למה תבעה הקומיקאית שרה סילברמן את מטא ו-OpenAI?

חברות הטכנולוגיה העוסקות בתחום ה-AI הג'נרטיבית עומדות בפני תביעות משפטיות מסקרנות, שהגישו נגדן סילברמן וכותבים אחרים, בטענה שהתכנים שלהם שימשו בלי הסכמתם, לכאורה, להכשרת מודלי הבינה המלאכותית שלהן

נראה שתפסיד בתביעה שהגישה נגד OpenAI. הכותבת והקומיקאית שרה סילברמן.

שרה סילברמן, סטיריקנית, קומיקאית, סופרת ושחקנית טלוויזיה, תובעת את החברות OpenAI ומטא על הפרת זכויות יוצרים שלה.

בתביעתה סילברמן טוענת ששתי ענקיות הטכנולוגיה השתמשו בספרה, The Bedwetter, כדי לאמן את מערכות הבינה המלאכותית שהן פיתחו ומפתחות ועשו זאת ללא קבלת הסכמתה.

בתביעות – שהוגשו החודש על ידי סילברמן יחד עם שני כותבים אחרים, ריצ'רד קדריי וכריסטופר גולדן לבית המשפט המחוזי בארה"ב – מואשמות OpenAI ומטא בשימוש לא מורשה בספרה של סילברמן כדי לאמן את מערכות ה-ChatGPT וה-LLaMA שלהן (בהתאמה). כמו כן נטען בהן כי שתי החברות הפרו את חוק זכויות היוצרים, על ידי שימוש ביצירתה של סילברמן ללא רשותה או מבלי לשלם לה עבור המהלך.

התביעות טוענות גם ש-OpenAI ו-מטא הכשירו את כלי ה-AI המתוחכמים שלהן בהתבסס על מערכי נתונים שנרכשו באופן בלתי חוקי, המכילים את התוכן שיצרו התובעים. לפי התביעה, התכנים נרכשו מאתרי "ספריית צללים", כמו Bibliotik, Library Genesis, Z-Library ואחרים, בהם הוסר מידע על ניהול זכויות יוצרים מספרה של סילברמן. המידע המדובר הוא למעשה נתונים המוטמעים ביצירה, כדי לזהות את בעל זכויות היוצרים שלה ומידע אחר אודות היצירה. על ידי הסרת המידע הזה, OpenAI ומטא הקשו על סילברמן, לטענתה, לעקוב אחר אופן השימוש בעבודתה.

הפרשה החלה כשבתצוגות יכולות של ChatGPT הופיע הספר Bedwetter של סילברמן כספר הראשון שסיכום שלו הודגם כיכולת של הכלי החדשני. גם בספריהם של גולדן (Ararat שמו) וספרו של קאדרי (Sandman Slim) נעשה שימוש דומה. הטענה בתביעות אומרת שהצ'טבוט מעולם לא טרח "לשחזר כל מידע מהאינפורמציה על ניהול זכויות היוצרים שהתובעים כללו ביצירות שפורסמו".

הדגימו כיצד הוא שכתב ספר שלם של סילברמן. כלי הבינה המלאכותית הג'נרטיבית הבולט מכולם. ChatGPT.

הדגימו כיצד הוא שכתב ספר שלם של סילברמן. כלי הבינה המלאכותית הג'נרטיבית הבולט מכולם. ChatGPT. צילום: ShutterStock

האם תהיה לתביעות השפעה על פיתוח תחום ה-AI?

התביעות דורשות פיצויים סטטוטוריים (ללא הוכחת נזק), או תשלום עבור השימוש, וכן – שינויים במודלי השפה של ה-AI. סילברמן גם מבקשת צו מניעה שימנע מ-OpenAI ומ-מטא להשתמש בספרים שלה כדי לאמן את מערכות הבינה המלאכותית שלהן בעתיד.

התביעות נגד OpenAI ומטא מעלות שאלות חשובות לגבי אופי השימוש העתידי בתכנים מוגני זכויות יוצרים בעידן הבינה המלאכותית הנוכחי, וזאת משום שככל שה-AI נעשית מתוחכמת יותר, סביר להניח שיצוצו יותר ויותר מקרים של הפרת זכויות יוצרים הקשורים בדרכים כאלו או אחרות אליה.

חשבון הטוויטר של ד"ר דמיאן פ. וויליאמס, מאוניברסיטת צפון קרולינה בשארלוט, שבשמו נכללת ההרחבה "הזהיר אתכם בדיוק מפני זה" צייץ וכתב כי גולדן, קדרי וסילברמן "תובעים את OpenAI ומטא על הכשרת מודלי ה-AI שלהם באצעות החומר של היוצרים, ללא התייעצותם או הסכמתם. כל הכבוד להם!".

כידוע, כלי הבינה המלאכותית הג'נרטיבית יודעים ליצור תוכן "בסגנון" מסוים. משום שהם אומנו על תכנים מגוונים ורבים במיוחד, ניתן לבקש מהם למשל לייצר ספר שלום שייכתב, למשל, בסגנונה של סילברמן. לפי The Verge, עורכי הדין ג'וזף סאברי ומתיו באטריק, המייצגים את שלושת הסופרים התובעים, כתבו באתר האינטרנט שלהם, LLMlitigation, כי שמעו מ"סופרים, כותבים ומפרסמים שהם מודאגים מהיכולת המופלאה (של ChatGPT – ג"פ) ליצור טקסט דומה לזה שנמצא תחת זכויות יוצרים".

המקרה המסוים מושך עניין רחב, משום שהתביעות הללו הוגשו נגד חברות דומיננטיות כמו OpenAI ומטא. אם בית המשפט ימצא שהשתיים הפרו את זכויות היוצרים של סילברמן והסופרים התובעים האחרים, הפסיקה יכולה להוות תקדים למקרים נוספים הקשורים בבינה מלאכותית, בזכויות יוצרים ובמה שביניהם.

התביעות עדיין בשלביהן הראשונים וטרם ברור כיצד ייפתרו אך תביעות אלו הן ללא ספק סימן לכך שהנוף המשפטי בכל הקשור בעיסוק ב-AI משתנה, ובהתאמה עשויות להיות להחלטות חדשות שיתקבלו, שתהיה להן השפעה משמעותית על הפיתוח והשימוש בבינה מלאכותית בעתיד לבוא.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים