סיכון ותגמול: מדוע המגזר הציבורי מתאהב בריבוי עננים היברידי?

דו"ח ECI שחברת נוטניקס עורכת מדי שנה מצא כי קרוב לשלושה רבעים מהמשיבים במגזר הציבורי ובתעשייה מתכננים להפעיל סביבות IT מרובות עננים עד 2026 ● מה משמעות הממצא ומה עוד צופה לנו העתיד בתחום?

30/04/2024 11:38
טל דורון, מנהל מכירות מגזר ציבורי בנוטניקס.

בימים אלו בהם פרויקט הענן הממשלתי 'נימבוס' מתקדם עוד שלב בדרך להפוך את עבודת משרדי הממשלה למהירה, פשוטה, דיגיטלית ומאובטחת יותר, התפרסם דו"ח של גרטנר החושף כי ממשלות ברחבי העולם הגדילו את הוצאות ה-IT שלהן בשנה החולפת ב-7.6%.

זה אולי לא נראה הרבה, אבל אחוז זה שווה לכמעט 590 מיליארד דולר – סכום משמעותי, כאשר מביאים בחשבון מציאות של כלכלות תנודתיות והידוק חגורה, אשר נועד להמשיך להעניק את השירות עליו הן אמונות לאזרחיהן.

הדו"ח מעיד כי על אף שבאופן מסורתי המגזר הציבורי נוהג בעצלתיים בכל הנוגע לתחום ה-IT, אנחנו עדים לשינוי במגמה זו.

לאורו של פרויקט הענן הממשלתי 'נימבוס', מגלים משרדי ממשלה רבים עניין באימוץ הענן על יתרונותיו, אך בהיותם גופים הנדרשים ליעילות, אבטחת מידע והגנת הפרטיות, הם חייבים להקפיד על ניהול יעיל של כל התשתיות והיישומים בענן, בעיקר כאשר מדובר בעבודה עם מספר עננים

במציאות כיום ארגונים רבים מבססים את פעילותם על טכנולוגיה מסורתית, המצריכה מודרניזציה כדי לפעול ביעילות בעולם דיגיטלי ממוקד נתונים. נתונים הם נכס אסטרטגי עבור כל ארגון, והצורך לשמור עליהם מעודכנים, מאובטחים וזמינים – תוך עמידה בדרישות ה-GDPR ודרישות פרטיות אחרות – הינו יקר ערך.

צרכי ניהול הנתונים של ארגונים הפכו מגוונים ומורכבים יותר ולכן – דורשים גישה חכמה. נוסף על כך, תהליך המודרניזציה מחזק משמעותית את חשיבות תחום ריבונות הנתונים ואבטחת סייבר בארגונים השונים, זאת כמובן תוך חיסכון בעלויות התפעול והרכש.

לאורו של פרויקט הענן הממשלתי 'נימבוס', מגלים משרדי ממשלה רבים עניין באימוץ הענן על יתרונותיו, אך בהיותם גופים הנדרשים ליעילות, אבטחת מידע והגנת הפרטיות, הם חייבים להקפיד על ניהול יעיל של כל התשתיות והיישומים בענן, בעיקר כאשר מדובר בעבודה עם מספר עננים.

ממשלות ברחבי העולם הגדילו את הוצאות ה-IT שלהן בשנה החולפת.

ממשלות ברחבי העולם הגדילו את הוצאות ה-IT שלהן בשנה החולפת. צילום: דו"ח גרטנר.

השקעה בטכנולוגיות ריבוי עננים היברידיים

כחלק מדו"ח ECI (ר"ת Enterprise Cloud Index), שעורכת מדי שנה נוטניקס (Nutanix), נבחנה ההשפעה של ריבוי עננים היברידי על ארגונים במגזר הציבורי ברחבי העולם.

מטרת המחקר הייתה להדגיש את תוכניות הענן במגזר הציבורי-ממשלתי, סדרי העדיפויות, האתגרים והחוויות של אנשי ה-IT במגזר הציבורי ברחבי העולם, ומה השפעת כל אלו, בהשוואה לתעשייה.

על פי הדו"ח, בשלוש השנים הבאות, ארגונים במגזר הציבורי ישקיעו בטכנולוגיית ריבוי עננים היברידיים. אחוז הארגונים במגזר הציבורי שהטמיעו כיום ריבוי עננים היברידי עומד על 8%, זאת בהשוואה למגזר התעשייתי הפרטי שעומד על 12%. אולם קרוב לשלושה רבעים מהמשיבים במגזר הציבורי (73%) ובתעשייה (74%) מתכננים להפעיל סביבות IT מרובות עננים עד 2026.

חדירת ריבוי עננים היברידיים צפויה להגיע ל-39% עד 2026, כאשר 11% יהיו אך ורק בעננים ציבוריים. השימוש הבלעדי בשירותי תשתית IT מתארחים יגדל לחדירה של 14%. המשיבים במגזר הציבורי צופים כי השימוש שלהם בכל המודלים האחרים של תפעול מערך ה-IT ירד בתקופה זו.

תספק הזדמנות למגזר הציבורי להשיל טכנולוגיות מיושנות ולאמץ יכולות מתקדמות. תשתית היברידית מרובת עננים.

תספק הזדמנות למגזר הציבורי להשיל טכנולוגיות מיושנות ולאמץ יכולות מתקדמות. תשתית היברידית מרובת עננים. צילום: אילוסטרציה. Shutterstock

חששות מסיכוני סייבר וריבונות נתונים

החששות העיקריים בקרב ארגונים מכל מגזרי המשק נוגעים לתחום אבטחת סייבר וריבונות הנתונים. תקנות כגון GDPR מאלצות ארגונים מכלל המגזרים להיות יותר אחראים על שמירת פרטיות הנתונים ולנהלם בבטחה.

מחקרים מעידים כי ריבוי התקיפות על תשתיות של ארגונים ציבוריים הוא המניע המרכזי לאסטרטגיות ממשלתיות הדוחפות לאימוץ תשתיות מרובות עננים. מודרניזציה נמצאת בלב אסטרטגיות אלה, עם היכולת להריץ יישומים ארגוניים מודרניים הממנפים טכנולוגיות בינה מלאכותית, לימוד מכונה ואוטומציה, אשר מגבילים את הסיכון לטעויות אנוש ומגבירים את שקיפות הנתונים וההגנה עליהם.

כפי שגרטנר קובעת בדו"ח שלה: החלפת יישומים מדור קודם היא מניע מרכזי לתהליכי שינוי במגזר הציבורי, כאשר 57% מהמנמ"רים הממשלתיים, למשל, הגדילו את המימון למודרניזציה של יישומים השנה (עלייה מ-43% ב-2022).

תגמול הנראות

עם זאת, המעבר לריבוי עננים היברידי אינו תרופת פלא עבור המגזר הציבורי. יש בהחלט אתגרים, במיוחד סביב המורכבות שבמהלך זה. רוב המשיבים לסקר (94%) הסכימו כי פלטפורמה אחת לניהול התשתיות הפרטיות והציבוריות המגוונות שלהם – תהיה אידיאלית. מכאן שרוב המשיבים ציינו סוגיות ניהול, אבטחה, גיבוי ואחסון הממוקדות בנתונים, כהיבטים המאתגרים ביותר בניהול סביבות IT היברידיות צומחות, המשתרעות בדאטה סנטרים ובעננים.

בדו"ח ה-ECI עולה עוד כי ניתוח נתונים ותזמור (Orchestration) מהווים אתגר מרכזי בניהול תשתיות מעורבות (44%), ולאחריהם התאוששות מאסון (43%) ועלויות אחסון נתונים (42%). בעוד ש-93% מהמשיבים מהמגזר הציבורי מסכימים כי התמודדות עם אתגרי הניהול חוצי העננים שלהם דורשת נראות לגבי המיקום שבו כל הנתונים שוכנים בתשתית ה-IT המורחבת. הרבה פחות (36%) דווחו שיש להם נראות שכזו כיום.

ממצאי הנראות מצביעים על "פער יכולות" המשקף מקום לשיפור בזמינות של כלים משולבים עבור פעולות IT היברידיות, מכיוון שמנהלי ה-IT אינם יכולים לנהל, לאבטח, לסנכרן או לנתח את מה שהם לא יכולים לראות. ההזדמנות הברורה כאן היא לפיקוח יחיד על התשתית, המאפשר נראות של נתונים ועומד בבסיס אחריות ותאימות.

בסיכומו של דבר, המגזר הציבורי שם בראש סדר העדיפויות הגנה על נתונים ואבטחה, תוך התמקדות בצורך בנראות נתונים מוגברת ובמודרניזציה וזריזות של פלטפורמה. שלוש השנים הבאות יתבררו כזמן מבחן למודרניזציה של המגזר הציבורי, הזדמנות להשיל אחת ולתמיד טכנולוגיות מיושנות ולאמץ יכולות מתקדמות באמצעות תשתית היברידית מרובת עננים.

הכותב הוא מנהל מכירות מגזר ציבורי בנוטניקס

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים