שחרורו של ChatGPT API, המאפשר למשתמשים לבנות צ'טבוטים משלהם, ובמקביל השקתם של דגמי LLM בקוד פתוח, כמו Llama 2 מבית מטא, המשתפת פעולה במהלך עם מיקרוסופט. בנוסף, הולכים ומצטברים משתמשים רבים שאינם שבעי רצון מתפקוד השירות של הצ'טבוט ומלינים על הזיות (Hallucinations – מושג שמתאר מצבים שבהם המענה של הכלי נראה רהוט וענייני אך מתגלה שאין לו ולא בסיס אחד במציאות) שלו שמחבלות ביכולתם לסמוך או להסתמך על פעילותו באופן שלם.

עניין נוסף ולא פעוט בכלל הוא חששם של משתמשים מהכלי, כשאפילו אלטמן כבר הודה כי תחום ה-AI כולו כיום בינתיים פרוץ מדי וזקוק לפיקוח רגולטורי.

הודה שתחום ה-AI זקוק לפיקוח. סם אלטמן, מנכ"ל OpenAI.

הודה שתחום ה-AI זקוק לפיקוח. סם אלטמן, מנכ"ל OpenAI. צילום: עיבוד ממוחשב כאילוסטרציה. מקור: ShutterStock ו-פליקר (בהתאמה)

עלות הפעלת ChatGPT היא 700 אלף דולר ביום

אתגר נוסף שעומד בפני OpenAI הוא ההפסדים הכספיים שלה. בחודש מאי הוכפלו הפסדים אלו ל-540 מיליון דולר. מצב זה של הפסדים נובע בין השאר מהעלות הגבוהה של הפעלת ChatGPT, שעומדת על 700 אלף דולר ליום. אלטמן המנכ"ל דיבר כבר בשלהי השנה הקודמת על כך שהמצב הזה "מדמיע" ומטריד.

AIM סבורים כי מכיוון שההפסדים הקודמים (540 מיליון הדולר מתייחסים ל-2023 עד כה) הוכפלו מאז שהחל פיתוח הצ'טבוט של החברה, שהציגה הכנסה של 200 מיליון דולר השנה, הופכים את כוונות החברה להרוויח מיליארד דולר ב-2024 לשאפתנות חסרת ביסוס.

על פי AIM, הרווחיות של OpenAI נפגעת גם מהמחסור ב-GPU, המקשה על OpenAI להכשיר דגמים חדשים ולשפר את האיכות של ChatGPT שלשמם נדרש כוח עיבוד עצום.

הקים את xAI שתתחרה ב-ChatGPT. אילון מאסק.

הקים את xAI שתתחרה ב-ChatGPT. אילון מאסק. צילום: עיבוד ממוחשב כאילוסטרציה. מקור: BigStock ו-ויקיפדיה (בהתאמה)

עוד פרמטר שעלול, לפי AIM, להביא לסוף דרכה של OpenAI בתוך זמן קצר יחסית הוא העובדה שיש לה תחרות עזה מחברות אחרות, גדולות ומנוסות ממנה, כמו גוגל עם בארד (Bard) שלה, או מכוחות עולים חדשים שיאיימו על הזירה בקרוב, ביניהם אפשר בהחלט להמר כבר על xAI שהשיק מאסק באמצע החודש שעבר. היזם, שהיה בתחילת דרכה של OpenAI, כאמור, בין מייסדיה ושבהמשך הדרך פרש, עסוק מאז כניסת ChatGPT והבינה הג'נרטיבית לחיינו בהעברת ביקורת על שימוש לא אחראי בה. לדבריו, החברה החדשה שלו בונה מודל שפה גדול אלטרנטיבי שיציא צ'טבוט מתחרה ל-ChatGPT, אשר אינו מוטה או מפיץ פייק ניוז, כפי שכבר העידו משתמשים רבים שעושה ChatGPT. מאסק רכש גם 10,000 GPUs של היצרנית אנבידיה (NVIDIA) כ-פוש לחברה שלו במירוץ הבינה המלאכותית הקשוח שאליו היא תצא בהקדם.

לפי טענת AIM, אם OpenAI – שנשענת ככל הנראה על כ-10 מיליארד הדולר שמיקרוסופט מימנה לה השנה – לא תקבל עוד מימון בעתיד הקרוב, היא צפויה להגיש בקשה לפשיטת רגל עד תום השנה הבאה, כאמור. באתר מעלים עם זאת את האפשרות ש-OpenAI תירכש על ידי חברה גדולה יותר, במהלך שיעניק לה את המשאבים הדרושים כדי להמשיך במחקר ובפיתוח שלה ושגם יספק לה גלגל הצלה פיננסי כדי להמשיך לשרוד, לחדש ולנצח.

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. Eli Hall

    פעם לא היתה טכנולוגיה והיתה אחלה מוזיקה שבעולם, מוזיקה עם נשמה, כל שיר היה בּנזוֹ. היום יש טכנולוגיה והכל על הפנים. באעע באעעע באעעעעעע.

  2. דרור

    בשניה שמייקרוסופט מושכת ממנה והיא עולה על המדף אמאזון ממזגת אותה לתוכה.

  3. משה

    לסיכום הנבואה ניתנה לשוטים ... כתבה מצחיקה שנראת רהוטה ומלאה בקשקושים

אירועים קרובים