אז מה באמת עומד מאחורי מגבלת הצפייה בציוצים בטוויטר?

אם להאמין לבעלים של הציפור הכחולה - זהו אמצעי לעצור פעולות מאסיביות של גירוד דאטה מהפלטפורמה ● מאידך לפי, יואל רוט, כראש תחום אמון ובטיחות בחברה עד תחילת עידן מאסק, הטענה "לא עומדת במבחן המציאות"

כמה ציוצים תראו בטוויטר? תלוי כמה תשלמו לה.

טוויטר והבעלים שלה, אילון מאסק, הטילו בסוף השבוע, כפי שדיווחנו, מגבלות על מספר הציוצים שמשתמשים יכולים לראות מדי יום. הסיבות לכך, לטענת מאסק, היא כדי להילחם ב"גירוד נתונים" ו"מניפולציות אחרות" שהפלטפורמה חווה, בעיקר מנחת זורען של חברות בינה מלאכותית, כך לפחות לפי דברי המולטי-מיליארדר.

כבר כעת מגיעים דיווחים על משתמשים שעברו את הרף שהגדירו המגבלות הללו, וזכו בהודעות כדוגמת: "מצטערים, אתה מוגבל. אנא המתן מספר רגעים ואז נסה שוב". אלא שהודעות שכאלו מטעם טוויטר אינן תואמות את המציאות, משום שאם המשתמש אכן חצה את מספר הצפיות היומי בציוצים – רק בחלוף 24 שעות המניין יתאפס והוא יוכל שוב לראות אותם.

בנוסף, גם בכלל לא בטוח שהאשמת חברות AI בבעיות האחרונות שאותן חווה הציפור הכחולה ובאילוץ לרסן באופן יזום את הפעילות בה – נכונה. הבעיות הללו החלו להתרחש, כך לפי טענות של המדיה העולמית והמשתמשים, זמן קצר לאחר שנודע כי טוויטר הפסיקה לשלם את החשבונות שלה עבור שירותי גוגל קלאוד (Google Cloud). יצוין עם זאת כי טוויטר כבר חידשה את התשלומים לגוגל, לפני שמאסק בישר על הטלת מגבלות הצפייה בפוסטים. בנוסף כדאי לזכור כי לטענת מאסק, המגבלות שהוטלו הן זמניות, אך הוא לא ציין מה יחזיר את המצב לקדמותו.

הכל בגלל וי קטן? Twitter Blue.

הכל בגלל וי קטן? Twitter Blue. צילום: ShutterStock

הכל בגלל וי קטן?

נזכיר כי בסוף השבוע למדנו לראשונה על המדיניות החדשה של הציפור הכחולה, שלפיה – חשבונות מאומתים (משמע מי שרכשו חבילת מנוי וזכו בסימן ה-וי הכחול הנחשק) – יוכלו לקרוא עשרת אלפים ציוצים בכל יום; חשבונות לא מאומתים יוכלו לקרוא רק אלף פוסטים ביום; וחשבונות לא מאומתים חדשים יוגבלו עוד יותר ויוכלו להתענג רק על 500 ציוצים יומיים.

המגבלות הללו הן למעשה כבר מגבלות משודרגות – מוקדם יותר באותו יום (ש') הכריז יזם הטק הדומיננטי שבפלטפורמה שרכש יחולו מגבלות שונות וכתב: "כדי להתמודד עם רמות קיצוניות של גירוד נתונים ומניפולציה של המערכת, יישמנו את המגבלות הזמניות הבאות: – חשבונות מאומתים מוגבלים לקריאת 6,000 פוסטים ביום; חשבונות לא מאומתים עד 600 פוסטים ליום; וחשבונות חדשים לא מאומתים עד 300 ליום".

הצייצנים לא התלהבו מהבשורה של מאסק, וטענו כנגדו ונגד החברה כי מדובר בסוג של תעלול שמטרתו לעודד רבים יותר להירשם לשירות ולרכוש את ה-Twitter Blue – מנוי שעלותו נעה בין 8 ל-15 דולר בחודש (תלוי באיזו מערכת הפעלה ומדינה מדובר), ושמקנה למשתמשים הטבות שונות, שהמובילה בהן היא אימות החשבון וזהות בעליו. לפי הטענות, טוויטר מעוניינת בהגדלת בסיס המשתמשים הקבוע שלה ומקדמת זאת בכל דרך אפשרית, כמו במהלך האחרון.

מה שעשוי לחזק את טענת הצייצנים היא העובדה ש-טוויטר גם דורשת כעת מאנשים להיות מחוברים אליה כדי לצפות בציוצים או בפרופילים. בעבר ניתן היה לצפות בציוץ או בחשבון של אדם מבלי להירשם לטוויטר או להיכנס לחשבון טוויטר, אם אחד כזה קיים. מדובר ב-"אמצעי חירום זמני", כתב מאסק ביום ו' כשבישר על החידוש לעולם. "נבזזו מאיתנו כל כך הרבה נתונים עד שזה הפך לשירות משונמך עבור משתמשים רגילים!", ציין היזם הדומיננטי.

יואל רוט לא מאמין למאסק

גם יואל רוט, מי שכיהן כראש תחום אמון ובטיחות בטוויטר עד כניסת מאסק לנעלי הבעלים ואז המנכ"ל של החברה, לא מקבל את ההסבר של מאסק ואת נימוקיו שמדובר באמצעי למניעת איסוף נתוני משתמשים. "זה פשוט לא עובר את מבחן המציאות, שגירוד פתאומי יצר בעיות ביצועים כל כך דרמטיות שלטוויטר לא הייתה ברירה אלא לשים הכל מאחורי עניין ההתחברות", כתב רוט בפוסט שפורסם בבלוסקיי (Bluesky) – רשת חברתית שהושקה על ידי מייסד שותף ומנכ"ל טוויטר בעבר ג'ק דורסי, המתחרה כיום מול טוויטר ומאסק. "הגירוד היה הסוד הגלוי של גישה לנתונים בטוויטר. ידענו על זה. זה היה בסדר", הצהיר.

רוט הופקד על תחום האמון והבטיחות בטוויטר במשך שבע שנים, לפני שהתפטר ב-10 בנובמבר בגלל התנגדויות למה שהוא הגדיר כמנהיגותו ה"דיקטטורית" של מאסק. כשהעלה את נושא מגבלות הצפייה החדשות בציוצים ביום א', אמר כי הגבלת התנועה בטוויטר "הייתה אחד הכלים הפנימיים הנעולים ביותר", מכיוון ש"התעסקות עם מגבלות כאלו היא כנראה הדרך הקלה ביותר לשבור את טוויטר".

טען שטוויטר תחת מאסק מסוכנת. יואל רוט, לשעבר ראש תחום היושרה ומנהל מדור אמון ובטיחות בטוויטר.

טען שטוויטר תחת מאסק מסוכנת. יואל רוט, לשעבר ראש תחום היושרה ומנהל מדור אמון ובטיחות בטוויטר. צילום: לכידת מסך מטוויטר

נזכיר כי תנאי השירות של טוויטר אוסרים על איסוף או גירוד של נתונים ללא הסכמת החברה, אולם מאסק גורס כי ישנם לפחות כמה מאות "ארגוני גירוד" ש"מחרישים וממסכים את ה-IP שלהם באמצעות שרתי פרוקסי, או דרך ארגונים שנראים לגיטימיים. לדוגמה, מבצע גירוד מאסיבי לאחרונה שמקורו בכתובות IP של אורקל (Oracle) פשוט השתמש בשרתים שלהם כמכבסה", ציין מאסק. הבוס חסר המנוח של הציפור הכחולה טען כי טוויטר "בהחלט תנקוט בצעדים משפטיים נגד אלה שגנבו את הנתונים שלנו, ומצפה לראות אותם בבית המשפט, שזה (אם להיות אופטימי) בעוד שנתיים עד שלוש שנים".


מגבלות הצפייה והשימוש שהוכרזו בפלטפורמה זכו מאז סופ"ש ללעג מטעם משתמשי טוויטר. אחת ההאשטאגיות שהפכה לנפוצה במיוחד בשירות הייתה RIPTwitter# שמשמעותה – טוויטר ז"ל. עם זאת יצוין כי מאסק לא נשמע מודאג מכך ומדיווחים אודות נטישת משתמשים זועמים עקב המהלך, וצייץ שלל הערות ציניות בנושא, כמו למשל: "הסיבה שהגדרתי 'מגבלה לצפייה' היא שכולנו מכורים לטוויטר וצריכים לצאת החוצה. אני עושה כאן מעשה טוב למען העולם. כמו כן, זו עוד תצוגה (של ציוץ למניין המגבלה – ג"פ) שהרגע השתמשתם בה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים