מכה ל-OpenAI ומיקרוסופט: ספגו תביעת זכויות יוצרים מהניו יורק טיימס

לפי גוף התקשורת המוביל, החברות העומדות מאחורי טכנולוגיית ה-GenAI המובילה כיום, הפרו את זכויות היוצרים שלו כשאימנו את ChatGPT - צ'טבוט הבינה המלאכותית שלהן - על דאטה שמקורה בתכני הטיימס

האם הן משרתות גם את הרעים עם כלי ה-GenAI שלהן? OpenAI והשותפה שברקע, מיקרוסופט.

בצעד שעתיד כנראה להוות ציון דרך, הניו יורק טיימס הגיש באחרונה תביעה נגד OpenAI והספונסרית שלה, מיקרוסופט. התביעה שהוגשה עוסקת בטענה להפרת זכויות יוצרים פרועה שבוצעה לשם פיתוח דגמי הבינה המלאכותית הג'נרטיבית (GenAI) שלה החברות, המגבים את שירות הצ'טבוט המפורסם שלה, ChatGPT.

הטיעון העיקרי של הטיימס בתלונתו הוא שמיליוני מאמרים שלו, המוגנים בזכויות יוצרים, שימשו להכשרת מודלי הבינה המלאכותית של החברה (GPT שמם), לכאורה ללא רשות או פיצוי.

האקט המשפטית הנועז הזה אמנם אינו הראשון העוסק בהפרת זכויות יוצרים, לכאורה, שביצעה OpenAI בעת אימון ה-AI שלה, אך אפשר שהוא מסמן נקודת מפנה בעיסוק המתפתח בנושא האתיקה של ה-AI, הקניין רוחני של תכנים שמהם היא לומדת, ואולי אפילו על עתיד העיתונות בעידן שבו בוטי AI יוכלו לכתוב שלל תכנים בעצמם, בהתבסס על הידע שצברו מתכני העבר שעליהם התאמנו.

נזכיר כי OpenAI, שפרצה לחיינו לפני קצת יותר משנה אך הוקמה כבר ב-2015, בכלל כעמותה בתחילה, מוערכת כיום על ידי משקיעים כשווה יותר מ-80 מיליארד דולר. מיקרוסופט, שותפתה, השקיעה בה כבר כ-13 מיליארד דולר, ושילבה ועודה משלבת באינטנסיביות, את הטכנולוגיה של החברה במוצריה, כולל במנוע החיפוש שלה, בינג (Bing).

הטיימס משרטט בתביעתו תמונה נחרצת, וטוען בה כי OpenAI ומיקרוסופט "מבקשות לרכוב חופשי על ההשקעה האדירה של ה-טיימס בעיתונות שלו, תוך שימוש חצוף בתוכן העיתון, כדי ליצור מקורות מידע מתחרים". מעשה זה, נטען בתביעה, לא רק מערער את ערכו של דיווח מקורי, אלא גם שואב הן את הקוראים והן את ההכנסות מפרסומות, ובעצם גונב את פירות עבודתו של הטיימס.

על אף שהיקף הנזק הכספי אינו מוגדר בתביעה, הטיימס מבקש "מיליארדי דולרים" כפיצויים, לצד השמדת כל דגמי הבינה המלאכותית והנתונים שהוכשרו על החומרים המוגנים בזכויות יוצרים שלו. דרישה זו מעידה על חומרת ההפרה, לכאורה, ועל ההפסדים הכספיים הפוטנציאליים שהטיימס סבור שאפשר שנגרמו או ייגרמו לו.

מעבר לחששות הפיננסיים המיידיים, התביעה מדגישה את ההשלכות הרחבות יותר של טכנולוגיית AI על כלל המדיה העולמית, והניו יורק טיימס לא פועל לבד סביב חששות אלו. יוצרי תוכן בולטים רבים, כולל ג'ון גרישם והקומיקאית שרה סילברמן, כבר הגישו תביעות דומות נגד OpenAI, והדגישו את הקושי המגולם באימוני בינה מלאכותית סביב השימוש בחומרים המוגנים בזכויות יוצרים.

נזכיר כי בנובמבר האחרון, קבוצה של סופרים וכותבים הגישה תביעת זכויות יוצרים דומה, ובמקרה המסוים ייצוגית, נגד מיקרוסופט ו-OpenAI, בטענה ש-ChatGPT הוכשר על מיליוני ספרי עיון וחומרים אחרים שהם כתבו, המוגנים בזכויות יוצרים, וזאת ללא אישור או תשלום לבעלי הזכויות על השימוש בתוכן. בתיק זה צוין כי, בעוד ש"גירוד" מידע מאתרים שנמצאים ברשות הרבים הוא לרוב עניין המותר על פי חוק, חילוץ שיטתי, וללא רשות, של תוכן מורשה וקנייני למטרות רווח מסחרי – חוצה גבולות אתיים ומשפטיים.

יצוין כי באוקטובר חסמה ה-BBC את ChatGPT מלהתאמן על תכניה, עקב חששות בנוגע לזכויות יוצרים ופרטיות. רשת השידור הבריטית החליטה לחסום את כלי הבינה המלאכותית היוצרת החכם, כך שלא יפעל ל"גירוד" דאטה מהתכנים שלה.

משום שהתוכן של הטיימס, כמו גם של ה-BBC, עשוי להיחשב כתוכן אינטרנטי – כך שהתיק הנוכחי משמעותי אף יותר בעידן בו נדרשת אולי הגדרה גורפת חדשה למהו קניין רוחני.

משתדרג והולך עקב אימון על תוכן בעל זכויות יוצרים? ChatGPT של OpenAI.

משתדרג והולך עקב אימון על תוכן בעל זכויות יוצרים? ChatGPT של OpenAI. צילום: Shutterstock

שאלות מכריעות לגבי עתיד יצירת וצריכת החדשות

יתר על כן, המקרה מעלה שאלות מכריעות לגבי עתיד יצירת וצריכת החדשות על ידי האנושות, משום שאם צ'טבוטים המופעלים על ידי בינה מלאכותית יכולים לחקות באופן משכנע את הדיווחים והניתוחים שעליהם היו מופקדים עד כה כלי התקשורת, עולה השאלה כיצד הדבר ישפיע על האמון בעיתונאות ועל הכדאיות הפיננסית של גופי המדיה השונים? התביעה של הטיימס, לפיכך, עשויה להוות קריאת השכמה שתפתח שיח רחב יותר על האתיקה של תחום ה-AIGen, שיעסוק גם בשאלה כיצד יזכו היוצרים המקוריים של התוכן בפיצוי הוגן. כמו כן עתידה התביעה הזו להעלות ביתר שאת את הצורך בפיתוח טכנולוגי אחראית, המכבדת זכויות יוצרים וקניין רוחני.

נזכיר כי הקרב בין ענקיות התקשורת לבין ענקיות הטכנולוגיה – סביב זכויות היוצרים ואימוני מודלי השפה הגדולים (LLMs) אבל גם סביב נושאים אחרים – אינו עניין אמריקני בלבד. בספרד, למשל, למעלה מ-80 ארגוני תקשורת תבעו יחד את מטא (Meta) בגין הפרת זכויות יוצרים ותחרות בלתי הוגנת. מנגד, גוגל וממשלת קנדה הגיעו להסכם שבו גוגל משלמת כ-100 מיליון דולר מדי שנה לחברות חדשות קנדיות, בתמורה לשימוש בתוכן שלהן באינטרנט.

OpenAI טוענת בתגובה לתביעה כי היא שומרת על מחויבותה ליוצרים ובעלי תוכן, ולטענתה היא מקיימת שיחות "פרודוקטיביות" ו"בונות" עם הניו יורק טיימס. עם זאת, התביעה מציירת תמונה אחרת, המעידה על קיפאון במשא ומתן בין הצדדים. מיקרוסופט, לעומת זאת, טרם הנפיקה תגובה רשמית לאירועים.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים