למה טים קוק מרגיש בודד בפסגה?

בראיון ארוך במיוחד לציון חמש שנים מאז שלקח לידיו את המושכות של הענקית מקופרטינו, הרחיב קוק אודות iPhone, בינה מלאכותית, פרטיות וזכויות אדם, משגים, נטיותיו המיניות וסטיב ג'ובס

טים קוק, מנכ"ל אפל

טים קוק, מנכ"ל אפל (Apple), מציין בקרוב חמש שנים לכהונתו, ולכבוד אבן הדרך הבולטת בחר קוק לשוחח עם הוושינגטון פוסט (Washington Post).

בראיון הנרחב סיפר המנכ"ל על הזמן שחלף מאז שהחליף את סטיב ג'ובס, ב-24 באוגוסט 2011. ולמרות שאין טעם לצפות מקוק להרבות בפרטים אודות המכונית של הענקית, או להיכנס לפרטים אודות קו ה-Mac הרעוע, אלא יותר לכך שיחזור ויאשר כי אפל "עושה הרבה" בתחום המציאות הרבודה (AR) ורואה בה את "טכנולוגיית הליבה" שלה, הראיון כלל בכל זאת כמה תובנות משמעותיות לגבי האופן שבו קוק מנהל את החברה.

במהלך הראיון הודה קוק שבתפקידו הרם הוא בהחלט "בודד" במקרים רבים, אבל מיהר להרגיע: "אני לא מחפש אהדה. מנכ"לים אינם זקוקים לאהדה".

כשנשאל על ידי המראיינת, ג'נה מקגרגור, מה השתנה באפל מאז שנכנס אליה ושלח מזכר לעובדיה שבו הבטיח שלא לשנות דבר בחברה, ענה קוק כי "מה שדיברתי עליו שם הוא למעשה הדנ"א של חברה. כוכב הצפון היה תמיד אותו הדבר, ומבחינתנו הוא מייצר מוצרים נפלאים באופן מטורף, כאלו שבאמת ישנו את העולם בדרך כלשהי – יעשירו את החיים של אנשים. לפיכך ההצדקה לקיומנו לא השתנתה. דברים אחרים משתנים, אבל זהו חוט השני שקושר יחד את כולם".

לעקוב אחרי הפתיל

בהמשך נאות קוק לציין בכל זאת מה נשתנה מאז שלקח את המושכות של אפל לידיים. "הדברים הברורים הם שיש לנו יותר עובדים בחברה", ענה קוק והוסיף. "החברה גדלה פי ארבעה בהכנסות מאז 2010. הרחבנו את קו ה-iPhone. זאת הייתה בחירת מפתח אמיתית, ואני חושב שהיא הייתה טובה. נכנסנו לעסקי ה-Apple Watch, מה שהכניס אותנו לתחום איכות החיים והבריאות. אנחנו מוסיפים לעקוב אחרי הפתיל הזה בכדי לראות לאן הוא לוקח אותנו. נעשתה הרבה עבודה בטכנולוגיית הליבה".

בדבריו מזכיר קוק למקגרגור ראיון נוסף שנערך לאחרונה עם סגן הנשיא הבכיר בחברה, אדי קיו, כשגם הוא מזדהה עם קיו בעניין כישלון כלי המפות של הענקית, ומודה שזה אחד הכישלונות הגדולים ביותר של אפל תחת הנהגתו.

"היום יש לנו מוצר ואנחנו גאים בו", הוא אומר, "אבל יש לנו את הכנות להודות שזו לא הייתה שעתנו היפה ביותר, ואת האומץ לבחור דרך אחרת לעשות את זה. זה חשוב". עוד בעניין כישלונותיו העיז המנכ"ל להודות כי מינויו של ג'ון ברווט כראש המחלקה הקמעונאית בשנת 2012 היה "פאשלה ברורה", פשוט משום שהבוס לשעבר של Dixons "לא התאים לכאן מבחינה תרבותית". ברווט פוטר מתפקידו זה לאחר 10 חודשים בלבד.

לא להמתין לעשייה המוגמרת

קוק עסק גם במעורבותה הגדלה והולכת של אפל בנושאים סביבתיים וחברתיים. "עבודה סביבתית התרחשה באפל מאז ומתמיד, אבל לא דיברנו על זה, ולא הגדרנו את המטרות", הסביר. "השתמשנו באותה הפילוסופיה שאנחנו מיישמים עם המוצרים שלנו, שהיא לחשוף אותם כשהם מוגמרים. אבל לקחנו כמה צעדים לאחור והערכנו מחדש את המצב ואמרנו – אתה יודע, אם נחכה עד שזה יבוצע, לא נעזור לאף אחד אחר להגיע גם כן לשם".

במסגרת ההחלטה לא להמתין לעשייה המוגמרת ולהיחשף יותר כבר במהלכה, חיבר קוק מאמרי דעה בנוגע החקיקה שמגבילה את זכויות הקהילה הלהט"בית. עקרונות דומים ניצבו כנראה גם מאחורי החלטתו להתייחס למיניות שלו בפומבי, כשיצא מהארון בשנת 2014 ב-Bloomberg Businessweek op-ed.

"חשבתי שזה פשוט יבשר שאתה יכול לעשות טוב בעולם הזה ולהיות גיי", הסביר קוק והבהיר כי "זה לא מגביל. זה בסדר, וזה בסדר להיות כן לגבי זה. הנחתי שאם אני יכול לעזור לאדם אחד, זה יהיה שווה את זה". קוק סיפר גם שרגע היציאה מהארון תוכנן במשך כשנה, בתוך התייעצות עם אנשים, כולל עם אנדרסון קופר, לאחר שהתרשם מהאופן שבו טיפל המגיש הבכיר של CNN בהודעה שלו בדבר בחירותיו המיניות.

במהלך הראיון התייחס קוק גם למייסד החברה המנוח, ואמר בכנות צובטת כי "אני יודע שזה נשמע מוזר ככל הנראה בנקודה זו, אבל שכנעתי את עצמי שהוא יתאושש".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים