הסערה ב-OpenAI: סם אלטמן, המנכ"ל, הודח – אך אפשר שיוחזר

המנכ"ל הבולט והאהוד פוטר ביום ו' במפתיע בידי הדירקטוריון וכבר מונתה לו מחליפה - אך לחץ בדמות איומי עובדים לעזוב והתפטרות בכירים עקב הסילוק של אלטמן, ובעיקר מהמשקיעה מיקרוסופט, כנראה ישיב אותו לכסאו

ישנה את שם המוצרים של החברה? סם אלטמן, מנכ"ל OpenAI.

סוף השבוע האחרון הכניס למערבולת ודרמה גדולה את אחת מחברות הטכנולוגיה המובילות והבולטות של השנה האחרונה – OpenAI, חברת המחקר והפיתוח המוקדשת לתחום הבינה המלאכותית היוצרת ומודלי השפה הגדולים העומדים מאחוריה. המנכ"ל סולק על ידי הדירקטוריון, העולם נרעש, והיום (א') אנחנו כבר מדווחים על כך שאפשר שהמנכ"ל יחזור לתפקידו עקב לחץ המשקיעים ושחברי הדירקטוריון הם שיעזבו.

נזכיר כי OpenAI היא החברה שעומד מאחורי הצ'טבוט ChatGPT – כלי AI מגה-פופולרי שהחברה מסן פרנסיסקו פיתחה. OpenAI נחשבת כעמוד תווך בתנופת תחום הבינה המלאכותית, ומנכ"לה המפוטר, סם אלטמן, הוא כיום אחד האנשים המוכרים ביותר בטק העולמי. כחלק מסבב כלל עולמי שבו הציג אלטמן לעולם את הפיתוחים והרציונל שמאחורי החברה הוא אף ביקר בישראל במהלך השנה האחרונה.

סם אלטמן, מנכ"ל OpenAI המפוטר, במפגש עם נשיא מדנית ישראל, יצחק הרצוג, בעת ביקורו בארץ השנה.

סם אלטמן, מנכ"ל OpenAI המפוטר, במפגש עם נשיא מדנית ישראל, יצחק הרצוג, בעת ביקורו בארץ השנה. צילום: ויקימדיה

מה קרה בסוף השבוע?

הטלטלה ב-OpenAI החלה ביום ו' עת נודע כי דירקטוריון פיטר בפתאומיות את האיש ששמו הפך לשם הנרדף של החברה – המנכ"ל והמייסד השותף אלטמן.

אלטמן נבעט במפתיע מתפקידו בהובלת OpenAI בגלל טענות לחוסר שקיפות וכנות בתקשורת שלו עם הדירקטוריון. הדירקטורים ציינו שאיבדו בו אמון, וזה היה הטעם העיקרי להפרדת הכוחות. בנוסף, במדיה העולמית דווח כי אלטמן הואשם בשקידה על מיזמים פרטיים שונים – כמו למשל זה שהוא כנראה מקדם עם מעצב ה-iPhone ג'וני אייב – וזאת במקביל לפעולתו כמנכ"ל OpenAI, והדבר קומם עליו את הדירקטורים.

פיטוריו של אלטמן עוררו גלי הלם בתעשיית הטכנולוגיה, בעיקר משום הפרופיל הגבוה שלו בזירת הטק וההתקדמות המשמעותית של החברה שהוביל בפיתוח טכנולוגיות GenAI מתקדמות ומצליחות. כמובן שהקרדיט המדובר נצבר בעיקר בזכות ChatGPT – צ'טבוט חכם שמאחוריו עומד מודל שפה גדול (LLM), שמאז שחרורו בשלהי נובמבר אשתקד משך תשומת לב נרחבת בזכות יכולתו ליצור סוגי טקסט רבים, מסוגות שונות, בהתבסס על מידע עשיר במיוחד שהוא לומד ומגרד מהאינטרנט.

הקשר הישראלי והמאבקים על מהירות הפיתוח וההתרחבות

בגדול, ובהתבסס על הדיווחים הרבים במדיה העולמית, ניתן לומר שהדירקטוריון של OpenAI למעשה פיטר את אלטמן מתוך רצון להבטיח ניהול נאות ואחריות, בעיקר בכל הנוגע בקידום הפיתוח של ה-AI בקצב, ככל הנראה, מואץ מדי.

בפרשה כולנו ניכרת מעורבותו של איליה סוצקבר, מדען ממומחה בתחום לימוד המכונה, ישראלי לשעבר, שהיה בין מייסדי OpenAI יחד עם אלטמן. סוצקבר – המתפקד כמדען הראשי של OpenAI – מילא כנראה תפקיד מפתח באירועים שהובילו לפיטוריו של אלטמן ביום ו'. 

סוצקבר היה, כאמור, בין מייסדי OpenAI בדצמבר 2015, ועשה זאת כשהקים אותה כארגון ללא מטרות רווח יחד עם אלטמן, גרג ברוקמן, טרבור בלקוול, ויקי צ'ונג, אנדריי קרפתי, דורק קינגמה, ג'סיקה ליווינגסטון, ג'ון שולמן, פמלה ואגאטה ו-ויצ'ך זרמבה, וכמובן בשותפות עם יזם הטק הדומיננטי – המולטי-מיליארדר אילון מאסק.

על אף שהפרטים המדויקים של חילוקי הדעות בינו לבין אלטמן נותרו חסויים, מספר מקורות דיווחו על מתיחות בסיסית שהתקיימה בין השניים. אחת המחלוקות של סוצקבר ואטלמן, לפי הדיווחים, הייתה הכיוון האסטרטגי של החברה. אלטמן, כך נטען, מתמקד יותר במסחור הטכנולוגיה של OpenAI, בעוד שסוצקבר מעדיף לשמור על מעמד החברה כמפתחת AI מתקדמת ולהקפיד יותר על מחויבותה למחקר פתוח, מאשר להפיכה לחברה המונעת מרדיפה אחרי רווח ופיתוח מוצרים מואץ. לפי הדיווחים, סוצקבר הביע גם דאגות לגבי סגנון התקשורת של אלטמן והטיפול שלו במידע רגיש.

בימים שקדמו לפיטוריו של אלטמן, דווח כי סוצקבר הציף את חששותיו אלו בדירקטוריון החברה. הוא הציג, לכאורה, ראיות שלדעתו תומכות בטענותיו לגבי מנהיגותו וסגנון התקשורת של אלטמן, ואלו היוו מניע חזק בשיקולי הדירקטוריון להיפרד מאלטמן.

מיקרוסופט תמנע את הפיטורים?

מיד לאחר היוודע דבר הפיטורים, OpenAI מינתה לה כמנכ"לית זמנית את מירה מוראטי. לפי מקורות יודעי דבר, מוראטי נפגשה ושוחחה עם בכירי מיקרוסופט מייד ביום ו', והמשקיעה הענקית הגיבה באופן "יציב" לבשורה על הפיטורים הפתאומיים של אלטמן, כך אמרו המקורות ל-The Informationמנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה וה-CTO, קווין סקוט, כך דווח, אף הביעו "אמון רב" ב-OpenAI על אף החדשות הבלתי צפויות, כך לפי דברי מוראטי, ובהתבסס על המקורות הללו.

אלא שפיטוריו של אלטמן עוררו גל הדף שאפשר שהדירקטוריון לא צפה – המהלך העלה שאלות קשות מצד משקיעים בדבר עתידה של OpenAI, וגרם במקביל לכמה וכמה עובדים ובכירים בחברה לנטוש אותה, או לאיים יעשו כך. מי שנטש מיד עם היוודע דבר פיטורי המנכ"ל הוא נשיא OpenAI, ברוקמן. בנוסף עובדים מסרו לתקשורת כי אם הפיטורים לא יבוטלו, הם יקחו את מיומנותם הגבוהה בתחום ויעברו עם המנכ"ל המפוטר לכל חברה אחרת שבה ייקלט או שיפתח.

בהמשך, מוקדם יום היום, דיווחה בלומברג דיווחה כי חבר המנהלים של OpenAI אף שקל להתפטר כולו, אבל לעת עתה המהלך הוקפא.

ככלל, רבים נתפסו מופתעים מאוד מהדחתו של אלטמן, שנחשב כמנכ"ל מצליח ושתחת הנהגתו פרצה OpenAI והתקדמה בקצב מואץ להישגים מרשימים במיוחד, כשהיא למעשה נחשבת כמייצגת הבולטת של המינוחים ChatGPT, DALL·E, צ'טבוט יוצר ובינה מלאכותית ג'נרטיבית. אלטמן נהנה, כך נראה עד הפיטורים, מאמונם של מרבית עובדיו הזוטרים כמו גם הבכירים, וכן נחשב כדמות מקובלת ואהודה על מרבית המשקיעים. הדחתו, כך דווח, התרחשה מאחורי הקלעים ובאופן נחפז ומפתיע, וכן נעשתה מבלי לערב בה את כל בעלי העניין, ולפיכך – הולידה מהומה רבה.

אלא שכעת סתבר, על פי דיווחי התקשורת העולמית, ש-מיקרוסופט – שסיפקה ל-OpenAI השקעה של מיליארד דולר ב-2019 והשקיעה בה עוד 10 מיליארד דולר אחרי השקת הצ'טבוט והצלחתו – הגיבה בתרעומת בהיוודע לה על פיטורי אלטמן והפעילה במהלך היומיים האחרונים לחץ כבד להפוך החלטה זו.

לפי הדיווחים, הענקית מרדמונד פנתה במהלך הסופ"ש אל קרנות גידור הקשורות להשקעה ב-OpenAI, ביניהן קרן טייגר גלובל וטרייב קפיטל, והיא מטכסת איתן דרכי פעולה להחזרת אלטמן לתפקידו. במקביל מתקיים מאמץ להחליף את הדירקטוריון הנוכחי בדירקטורים חדשים.

לעת עתה ניתן לסכם כי דיווחים מרובים בגופי תקשורת אמריקנים מובילים, כולל הוול סטריט ג'ורנל והניו יורק טיימס, ציטטו מקורות אנונימיים שדיברו על כך שהדירקטוריון נמלך בו מהפיטורים וביקש מאלטמן לחזור.


תגובתו של אלטמן

אחרי שנודע כי אלטמן פוטר בפתאומיות, המנכ"ל המסולק הגיב דרך חשבון ה-X (טוויטר) שלו. הוא פרסם כמה ציוצים שהביעו את אכזבתו ושניכר מהם גם בלבול מהסיטואציה החדשה. בציוץ אחד הוא כתב, "היום הייתה חוויה מוזרה במובנים רבים. זה כמו לקרוא את ההספד שלך בזמן שאתה עדיין בחיים. אבל אני אסיר תודה על ההזדמנות לשרת את OpenAI ועבדתי עם כזה מדהים צוות של אנשים".

קודם לכך צייץ אלטמן "אני אוהב את OpenAI. אני מאמין במשימה שלה, ואני גאה בכל מה שהצוות השיג. אני עדיין מחויב לעזור ל-OpenAI להצליח בכל דרך שאני יכול".

אלטמן לא התייחס בציוציו לאפשרות שישוב לחברה כמנכ"לה יומיים אחרי שסולק, אבל אותם מקורות אנונימיים שהמדיה הסתמכה עליהם בדיווחיה האחרונים, מסרו גם כי אלטמן בהחלט שוקל את ההצעה לחזור לנהל את OpenAI, תחת תנאים מסוימים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים