משבר הזהות של קצין הנתונים הראשי בארגון – ה-CDO

מהי הגדרת התפקיד של קצין הנתונים הראשי? האם הוא צריך להוביל את הכנסת ה-GenAI לארגון, או המנמ"ר? ומהם היחסים ביניהם? הרבה שאלות, ופחות תשובות

הגדרת התפקיד של קצין הנתונים הראשי לא תמיד ברורה.

עד לא מזמן, לפני עידן הבינה המלאכותית היוצרת (GenAI), קצין הנתונים הראשי בארגון (CDO) היה זה שהביא אליו את בשורת יישומי הבינה המלאכותית. כעת, כאשר המהפכה הזו כבר נמצאת כמעט בכל ארגון, עליו להתאמץ יותר כדי להוכיח את זכות הקיום שלו. למען האמת, כניסתם של קציני הנתונים הראשיים לארגונים מעולם לא התקבלה באהדה רבה מדי מצד בעלי תפקידים מקבילים בהנהלה הבכירה.

מחקר עדכני שערכה AWS, שפורסם באתר של חברת המחקר מק'ינזי, מראה שתחומי הפעילות של רבים מבעלי תפקידים אלה מעולם לא הוגדרו, ובפועל, לתיאור התפקיד שלהם יש הגדרות שונות.

במילונים המקצועיים הם נקראים מנהלי ניתוח נתונים, מנהלי כריית נתונים או, בשם המקורי הישן שלהם – מנהלי דיגיטל. בחלק מהארגונים, קציני הנתונים משולבים בקווים העסקיים של הארגון, והקשר שלהם ל-IT ולמנמ"ר לא ברור.

הזמינות של הדאטה, כתוצאה מהתפתחות הטכנולוגיה, מקטינה את התלות של חלקים בארגונים בשירותים של קציני הנתונים, כאשר חלק מבעלי התפקידים בכלל טוענים שהמידע הוא בבעלותם ואין להם כל סיבה לשתף אותו עם גורם אחר בחברה. מכאן, הדרך להתנגשות עם קציני הנתונים קצרה, והיא כמעט בלתי נמנעת.

אחת מתובנות המחקר היא שתפקידו של קצין הנתונים לחנך את הארגון לכך שבעידן שבו הנתונים הם הנכס הכי חשוב של הארגון ברמה האסטרטגית, חייבים להיות שקיפות וניהול מבוקר, על מנת למקסם את מיצוי הערך מהם. כיום, בארגונים רבים, הסנטימנט הוא הפוך: מניעת שיתוף נתונים – הן פנימית והן כלפי חוץ, כולל עם לקוחות. קציני הנתונים שהשתתפו בסקר של AWS אמרו כי התופעה הזו היא בפירוש אחד החסמים לצמיחת הארגון.

תובנות על ה-AI בארגונים

עוד תובנה מעניינת מהסקר היא שככל שארגונים רבים יותר מתנסים ב-AI ומשיקים פרויקטים המבוססים על הטכנולוגיה הזו, יש למנהלי הנתונים ולאגפי ה-IT אתגר להכשיר מודלים של שפות, כדי שמערכות אלה יספקו את התועלת המצופה מהם. החשש הגדול בשימוש בבינה מלאכותית הוא דיוק הנתונים, וחוסר דיוק נובע קודם כל מאיכות לא טובה של דאטה.

ככל שהחדירה שלה הולכת ומעמיקה, ברור שיש צורך בתפקיד של קצין הנתונים הראשי. אבל, חובת ההוכחה לחיוניות שלו מוטלת קודם כל עליו, כי אין מישהו אחר שיתנדב לעשות זאת במקומו

בארגונים רבים, כניסה של טכנולוגיות AI מייצרת תהליכים ארוכים ומייגעים של טיוב נתונים. זוהי מעין חזרה עשור או שניים אחורה, כאשר הארגונים החלו לנהל דאטה בייסים ולשמור שם את הנתונים. הכנסת ה-AI הביאה רבים מהארגונים לעשות חשיבה מחדש בכל מה שקשור לאסטרטגיית הנתונים שלהם.

על קציני הנתונים לעבוד קשה להרחבת השפעתם

חידוד מעמדם והגדרת תפקידם של קציני הנתונים נמצאים גם ברשימת ההמלצות של גרטנר לשנה הקרובה. על קציני הנתונים לעבוד קשה כדי להרחיב את השפעתם בתוך הארגון, או להשלים עם תסריט שבו הם הופכים להיות חלק מהצוות של ה-IT הטכנולוגי.

מה צופן העתיד? האנליסטים סבורים כי אופי התפקיד של קצין הנתונים מתחיל להשתנות, וילך יותר לכיוון של יצירת ערך, עם פחות התעסקות בצדדים הטכנולוגיים. במגזרים שבהם הבינה המלאכותית היוצרת עדיין לא מוטמעת, תפקיד ה-CDO עשוי להיות מרכזי, כי הוא זה שצריך לעזור לארגון לנווט אל העידן החדש, ולשם כך עליו להוביל תהליכים של ניהול נתונים באסטרטגיה חדשה.

גם אחרי שיגדירו את מהות התפקיד של קצין הנתונים, עדיין עלולה להיות חפיפה או התנגשות עם תפקידים כמו סמנכ"ל הטכנולוגיות והמנמ"ר. למשל, בתחום ה-AI, שאלה גם אלה מתעסקים בו רבות.

השורה התחתונה: שאלת מעמדו של קצין הנתונים הראשי היא לא רק טכנית, אלא חלק מההשלכות שיש לבינה המלאכותית היוצרת על מבנה הארגונים, התהליכים, התפקידים והמקצועות. עם זאת, ככל שהחדירה שלה הולכת ומעמיקה, ברור שיש צורך בתפקיד של קצין הנתונים הראשי. אבל, חובת ההוכחה לחיוניות שלו מוטלת קודם כל עליו, כי אין מישהו אחר שיתנדב לעשות זאת במקומו. חומר למחשבה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים