"דפקתי הכל, פישלתי": עלייתו ונפילתו של מלך הקריפטו

סם בנקמן-פריד הוא צעיר בן 30, שהצליח לאבד מיליארדי דולרים במהירות האור ולהסב נזקים ללא מעט משקיעים שבטחו בבורסת הקריפטו שייסד, FTX

מלך הקריפטו שקרס ובגדול, סם בנקמן-פריד.

סם בנקמן-פריד, מייסד ומנהל בורסת הקריפטו FTX, הוא רק בן 30, אבל באמתחתו יש שני הישגים ייחודיים: גם לצבור מיליארדי דולרים בגיל צעיר – מלבד מארק צוקרברג, איש בהיסטוריה מעולם לא התעשר כל כך מהר והרבה בגיל צעיר כל כך. הישגו השני הוא ב"הצלחה" להפסיד את מירב הונו בתוך ימים.

הוא החל את דרכו כסוחר קרן סל (ETF) אנונימי ובמהרה הפך למודל לחיקוי עבור כל המתעניינים בקריפטו, כשבתוך שנים ספורות נהיה למולטי-מיליארדר.

FTX, זירת המסחר במטבעות קריפטוגרפים של בנקמן־פריד, המאפשרת לסוחרים לקנות ולמכור נכסים דיגיטליים כמו ביטקוין ואת'ריום, גייסה ביולי 2021 סכום של 900 מיליון דולר מ-Coinbase Ventures ומסופטבנק (SoftBank) – לפי שווי של 18 מיליארד דולר. היא הפכה למעצמת קריפטו, כשטיפלה בכ-10% מהמסחר בתחום, של טריליוני הדולרים, הנסחרים על ידי משקיעי קריפטו מדי חודש. FTX גבתה עמלה בסך 0.02% מכל אחת מהעסקאות הללו. המשמעות: מאות מיליוני דולרים של הכנסות ורווחים, בלא – כמעט – סיכון.

כך הגיע בנקמן-פריד לעמוד בראש בורסת הקריפטו FTX, אחת הגדולות בעולם. הוא אף הרחיב את מוטת השליטה העסקית שלו, ורכש חברות קריפטו לא מעטות, שנקלעו לקשיים תפעוליים וכספיים. אלא שלפני ימים אחדים מסע ההצלחה של בנקמן-פריד הגיע לסוף הדרך, כאשר 94% מההון שהיה לו – נמחק. וכך, המתחרה הגדול של בנקמן-פריד, בורסת הקריפטו בינאנס, הודיעה כי למרות אמירות שונות, שנאמרו רק כמה ימים קודם לכן, לא תרכוש את הבורסה של מי שאמר בעבר בראיון: "נכנסתי לתחום למרות שלא היה לי מושג מה זה בלוקצ'יין".

הנפילה הגדולה של המולטי מיליארדר הצעיר

בנקמן-פריד הגיע לעולם הקריפטו ב-2017, אז הקים קרן גידור במטבעות קריפטו, בשם אלמידה (Alameda Research). כעבור שנתיים הקים בנקמן-פריד חברה נוספת, שנייה, FTX, בורסה למטבעות קריפטו. מכיוון שערך כמה מהמטבעות המובילים בשוק עלה, ועימו כל התחום, ובמהירות מסחררת, הוא הפך לכוכב קריפטו, מהעשירים שבו, ולו הון אישי של יותר מעשרים מיליארד דולר.

אלא שאז במקביל למשבר בתחום הקריפטו השנה, ולצד שאלות שהחלו להישאל בשוק, צצו בעיות נזילות, ובורסת FTX חדלה לאפשר למשקיעים למשוך כסף.

בסוף השבוע האחרון, המיליארדר הצעיר הכריז על הליך פשיטת רגל ל-FTX, ליותר ממאה החברות הבנות שלה, ולקרן הגידור אלמידה. מהמסמכים שהוגשו עלה כי לענקית הקריפטו יש עשרות אלפי נושים, לצד התחייבויות בנות יותר מ-10 מיליארד דולר.


מיד אחר כך בנקמן-פריד התפטר מתפקיד המנכ"ל. או אז, כל המבקרים, חלקם 'חכמים בדיעבד', העלו כלפיו שלל טענות: הוא נטל כספים של לקוחות, העניק להם גיבוי פיננסי במטבע אותו הנפיקה הבורסה שלו (FTT), ואז העביר את משאבי הלקוחות לקרן הגידור, וזהו מעשה בעל מרכיב סיכוני, לכל הדעות. זאת משום שאם יש נפילה של השוק, או דיבורים על נפילה עתידית, כספים הלקוחות נמצאים, לכאורה, במצב ריסקי, שנובע בחלקו מההישענות הגדולה על הערך של ה-FTT.

במילים אחרות, מדובר בחשדות לסיכון משקיעים, לנטילת סיכוני יתר, למינוף יתר של כספי הלקוחות לעבר השקעות בעלות רמת סיכון גבוהה.

ברמה האישית, לקריסה יש השלכות עצומות על אלפי לקוחות FTX, על תעשיית הקריפטו ועל הצעיר המבטיח בדיעבד: כפי שסוכנות בלומברג כינתה זאת, "הקריסה הגדולה ביותר ביום אחד של עושר אישי אי פעם", בעוד ש-פורבס העניק ליזם את הכינוי "השטן בבגדי החנון".

יצוין כי בנקמן-פריד הרס, במו ידיו, את המוניטין שבנה לעצמו, וזאת דווקא כשבעבר נתפש כישר דרך, כשלחץ בוושינגטון על הידוק הרגולציה כדי לקדם את ענף הקריפטו עבור הרגולטורים בארה"ב.

האם נראה תגובת שרשרת לאירועים, כמו לקריסת ליהמן ברדרס?

ליהמן ברדרס הייתה חברת שירותים פיננסיים אמריקנית גלובלית. לפני קריסתה, היא הייתה בנק ההשקעות הרביעי בגודלו בארה"ב, ופעלה במשך 158 שנים, מ-1850.

בספטמבר 2008 הגישה החברה בקשה לחדלות פרעון, לאחר שנקלעה לחובות בסך 613 מיליארד דולר, בעקבות משבר הסאב-פריים.

קריסת ליהמן ברדרס ב-2008 גררה את המשבר הפיננסי העולמי. הייתה זו פשיטת הרגל הגדולה בהיסטוריה. בתעשייה, ההתפרקות של FTX כונתה בימים האחרונים "הרגע של ליהמן" בזירת הקריפטו. 

"אני מצטער מאוד שנכנסנו למקום הזה ועל התפקיד שלי בכך", אמר בנקמן-פריד לעובדיו בשבוע שעבר. "דפקתי הכל, פישלתי", הודה. אלא שבמקרה המסוים יזם הקריפטו אינו היחידי שישלם את מחיר הפאשלה העצומה, בהנחה שהיא אכן רק פאשלה תמימה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים