הווידיאו מלך האינטרנט

הכרזה דרמטית בבלוג של מנהל ביו-טיוב היא שזוכה השבוע לתגובתו של יונתן קורפל

ג'ושועה סיגל, מנהל ביו-טיוב (YouTube), שימח השבוע רבים עם הודעה שפרסם בבלוג הרשמי. סיגל הודיע, כי החברה המובילה בעולם בשיתוף וידיאו עומדת להעלות את מגבלת אורך הסרטים שרשאים המשתמשים להעלות לאתר בחינם – מ-10 ל-15 דקות. לוחות הזמנים אמנם לא נמסרו, אבל ההרגשה הכללית הנה כי מדובר בשינוי שייושם בטווח הקרוב. יצוין, כי עד כה היו פטורים ממגבלה זו השותפים העסקיים של יו-טיוב ובעלי תכנים כמו רשתות טלוויזיה ואולפני סרטים.

מקצוענים ומקצוענים למחצה, העושים שימוש רב באתר מופלא זה, הגיבו בהתרגשות. מהפריבילגיה ייהנו כמובן גם כל יוצרי סרטי הזבל, חסרי המשמעות והשחר, שגם שניות אחדות מהם הנן מיותרות בהחלט. הידיעה האמורה איננה מתייחסת למגבלה אחרת של האתר, המקציבה נפח מירבי של 100 ג'יגה-בייט. מעניין יהיה לבחון האם מגבלה זו תוותר על תילה. מכל מקום, אני מבקש להסב תשומת ליבכם אל כמה משמעויות גדולות שהידיעה מקפלת בתוכה.

הבלוג של סיגל מנמק את הרחבת שירות החינם בהצלחותיה של המערכת האוטומטית שפותחה לזיהוי תכנים. בראשית, האתר לא הגביל את נפחי הסרטים. ישנם אתרים מקבילים, כגון Veoh, שאינם מציבים כלל מגבלות שכאלה. ב-2006, כנרכש יו-טיוב בידי גוגל (Google), הוטלה מגבלת עשר הדקות. אחת הסיבות לכך היתה ניסיון להתמודד עם תביעות של זכויות יוצרים בגין העתקת סרטים, הצגות וקליפים מוסיקאליים. ללא מגבלות, היו מועברים סרטים שלמים. המערכת המשוכללת שפותחה כעת, מוכיחה יותר ויותר יעילות בנטרול סרטים מפירי זכויות וכך מתאפשר שחרור נוסף של הרסן.

לא מן הנמנע, כי זכייתה בסיבוב המשפטי הראשון בתביעת הענק של חברת ויאקום (Viacom), הקנתה ליו-טיוב בטחון במישור זכויות היוצרים. כזכור, הוגשה התביעה נגד גוגל על אי הפעלת פיקוח על הסרטים הנטענים באתר הווידיאו שלה. זאת, יודגש, בסכום משמעותי של מיליארד דולרים. כעת, מצד אחד הגישה הנוקשה והמסורתית בקשר לאחריות על תכנים נסוגה בפני פרשנויות נוחות יותר. מאידך, הכלים לבצע הסינון משתפרים והולכים. שילוב שכזה בהחלט מסייע לאפשר העלאת תכנים ארוכים יותר, בפחות חשש.

סיבה נוספת למגבלות הייתה נעוצה בעלויות הענק של האחסון והטיפול בתכנים. גוגל רכשה את יו-טיוב בתמורה ל-1.65 מיליארד דולרים – הוצאת עתק שלכאורה רחוקה מלהיות מוצדקת כלכלית עד היום. החברה עדיין מתחבטת בחיפוש אחר מודל כלכלי, שיסייע בידיה להחזיר את השקעת הבסיס, כמו גם את ההוצאות השוטפות המתעצמות. העובדה שכעת מורחב נפח הסרטים, מעידה, כי גוגל איתנה בדעתה לגבי העתיד הכלכלי המזהיר של הפעילות האמורה. אחרת לא הייתה נכנסת מרצונה להוצאות הנוספות.

משמעות-העל של האירוע, הנה חלקו האדיר של הווידיאו ברשת העתידית. כבר כיום מהווים קבצים מסוג זה את עיקר התנועה באינטרנט. בכל דקה מתווספים למאגר יו-טיוב סרטים באורך של כ-25 שעות לפחות. זוהי הערכה מינימאלית, שכן כבר נשמעו הצהרות של אנשי החברה שדיברו על נפח כפול מכך. גם אם נתבסס על הנתון הנקוב, מדובר במספרים בלתי נתפשים – תוספת של 36,000 שעות סרט חדשות למאגר הקיים מידי יממה, או אם תרצו, גידול של כ-13 מיליון שעות מידי שנה.

בני טיפש-עשרה, נשיאי מדינות, חברות כלכליות, גופי ממשל, משיחים דתיים – ומי לא? כולם מבינים יותר ויותר את פוטנציאל החשיפה באתר המצוין ומגבירים שימושם בו. ככל שמתרחב המאגר וגדלה המודעות לקיומו, הסרטים נחשפים ליותר מיושבי תבל ויוצרים תנועת ענק ברשת, חסרת תקדים או תחרות. הצעד הנוכחי צפוי לדעתי להגביר מידית את התנועה ליחידת זמן ב-10%-15% לפחות. ההרחבות וההקלות הבאות הן רק עניין של זמן. בסופו של דבר, יבוטלו המגבלות ויוסרו כולן.

תגובות

(11)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. שושן

    אין כמו יוטיוב הדבר הכי מעניין וחשוב באינטרנט

  2. אני

    כפי שצויין בכתבה אני חושבת שהעתיד שייך לאתרים כדוגמת יו טיוב. כל חברה המשווקת את עצמה עושה שימוש נרחב בסרטונים - זאת פשוט הדרך הכי טובה להתחבר ללקוח... אני חושבת שזה עניין של זמן עד שההגבלות יוסרו לגמרי- זה תהליך כמו כל דבר... בעניין זכויות היוצרים- גם ככה כל האינטרנט פרוץ. ניתן לראות היום סרטים עוד לפני ששודרו בבכורה בקולנוע. פשוט אין אכיפה מספיק טובה בעניים וככל שעובר הזמן כמעט בלתי אפשרי לאכוף את זה.

  3. מ.

    אחרי שהבנתי את התןנים זה בסוף יוביל למחיקות סלקטיביות של החומר המצטבר .הרי לא הגיוני שזה ילך ויצטבר בקצב הולך וגובר וישמר לנצח .

  4. שרדונה

    אז מה עכשיו ייגעו אותנו בסרטים באורך הגלות........

  5. אבשה

    מעניין מאוד אבל מה שבעייתי מבחינתי זה מה שכתוב בהתחלה "עד כה היו פטורים ממגבלה זו השותפים העסקיים של יו-טיוב ובעלי תכנים כמו רשתות טלוויזיה ואולפני סרטים" למה קיימת איפה ואיפה למה האזרח הקטן לא מקבל את אותם זכויות כמו גופים גדולים. עד מתי האזרח הקטן לא יזכה לאותם תנאים של אנשים שפשוט נמצאים בתוך מערכת גדולה.

  6. ו. זיתא

    גם אני מברך על העלאת אורך הסרטונים (מצד שני זה פתח לטרחנות, אבל לא נורא). אני עדיין לא מבין מה המודל הכלכלי של יוטיוב ואם אין כזה למה כדאי לגוגל להחזיק בו. אבל למה שאני אכניס רעיונות לראשי גוגל הם עוד עלולים להוריד את האתר ולקפח חלק גדול מהנאות יומי.

  7. סוזי השורקת

    העובדות מדהימות רק לא הבנתי אם זה רע או טוב לדעת קורפל הנכבד

  8. משה

    רוב סרטוני הווידיאו שיש באינטרנט הם שטויות במיץ עגבניות. יש גם חומר טוב, אבל היחס כל כך גבוה לטובת השטויות שבעצם אין כמעט מה לראות

  9. איציק23

    אתר היוטיוב משקף בעיני את האינטרנט במיטבו וחשיבותו ןיש לברך על הסרה של כל מיגבלה קיימת

אירועים קרובים