BBC חסמה את ChatGPT מלהתאמן על תכניה

עקב חששות בנוגע לזכויות יוצרים ופרטיות, החליטה רשת השידור הבריטית לחסום את כלי הבינה המלאכותית היוצרת החכם כך שלא יפעל ל"גירוד" דאטה מהתכנים שלה

חסמה את ChatGPT מלמידת תכניה. BBC.

ה-BBC חסמה מגישה לתוכן שלה את ChatGPT – מודל השפה הגדול מבית OpenAI, שמתפקד כבינה מלאכותית יוצרת ויודע לנסח תכנים מסוגות שונות בנושאים מגוונים, ואפילו לקודד. החסימה הגיעה בשל מה שרשת השידור הבריטית נימקה כחשש לזכויות יוצרים ופרטיות. המהלך מטעם גוף השידור הבולט הגיע בעקבות פעולות דומות של ספקי תוכן אחרים, ביניהם סוכנות הידיעות רויטרס ו-Getty Images.

נזכיר כי הצ'אטבוט המדובר יכול לנסח מחדש תוכן, לייצר טקסט לטעמים וצרכים שונים וכן יודע ליצור תמונות, איורים ואימג'ים חדשים מנתונים קיימים בזרוע DALL·E שגם היא פיתוח של OpenAI. אלא שכדי ללמוד לעשות כן ה-LLM חייב להתאמן על תוכן רב, ביג דאטה עצום, שיספק לו יכולות להפנים סגנונות שונים ובדיעבד ליצור על פי מה שלמד את התוכן החדש. מאז שהגיח לאוויר העולם אשתקד, הכלי מטלטל ומשבש את זירת הטק ואף גזרות שונות מחוץ לה, למשל הבריאות והחינוך. ChatGPT הפך בחודשים האחרונים למילה סופר-רווחת ולכלי עזר לרבים, משום שהוא מציג הזדמנויות לחדשנות ולהתייעלות באינספור תחומים. מאידך הוא מעלה חששות רבים, שאחת מרכזית בהן היא סוגיית השימוש הלא מורשה בחומרים המוגנים בזכויות יוצרים והפרות פרטיות אפשריות.

תובעת את מטא ו-OpenAI. שרה סילברמן.

תובעת את מטא ו-OpenAI. שרה סילברמן. צילום: ShutterStock

כך למשל, ביולי נודע כי שרה סילברמן, סטיריקנית, קומיקאית, סופרת ושחקנית טלוויזיה, תבעה את החברות OpenAI ומטא על הפרת זכויות יוצרים שלה. בתביעתה סילברמן טוענת ששתי ענקיות הטכנולוגיה השתמשו בספרה, The Bedwetter, כדי לאמן את מערכות הבינה המלאכותית שהן פיתחו ומפתחות, ועשו זאת ללא קבלת הסכמתה. השימוש הבעייתי נחשף כשבתצוגות יכולות של ChatGPT הופיע הספר Bedwetter של סילברמן כספר הראשון שסיכום שלו הודגם כיכולת של הכלי החדשני.

"רוצים להסכים על גישה מובנית ובת קיימא יותר עם חברות טכנולוגיה"

רודרי טלפן דייויס, מנהל מדינות ב-BBC, אמר שהארגון נוקט בצעדים כדי להגן על משלמי דמי המינוי שלו בזמנים שבהם טכנולוגיית ה-AI מתפתחת והולכת. לדבריו, רשת BBC לא מאמינה שזה האינטרס הציבורי שחברות "יגרדו" את הנתונים שלה ללא רשות, כדי להכשיר מודלים של GenAI. במקום זאת, ה-BBC רוצה, כך אמר, לעבוד עם חברות טכנולוגיה, כדי לבסס "גישה מובנית ובת קיימא יותר" לפעילות הצ'אטבוטים היוצרים שלהן, ובכלל.

חברות רבות מתמודדות עם השאלה איך לייצר רווחים מהתוכן שלהן שאותו יספקו לשם שימוש בידי הבינה המלאכותית היוצרת. אבל כמו התפתחות האינטרנט, השליטה בשימוש בבינה מלאכותית מתגלה כקשה. אופייה של טכנולוגיית ה-GenAI מקשה על הטלת מגבלות ושליטה בגישה שלה לחומרים המוגנים בזכויות יוצרים, והדרך למציאת פתרון לסוגיה המורכבת הזו – עוד ארוכה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים