אחרי הקריסה: חקירה פלילית נגד בורסת הקריפטו FTX

בורסת הקריפטו, שייסד וניהל סם בנקמן-פריד, הכריזה על פשיטת רגל אחרי שגרמה להפסדים של מיליארדים ללקוחותיה ופגעה קשות בתדמית הקריפטו בעולם ● החקירה נגדה תיפתח באיי בהאמה, שם יש לה מטה

סם בנקמן-פריד ולוגו החברה שייסד ונפלה - FTX.

איי בהאמה – מדינה שנחשבת על ידי האיחוד האירופי כמקלט מס – עומדת לפתוח בחקירה של פרשיית בורסת הקריפטו FTX.

כידוע, הבורסה לחילופי המטבעות הווירטואליים ולסחר בהם נוסדה על ידי סם בנקמן-פריד, בחור קליפורני בן 30, שהיה אחד המוליטי-מיליארדרים הצעירים בעולם, אך ראה את הונו העצום נעלם בתוך מספר ימים, עקב קריסת השירות שייסד.

תוך פחות משנה, FTX הפכה מחברה בשווי 40 מיליארד דולר, שהייתה אחת מבורסות הקריפטו הגדולות בעולם ושבאתר האינטרנט שלה צוין כי יש לה יותר ממיליון לקוחות, לארגון שהגיש בקשה לפשיטת רגל בארה"ב, ושהמייסד שלה, בנקמן-פריד – לאחר שהתנצל בפני המשקיעים – התפטר מתפקיד המנכ"ל.

בנוסף, הבורסה עומדת כעת בפני חקירה רגולטורית שפתחו הרשויות בארה"ב, בחשדות לשימוש אפשרי בכספי לקוחותיה בפעולות סיכון לא מורשות. וכעת, כאמור, מצטרפת גם חקירה בבהאמס למאמץ לרדת לפשר הקריסה הטוטלית של FTX.

"לאור קריסת FTX העולמית והפירוק הזמני של FTX Digital Markets, צוות חוקרים פיננסיים מהענף לחקירת פשעים פיננסיים פועל בשיתוף פעולה הדוק עם נציבות ניירות הערך של איי בהאמה, כדי לחקור אם התרחשה התנהגות בלתי הולמת פלילית", כך מסר דובר משטרת המדינה לתקשורת.

בורסת מטבעות הקריפטו FTX הגישה בקשה להגנת פשיטת רגל. FTX וכ-130 חברות הקשורות אליה הגישו בקשה להליכי פרק 11 בארצות הברית ביום ו' האחרון. ממסמכים שהחברה הגישה לבית משפט ניתן ללמוד כי יש לה התחייבויות שנעות בין 10 מיליארד ל-50 מיליארד. היקף פשיטת הרגל הזו הוא הגדול ביותר אי פעם במגזר המטבעות הקריפטוגרפיים, שגם כך אינו בימי הזוהר שלו כבר מזה חודשים רבים. לפי חששות של אנליסטים, הקריסה הזו עלולה לצבוע בצבעים קודרים עוד יותר את תחום המטבעות האלטרנטיביים, ולהרתיע משקיעים מלהתחבר אליו.


סם בנקמן-פריד – מלך הקריפטו שהפסיד הכל

לאיש שעמד מאחורי FTX, בנקמן-פריד, יש חלק בלתי נפרד בנסיקתה המטאורית, כמו גם בניהולה שכעת הולך ומתגלה כבעייתי במיוחד.

הוא יצר אותה בהונג קונג ב-2019 והצליח מיד למקם את השירות שלו גבוה בין המתחרים ולהפוך אותו לבורסת קריפטו מהגדולות בעולם. כששלוש שנים בלבד לאחר הקמתה, בתחילת 2022, FTX הוערכה בכ-40 מיליארד דולר, לפי פורבס. במקביל הפך גם המייסד לבעל הון עתק, שעמד על 26.5 מיליארד דולר בשיא תהילתו. על פי הדיווחים, בבעלות בנקמן-פריד היו כמחצית מ-FTX וחלק מאסימוני FTT, מטבע קריפטו שאותו הנפיקה הבורסה.

אלא שכפי שדיווחנו אתמול (א'), קריסתה של FTX אירעה באחרונה והתרחשה בתוך שבוע בלבד. רק ביום ב' האחרון צייץ בנקמן-פריד בטוויטר, כנראה כדי להרגיע את המשקיעים: "FTX מצליחה" ו-"הנכסים מצליחים". הוא גם הכחיש את מה שהגדיר כ-"שמועות לא מבוססות" שהחלו להשמע בשווקים אודות בעיות נזילות. ואז, ארבעה ימים בלבד לאחר מכן, ביום ו' האחרון, FTX הגישה כבר את הבקשה לפשיטת רגל ובנקמן-פריד – התפטר.

מקורות אותן "שמועות" עליהן דיבר בנקמן-פריד הוא בדיווח מתחילת נובמבר על מצב חשבונות החברה של אתר הקריפטו הרציני CoinDesk.

ב-CoinDesk השיגו מסמך שדלף, שלפיו לגוף בשם אלמידה (Alameda Research) – חברה בת של הקבוצה שניהל בנקמן-פריד – הייתה כמות גבוהה בצורה יוצאת דופן של מטבע קריפטוגרפי או אסימון FTT משלה. FTX ו-אלמידה אמורות היו להיות חברות נפרדות, אך הדו"ח טען שיש להן קשרים פיננסיים הדוקים.

על פי דיווח של רויטרס, ההשפעה של החשיפה הזו גרמה למשקיעים להיכנס לפאניקה ו-FTX רשמה משיכות של לפחות 6 מיליארד דולר, מה שהתחיל את התדרדרותה.

לאחר פרסום מסמך זה, הבעלים של המתחרה הראשית של FXT, בורסת בינאנס (Binance) – הנחשבת כבורסת הקריפטו הגדולה בעולם – הודיע ​​בטוויטר כי FTX ביקשה את עזרתו "כדי לפתור את משבר הנזילות שלה". מאוחר יותר הוא מיהר להכריז כי אין בכוונתו לסייע ל-FXT או לרכוש אותה, וזאת לנוכח מצבה המדורדר ובעקבות חדשות שרשות ניירות הערך האמריקנית, ה-SEC, עומדת לפתוח בחקירת FTX, בגין טיפול שגוי, לכאורה, בכספי הלקוחות.

המנכ"ל החדש אופטימי, אך ויזה איבדה עניין

לדברי ג'ון ג'יי ריי השלישי, המנכ"ל החדש שנכנס לנעליו של בנקמן-פריד, "ההקלה המיידית של פרק 11 (המגן על פושטי רגל בארה"ב – ג"פ) מתאימה כדי לספק לקבוצת FTX הזדמנות להעריך את מצבה ולפתח תהליך למקסום התאוששות עבור בעלי עניין".

עם זאת, ולמרות האופטימיות שמשדר המנכ"ל החדש, יש כבר גורמים עולמיים פיננסיים מרכזיים שבישרו על ניתוק קשרים עם החברה.

ויזה – מעבדת התשלומים הגדולה בעולם – בישרה אתמול כי היא מנתקת את הסכמי כרטיסי האשראי העולמיים שלה עם בורסת FTX. "המצב עם FTX מצער ואנחנו עוקבים אחרי ההתפתחויות מקרוב", אמר דובר ויזה לרויטרס. "סיימנו את ההסכמים הגלובליים שלנו עם FTX ותוכנית כרטיסי החיוב בארה"ב שלהם מבוטלת על ידי המנפיק שלהם", המשיך ואמרץ

FTX ו-ויזה הכריזו על שותפות מורחבת בתחילת אוקטובר, כולל תוכניות להציג שותפות מורחבת בתחילת אוקטובר, ותוכניות נוספות להציג כרטיסי חיוב של ויזה הצמודים לחשבון ב-40 מדינות חדשות.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים