כך ה-IT מסייע לבזן להפוך למפעל דיגיטלי

אורלי אברמוביץ', סמנכ"לית מחשוב ודיגיטל בבזן, מספרת על השימוש בדיגיטציה, רובוטיקה ו-AI לטובת הקבוצה שמפעילה את בתי הזיקוק

אורלי אברמוביץ', סמנכ''לית מחשוב ודיגיטל בקבוצת בזן.

"קבוצת בזן מעוניינת להפוך את המפעל שלה להיות מפעל דיגיטלי המשלב תעשיה חכמה, בין היתר בעזרת ה-IT, והיא כבר עושה זאת", כך אמרה אורלי אברמוביץ', סמנכ"לית מחשוב ודיגיטל בבזן, בוובינר תעשיה 4.0 של אנשים ומחשבים, שנערך באחרונה. מנחה המפגש הווירטואלי היה אילן אלתר, מנכ"ל אלתרנט.

בזן מפעילה את בתי הזיקוק במפרץ חיפה. לדברי אברמוביץ', החברה "מהווה חלק ממהפכת הדיגיטל והתעשיה 4.0, ומשתמשת במשאבים קיימים, ובכלי IT ודיגיטל, כדי לנהל טוב יותר, לייצר בעלות נמוכה ולהיות פרו-אקטיבית". היא ציינה כי "אנחנו מאמינים באמרה המקובלת שלפיה המידע הוא הנפט של העידן החדש. זאת, מפני שבדיוק כמו הנפט (שבזן מזקקת – י"ק), חומר הגלם עצמו, הדאטה, לא שווה הרבה, והערך שלה נוצר מתהליכי זיקוק חכמים ומתקדמים, שמאפשרים להפיק תובנות כדי לעשות שימוש מושכל במידע".

אברמוביץ' היא בעלת ניסיון של יותר משלושה עשורים בתחום ה-IT. היא הגיעה לבזן לפני שנתיים וחצי, ולפני כן ניהלה את מערכות המידע של בנק ירושלים.

מהי אסטרטגיית המחשוב של בזן?

בהרצאתה פרשה אברמוביץ' את אסטרטגיית המחשוב של בזן, כאשר בין המהלכים שהקבוצה ביצעה במסגרת זו נמנות דיגיטציה של תהליכים, במטרה לייעל אותם, ואינטגרציה בין מערכות. "תהליכים אלה יצרו קפיצת מדרגה עבור החברה", אמרה.

כדוגמה לדיגיטציה של תהליכים היא סיפרה על שילוב תהליכי RPA (רובוטיקה) בארגון. "כשהגעתי לחברה אמרו לי שיש בה כלי RPA, אבל אף אחד לא רוצה לעבוד איתו", ציינה אברמוביץ'. "מאחר שהיה לי ניסיון עם תהליכי RPA בבנק ירושלים, ניגשתי לפרויקט במטרה להטמיע אותו, עם כל המגבלות של ארגון תעשייתי". היא אמרה כי לצורך כך, נציג של תחום מערכות המידע בקבוצה עבר בין המחלקות השונות בה ועקב אחרי תהליכי העבודה שלהם – שנותחו על ידי אנשיו. לדבריה, "התוצאות של המהלך הזה היו מדהימות. כיום יש בבזן לפחות 40 תהליכי RPA, שהביאו להתייעלות ארגונית".

אברמוביץ' סיפרה שהאוטומציה הוכיחה את עצמה בפרויקט השיפוץ האחרון של מפעל בזן, שנערך אחת לחמש שנים. "פרויקטי השיפוץ שלנו מבוצעים על ידי קבלנים מחו"ל וכוללים עבודה מרובת טפסים, שקשורה להיתרי עבודה עם ספקים שונים. כל הטפסים האלה כתובים באנגלית. בזכות פרויקט האוטומציה הצלחנו לתרגם בתוך שלושה שבועות אלפי מסמכים של היתרי עבודה, וזה חסך הרבה מאוד זמן ומשאבים לבזן", אמרה.

ניהול יומן משמרות באמצעות מערכת AI

עוד מהלך שקבוצת בזן ביצעה כחלק ממימוש אסטרטגיית הדאטה שלה הוא הטמעה של המערכת של Go Arc, שלפי אתר החברה "מחברת אנשים, מכונות ומערכות" בסיוע בינה מלאכותית. המודלים שהוטמעו בבזן נועדו לניהול יומן משמרות ביחידות התפעול. כך, דרגי הניהול השונים בקבוצה החלו לשתף ידע ביניהם – דבר שלא היה בקבוצה קודם לכן.

"המערכת משרתת 550 משתמשים, לאחר הטמעה לא פשוטה ולא מעט התנגדויות, בין היתר מפני שהיא החליפה מערכת שהמשתמשים היו רגילים אליה במשך 30 שנה. אבל, כיום הם יודעים להעריך את התועלות של המערכת החדשה", אמרה אברמוביץ'.

עוד היא ציינה שהיא ממונה בארגון הן על ה-IT והן על ה-OT – תופעה חריגה למדי בארגונים. למעשה, בזן היא אחת החברות הבודדות בישראל שמחברת בין שני העולמות האלה, לאחר שבמשך שנים הם פעלו כשתי ישויות שונות. "יש שונות בין העולמות האלה, כל מערכת עומדת בפני עצמה והן לא מדברות זו עם זו. אולם, מהצד הנשי, יש ביניהם גם לא מעט משותף", אמרה אברמוביץ'. לדבריה, "המעבר לעבודה על בסיס טכנולוגיות משותפות מוביל ארגונים רבים לשינויים במבנה הארגוני ולמיזוג בין תהליכים. חיבור זה מקבל ביטוי גם אצל היצרנים".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. רוני

    מציע לבדוק עם חברת נס טכנולוגיות. וואו חברה שהשם הולך לפניה

אירועים קרובים