יו-טיוב סטייל

יונתן קורפל כותב הפעם על שיר דרום קוריאני שכבש את העולם, המצב בסוריה ואתר אינטרנט שהופך למקור החדשות העיקרי

טרנדית. יוטיוב

הסרטון "גנגנם סטייל" כבש את העולם בשנה האחרונה ושבר את שיא כל הזמנים של מספר הצפיות ביו-טיוב (YouTube). לפני כמה ימים חצה הסרטון, בראשונה בהיסטוריה, את רף מיליארד הצפיות.

מדובר בשיר-ריקוד של הזמר הדרום קוריאני סיין שלא כולל כמעט כלום אבל כנראה שיש בו הכול. אחרת לא ניתן להסביר את העובדה ששביעית מתושבי העולם כבר צפו בו. בכל חלקי תבל מכירים את הזמר, הוא הפך לאיש עשיר ובכירים בפוליטיקה הדרום קוריאנית והעולמית חפצים להיראות בחברתו. מן הסתם, מספר הצפיות בסרטון ימשיך לעלות והפופולריות של הזמר הלא מוכר עד לא מזמן תלך ותגבר.

לולא האינטרנט, סיין היה נותר אלמוני לחלוטין, מה שנותן לנו הזדמנות להעמיק את ההתבוננות בתופעה המרתקת של הווידיאו המקוון, שהפך זה מכבר למלך האינטרנט. רוב נפח התנועה ברשת העולמית הוא תולדה של קבצי וידיאו ומדי דקה גדל המאגר האינסופי של יו-טיוב לבדו בסרטים חדשים באורך של 70 שעות. כלומר, בכל יממה מתווספות יותר מ-100 אלף שעות של סרטונים ליו-טיוב, והקצב רק גובר.

יש ביו-טיוב סרטים וסרטונים על כל דבר בעולם. אם תחפשו, למשל, "באר שבע" בעברית, תמצאו יותר מ-15 אלף סרטונים. חיפוש שמה של העיר באנגלית יניב כ-5,000 סרטונים נוספים. והרי מדובר בעיר לא מאוד גדולה במדינה קטנה. חיפוש אחר שמות של ערים גדולות יותר יניב יותר מפי 100 סרטונים.

יו-טיוב, שנוסד אך לפני מעט יותר משבע שנים, הוא אתר שיתוף הווידיאו הגדול מכולם, אך רק אחד מאין ספור אתרים בתחום. כאשר יש כל כך הרבה סרטים והם מועברים בתדירות כה גדולה, הפיכת הווידיאו לציר המרכזי היא אך טבעית. יש לכך כמה השלכות משמעותיות. אחת מהן נוגעת לעתיד מדיית החדשות. מספר הסרטונים שמתעדים אירועים חדשותיים רב מספור, בין אם מדובר בתיעוד של רשתות טלוויזיה ואינטרנט מקצועיות או של גולשים שמעלים את מה שהם צילמו לרשת. האתרים הללו "מסייעים" גם לגסיסתה, עד כדי מותה הצפוי, של העיתונות המודפסת, אותה הספדתי בטור זה כבר לפני שנים.

בעתיד הנראה לעין יהפוך הווידיאו האינטרנטי לאמצעי המרכזי לאספקת חדשות. אתרים דוגמת יו-טיוב הם כבר כיום דרך טובה ויעילה להתעדכן בנושאים השונים, עם יתרונות בולטים. אדם שמבקש בנקודת זמן נתונה לדעת מה מתרחש בסוריה, למשל – אילו דרכים עומדות לרשותו? הטלוויזיה משדרת חדשות רק בשעות מסוימות, הנושאים המוצגים בה נבחרים על פי סדר העדיפות של העורכים וכך גם מידת ההעמקה בכל אחד מהם. בעיתון המסורתי הדברים עוד יותר מסורבלים. איך אני אמור לדעת היכן בעיתון יש דיווח ועל מה? ובכל מקרה, עוסקים שם באירועים שעבר זמנם. האינטרנט, לעומת זאת, הרבה יותר מעודכן ומקל על הנבירה והמיון של חדשות, גם כאשר הוא סובל מבעיות של חוסר פירוט ונפח לגבי כל נושא ומחוסר גיוון של זוויות הראייה. חיפוש המילה סוריה באנגלית יעלה כיום יותר מחצי מיליון סרטונים שעוסקים במצב במדינה, כאשר בכל יום מועלים אליו עוד כ-2,000 כאלה. כלומר, בכל פרק זמן של פחות מדקה עולה סרטון חדש שמתייחס למצב בסוריה. עם נפח ורמת עדכון שכאלה, אף אחד מהאמצעים המוכרים לא יכול להתחרות.

כך גם לגבי מוקדים נוספים בחדשות: המילה "עזה" באנגלית צוברת מדי חודש יותר מ-18 אלף סרטים, מגוונים במקורותיהם ונקודות המוצא שלהם. כמו כן, לנשיא ארצות הברית, ברק אובמה, יש ערוץ יו-טיוב משלו ואם תחפשו את שמו תוכלו לצפות באחד או יותר מ-850 אלף סרטונים שקשורים אליו. כ-300 מיליון צפיות נרשמו בסרטונים אלה עד עתה.

הטור הזה פתח הפעם בסרטון דילוגים קוריאני אבל עסק גם בנושא רציני הרבה יותר: המצב בסוריה. הלחמתי בין שני הנושאים וחיפשתי, באנגלית, את המונח "אסד סטייל" – בכיתוב נכון ובכיתוב שגוי. אפילו צירוף מוזר זה העלה ביו-טיוב כ-5,000 תוצאות – עוד תוצאה שמעידה על כך שניתן למצוא באתר הפופולרי הכול, ואף יותר מכך.

כתבתי שיו-טיוב הוא מקור בלתי נדלה לסרטונים על אירועים חדשותיים, אולם כדי להפוך אותו לכלי חדשותי של ממש חיוני שגוגל (Google) תשפר בו כמה דברים ותשיק כלי מיון וחיפוש טובים הרבה מעבר לאלה הקיימים. עובדה זו תחזק את התהליך הקיים במסגרתו הופך הווידיאו באינטרנט לספק החדשות המוביל של תושבי העולם.

תגובות

(12)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. קוטי

    יוטיוב זה מאגר בלתי נדלה. לא להאמין מה אפשר למצוא שם

  2. ב. נט

    אני מתלבטת אם הסיפור מעיד על רצינות התופעה או על זה שהיא שטותית

  3. ספיר

    אין ספק שהכתבה מעניינת וממחישה את התאוצה הגוברת של השימוש באנטרנט.

  4. סביח

    מה אתם מופתעים יותר ויותר וידיאו שמביאים בחדשות בטלויזיה מסוריה וממקומות אחרים כתוב על זה מפורשות שזה מיוטיוב

  5. א.

    סוריה זה רציני אני מבין. אבל גנגם? מיליארד? זה רציני?

  6. רוזאנה

    יו-טיוב עובר תהליך מעניין לאורך השנים ושווה לעקוב אחריו ברמה האקדמית

  7. עוקב

    אין ספק שצריכת חדשות באינטרנט שינתה ומשנה את הרגלי צריכת החדשות. מי מחכה היום שעיתון הבוקר (בפרינט !) יביא לו את החדשות? זה משנה את אופיה של העתונות.

  8. גנגי

    מדהים-נקודת מחשבה שלא חשבתי עליה קודם-מקורי

  9. סוזי השורקת

    אני שורקת בימי חמישי בין 11:00-14:00 בד"כ. אהבתי את הטור ואת הדוגמא של האסד סטייל שממחישה את זה שאפשר למצוא ביוטיוב הכל. נושא מעניין מאוד. נ.ב שווה לעזוב את ה"סבבות" לקצת ולהרחיב אופקים.

אירועים קרובים