מאסק הגביל את מספר הציוצים שמשתמשים יוכלו לראות ביום – למה?

מי שאינו בעל חשבון מאומת יוכל לצפות באלף ציוצים ובעלי Twitter Blue יוכלו להיחשף לעשרת אלפים כאלו ● מאסק טוען שהאקט זמני ונלחם ב"גירוד דאטה מהפלטפורמה", אך משתמשים סבורים שזהו לחץ נוסף לרכישת מנוי

בכל זאת תוכלו לראות אותם גם בלי להתחבר למערכת. ציוצי טוויטר.

אילון מאסק, שהוא הבעלים, היו"ר ומי שאמון על הפן הטכנולוגי של טוויטר, בישר באחרונה לעולם כי מעתה משתמשי טוויטר יוכלו לקרוא רק מספר מוגבל של ציוצים מדי יום. עם זאת לטענת מאסק, המגבלות הן זמניות.

לפי המדיניות החדשה של הציפור הכחולה, חשבונות מאומתים (משמע מי שרכשו חבילת מנוי וזכו בסימן ה-וי הכחול הנחשק) – יוכלו לקרוא עשרת אלפים ציוצים בכל יום; חשבונות לא מאומתים יוכלו לקרוא רק אלף פוסטים ביום; וחשבונות לא מאומתים חדשים יוגבלו עוד יותר ויוכלו להתענג רק על 500 ציוצים יומיים.

המגבלות הללו הן למעשה כבר מגבלות משודרגות – מוקדם יותר באותו יום אתמול (ש') הכריז יזם הטק הדומיננטי שבפלטפורמה שרכש יחולו מגבלות אחרות וכתב: "כדי להתמודד עם רמות קיצוניות של גירוד נתונים ומניפולציה של המערכת, יישמנו את המגבלות הזמניות הבאות: – חשבונות מאומתים מוגבלים לקריאת 6,000 פוסטים ביום; חשבונות לא מאומתים עד 600 פוסטים ליום; וחשבונות חדשים לא מאומתים עד 300 ליום".

הצייצנים לא התלהבו מהבשורה של מאסק, וטענו כנגדו ונגד החברה כי מדובר בסוג של תעלול שמטרתו לעודד רבים יותר להירשם לשירות ולרכוש את ה-Twitter Blue – מנוי שעלותו נעה בין 8 ל-15 דולר בחודש (תלוי באיזו מערכת הפעלה ומדינה מדובר), ושמקנה למשתמשים הטבות שונות, שהמובילה בהן היא אימות החשבון וזהות בעליו. לפי הטענות, טוויטר מעוניינת בהגדלת בסיס המשתמשים הקבוע שלה ומקדמת זאת בכל דרך אפשרית, כמו במהלך האחרון.

התגובות הכועסות עשו את שלהן וגרמו למאסק להגיב כאילו מדובר במשא ומתן בשוק – זמן מה אחרי שבישר על המגבלות הראשוניות, הוא כבר מיהר להודיע על שינוי שבמסגרתו: "מגבלות הרייטינג יגדלו בקרוב ל-8,000 עבור (חשבון – ג"פ) מאומת, 800 עבור לא מאומת ו-400 עבור חדש לא מאומת".

בינתיים, כאמור, המגבלות התכווצו עוד יותר, ומאסק גם ממשיך להתעקש שהמהלך הוא זמני בלבד ושמקורו טכני, שתלה את הסיבה לשינויים, כאמור, בגירוד דאטה ברמות קיצוניות ומניפולציות שנערכות על המערכת.

לפי מאסק, מדובר בחברות בינה מלאכותית העומדות מאחורי איסוף הדאטה בטוויטר. הוא אמר שכמה מאות ארגונים (ואולי יותר) שודדים את נתוני טוויטר בצורה אגרסיבית ביותר, עד לנקודה שבה הדבר משפיע על חווית המשתמש האמיתית, כך לפי דיווח של The Verge. מאסק המשיך וטען כי זה די מרגיז להכניס מספר גדול של שרתים לרשת מסיבות חירום, רק כדי להקל על הערכת השווי השערורייתית של סטארט-אפ בינה מלאכותית כלשהו.

דורסי מביע תמיכה?

למאסק, כפי שיודעים היטב עוקביו, יש נטיה להומור מעט משונה, ילדותי וציני, והוא עשה שימוש בכך גם במקרה הזה.

לאורך השעות מאז פרסום ההודעה על מגבלת החשיפה לציוצי טוויטר ביום, צייץ עסקן הטק כי "הסיבה שהגדרתי 'מגבלה לצפייה' היא שכולנו מכורים לטוויטר וצריכים לצאת החוצה. אני עושה כאן מעשה טוב למען העולם. כמו כן, זו עוד תצוגה (של ציוץ למניין המגבלה – ג"פ) שהרגע השתמשתם בה".

מאוחר יותר הוא כתב: "הו האירוניה של פגיעה במגבלות הצפייה (בציוצים – ג"פ) עקב תלונות על מגבלות הצפייה". ושוב צייץ כי "מגבלת הצפייה היא עקב קריאת כל הפוסטים על מגבלות הצפייה".

בנוסף, בשעות הבוקר של היום (א'), מאסק הוסיף כי "בטוויסט נוסף באירוניה, הפוסט הזה השיג שיא של צפיות!", בהתייחסו לציוץ הראשון שלו בנושא, שנצפה על ידי 419.4 מיליון משתמשים עד כה.


בהמשך להתרחשות זו, הלילה פרסם המייסד השותף ומנכ"ל טוויטר בעבר, ג'ק דורסי, ציוץ שנשמע כמסנגר על מהלכיו של מאסק, או אולי עליו עצמו. דורסי כתב: "לתפעל את טוויטר זה קשה. אני לא מאחל את הלחץ הזה לאף אחד. אני סומך על כך שהצוות עושה כמיטב יכולתו תחת האילוצים שיש לו, שהם עצומים". הוא המשיך וטען: "קל לבקר את ההחלטות מרחוק… שאני אשם בהן… אבל אני יודע שהמטרה היא לראות את טוויטר משגשגת. וזה יקרה".

דורסי, שיחסיו עם מאסק חיוביים לרוב ושאף היה בעד הרכישה שביצע מאסק כשקנה את טוויטר ב-44 מיליארד דולר, המשיך והדגיש את הקו הניהולי שהוא מעוניין שבו תנקוט החברה וציין: "אני מקווה שהם ישקלו לבנות על פרוטוקולים פתוחים באמת עמידים לצנזורה, כמו ביטקוין ו-nostr, כדי להקל על הנטל הזה (של הניהול – ג"פ)". וסיכם שזה "טוב לכולם, וקריטי לשמירה על האינטרנט הפתוח".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מיכל.

    עוד שינוי שהוחל השבוע בטוויטר, ולא זוכה לאותן כותרות הוא סגירת אפשרות הצפיה בתכנים של הטוויטרים מבחוץ, קרי מבלי להיות משתמש רשום של הרשת (כבר לפני זמן מה הוחל שינוי שכזה על האפשרות ליהנות מפיצ'רים ספציפיים של הרשת, כמו מעקב אחרי האש-טאג מסוים, וזה דווקא היה נראה כשינוי סביר. לא זה המצב עם השינוי הנוכחי, שהופך את הרשת ל"גן סגור"). השינוי הזה יכול להתגלות כבעייתי מאוד, קודם כל, לאותם משתמשי טוויטר שעבורם הפלטפורמה היתה אמורה להיות כלי לתקשורת עם העולם, ועכשיו הקהל שלהם הצטמצם באופן משמעותי ומבלי שהם אולי מודעים לכך עדיין. יהיו בטח כאלה שיספרו לעצמם שזה ההפסד של אלה שבוחרים להשאר בחוץ, אבל זו רק שאלה של זמן להערכתי שהם יגלו שהם אלה שבעצם כלואים בפנים. נראה אם גם זה יהיה רק מצב "זמני".

אירועים קרובים