המשבר בהיי-טק נמשך – ואיתו גל הפיטורים

בין החברות המפטרות - ארבעה יוניקורנים: איטורו, שאף ביטלה את הנפקת ה-SPAC שהיא הייתה אמורה לבצע בנסדא"ק, לייטריקס, ורביט וביזאבו

מנמ"ר, לא רוצה להיות מפוטר? כדאי שתקרא.

גל הפיטורים בהיי-טק נמשך, וחברות ישראליות רבות הודיעו בימים האחרונים על פיטורי עובדים. ביומיים האחרונים עשו זאת ארבעה יוניקורנים: איטורו, שאף ביטלה את הנפקת ה-SPAC שהיא הייתה אמורה לבצע בנסדא"ק, לייטריקס, ורביט וביזאבו.

הסיבה הישירה למשבר היא הירידות בשווקי ההון, בעיקר בניו-יורק – מה שמביא לכך שהמשקיעים רוצים לראות רווחים ופחות שימת דגש על צמיחה, כפי שהיה בשנים האחרונות, ובפרט בשנה שעברה, שבה נרשמו עליות יפות במניות ובשווי השוק של רבות מהחברות. כתוצאה מכך, חברות רבות, ובכלל זה סטארט-אפים וחברות רב לאומיות שמקורן בישראל, מצמצמות את הוצאות השכר ומפטרות עובדים.

בין החברות הישראליות הרב לאומיות שצמצמו את כוח האדם נמצאת איטורו, שלצד ביטול ההנפקה הודיעה אתמול (ג') על פיטוריהם של כ-100 עובדים, שהם כ-6% מכוח העבודה שלה. יותר ממחצית מאותם עובדים מפוטרים – כ-55 – הם מהפעילות שלה בישראל.

יוני אסיא, מייסד משותף ומנכ"ל איטורו, אמר כי "זאת החלטה לא פשוטה אך מחויבת המציאות, כדי להבטיח צמיחה ארוכת טווח ובת קיימא".

ביטול ההנפקה של איטורו מגיע לאחר מספר חודשים שבהם הסתובבו הערכות בשוק שהיא לא תצא לפועל – וכך אמנם קורה.

חברות נוספות שמפטרות

גם החברות טרנסמיט סקיוריטי ולייטריקס מצמצמות את כוח העבודה שלהן: הראשונה בכ-29 עובדים, מהם תשעה בישראל, והשנייה ב-80 עובדים, כשמרובם המכריע – 70 – בארץ.

עוד חברות בולטות תוצרת כחול לבן שהחלו בימים האחרונים לצמצם את מספר העובדים שלהן הן ורביט וביזאבו, שבהתאמה פיטרו כ-60 עובדים מתוך צוות של 580 איש, מהם 30 בישראל, ו-120 עובדים מתוך כוח אדם של 400 איש, מהם 35 בארץ. ורביט אף הודיע על שינוי ארגוני, שבמסגרתו תחולק פעילות החברה לחטיבות עסקיות. חברות נוספות הן צלזיוס, שפיטרה 150 עובדים, שמהווים רבע מכוח האדם שלה; סניק, שנפרדה מ-30 עובדים; וטראקס, שעוד במחצית החודש שעבר פיטרה 12% מכוח האדם שלה – כ-100 עובדים.

יצוין שהמצב לא ייחודי לישראל: חברות טכנולוגיה מרחבי העולם סובלות בחודשים האחרונים מירידות חדות בשערי המניות ובשווי השוק שלהן, כולל חברות ענק. רבות מהן החליטו על צמצום מספר העובדים או הקפאת גיוסים. מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל מטא, אמר בפגישת שאלות ותשובות שערך עם עובדיו בסוף השבוע האחרון כי עליהם לצפות "לאחד המיתונים הגרועים בשנים האחרונות", והוא המליץ להם לשפר את ביצועיהם או לעדכן את קורות החיים שלהם. עוד הוא אמר שהמשבר יגרום להנהלת מטא לפקח יותר על העבודה של עובדיה. שני האחרונים הם רמזים עבים לגל של צמצום עובדים, בין אם באמצעות פיטורים או גל התפטרויות. את זאת ניתן להסיק מדבריו של צוקרברג, שלפיהם הוא חושב ש-"חלק מכם עשוי להחליט שהמקום הזה (מטא – גב"ז) הוא לא בשבילו".

תגובות

(7)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. תוצאות במקום הערכות שווי מוגזמות

    הגיע זמנן של החברות מגובות התוצאות. לא עוד בזבוז כספי משקיעים על עיצובי משרדים וארוחות שחיתות. לא עוד חברות שמוכרות ב10 מיליון ומוערכות ב6 מיליארד. טכנולוגיה היא עסק רציני ולא בדיחה בארץ נהדרת.

  2. לוחם סייבר

    הקינאה מדברת? תמשיך לעבוד שעות נוספות ולבכות בסופר שהמחירים עלו... ואני אקנה עוד דירה ברמת גן.

  3. מומו

    יאללה,נמאס כבר מפיתוח אפלקציות הנדשות של פרסומות וסרגלי מידע,כבר אי אפשר לקרוא כתגה בסלולר או במחשב בגלל זיבולי המוח של האפלקציות כמפגרות הללו,לכו לעבוד במשהו מועיל.

  4. Tech investor

    עובדים מתייחסים לחברות (המנהלים ובעלי המניות גם הם בני אדם) כאל גרביים חד פעמיות. מקבלים הזדמנות ללמוד ועוזבים באמצע פרוייקט קריטי כי טיפה משעמם או שיש גלידה יותר טובה אצל המתחרה. כשמגיע משבר כלכלי, החברות לא מרגישות צורך להתאמץ לא לצמצם.

  5. אני

    זה מה שקורא שעם ישראל נותן כסף לערבים במקום לדתיים. מלמעלה סוגרים את הברזים....בהצלחה עם לפיד..

  6. הייטקיסט ת״א

    נזכור אחרי המשבר, לא לשלוח קורות חיים לחברות האלו. מתייחסים לבני אדם כאילו הם ציוד מתכלה שאפשר פשוט לזרוק מתי שכבר לא צריכים. אנשים דוחים וחזירים!

  7. ת

    הגיע הזמן שיחזור שוק המעבידים והעובדים יחזרו למקומם הראוי. סופה של בועה להתפוצץ. ממתינים בסבלנות לפיצוץ של בועת הסייבר, קדימה..

אירועים קרובים