מהם המיצוב והתוכן החדשים של תפקיד המנמ"ר?

סקר שערך המגזין CIO בקרב מנהלים טכנולוגיים מראה תוצאות מעניינות, עד כמה הולכת ומוטמעת בארגונים ההבנה שהמנמ"ר הוא מנהל עסקי לא פחות מאשר מנהל טכנולוגי

המנמ"ר מודל 2024 לא רק ממלא דרישות שמגיעות מהביזנס, אלא הוא גם חלק מהצוות שמנהל את הביזנס.

הגדרת התפקיד של המנמ"ר לא השתנתה, אבל האופי והתוכן של התפקיד משתנים בקצב מהיר מאוד. כיום מקובל להגדיר את תפקיד המנמ"ר כמי שצריך להיות לו חלק בולט, שלא לומר מוביל, בין המנהלים המתכננים והמממשים את האסטרטגיה הארגונית, ושיש לחזק את מעמדו כמנהיג עסקי, לצד היותו מנהיג דיגיטלי וטכנולוגי.

האופי והתוכן האלה, שמוזכרים כמעט בכל כנס של מנמ"רים, מקבלים אישוש כמעט מדעי בסקר מקיף שערך האתר CIO, שראיין 875 מנהלים טכנולוגיים ושאל אותם שאלות בנושא זה. ממצאי הסקר מעלים שלצד התפקידים השוטפים שמיוחסים למנמ"ר, ההשתלבות בתכנון ובמימוש האסטרטגיה העסקית של הארגון תופס מקום מרכזי בסדר יומו.

המנדט לכך מגיע מההנהלה, ולעתים קרובות הוא חלק מההיערכות שלה לעידן החדש, שה-AI מככבת בו. לשם כך נדרש ביצוע של שלל משימות שמוטלות על אנשי ה-IT בארגון, שהמנמ"ר הוא המנהל שלהם: איסוף וכינוס נתונים, אנליטיקה הרבה יותר מעמיקה של המידע ועוד.

קצת יותר משליש מהמשיבים לסקר ציינו שהם מזהים את השינוי במיצוב התפקיד שלהם, שהולך במידה רבה גם לכיוון האסטרטגי, וכמעט מחצית מהם צופים שזה יהיה עיסוקם העיקרי בשלוש עד חמש שנים הקרובות.

מה אומרים מובילי היחידות העסקיות?

בסקר השתתפו גם מובילי יחידות עסקיות (LOBs), שאישרו כי הם זקוקים למנמ"ר כיועץ, שישקף להם את הצד הטכנולוגי של התהליכים העסקיים החדשים. חלק מהמנמ"רים וגם מובילי היחידות העסקיות ציינו כי הם פנו לייעוץ מקצועי חיצוני, בעיקר כדי לתת מענה לניהול הסיכונים.

הנהלות מחפשות יותר ויותר מנמ"רים שהם לא רק בעלי הידע הטכנולוגי הנדרש, כי אם גם מנהלים שחיים את הביזנס ויודעים להוביל תהליכים עסקיים מבוססי טכנולוגיה, ולא רק את התהליכים הטכנולוגיים עצמם

כמעט 90% מהמשיבים ציינו שמנהיגות אקטיבית בתחום העסקים מוגדרת על ידי המנכ"ל שלהם כמשימה מספר אחת, כאשר במקביל מתקיים תהליך מעניין, שבו גם הקשב של המנכ"ל וההנהלה בכלל לתוכניות ולאתגרים הטכנולוגיים גדל מאוד ביחס לשנים הקודמות.

גם המנמ"ר עצמו מגדיר את השינוי בתפקידו

אחד האופנים שבהם השינוי במיצוב ובתפקיד המנמ"ר באים לידי ביטוי הוא בכך שהמנמ"ר עצמו מוסיף לעצמו אחריות ומשימות, בין היתר על ידי השתלבות בדיונים על תהליכים עסקיים שמחייבים את מעורבותו, ובשלב מסוים הוא נוטל את ההובלה של חלק מהתהליכים הללו. גם פה, המנמ"ר חובש את כובע המנהל, המנווט, זה שמחלק משימות, נותן הנחיות ומפקח על התהליכים העסקיים, שמבוססים על טכנולוגיה.

בהקשר הזה מעירים עורכי הסקר כי המיקוד, גם ביישום של AI בארגון, חייב להיות באסטרטגיה, ביצוע ושינוי התרבות הארגונית. הם מוסיפים כי המנמ"ר חייב ליידע את מקבלי ההחלטות שיישום טכנולוגיה חייב להתבצע באמצעות תהליכים נכונים וטובים לארגון. אם הטכנולוגיה מיושמת באמצעות תהליכים לא טובים – התוצאה תהיה בהתאם, כפי שהתבטא אחד המנמ"רים בסקר.

השילוב בין התפקידים השוטפים של המנמ"ר למשימות החדשות שלו מחייב שתהיה לו יכולת שליטה, ניהול ותיעדוף – יכולת שהיא חלק בלתי נפרד מסל הכישורים שדרוש לכל מנהל טוב, וזה אף בא לידי ביטוי בתשובות של משתתפי הסקר.

המיצוב החדש של המנמ"רים וההגדרה החדשה של תפקידם לא פוסחים על מנהלי מערכות המידע בישראל. גם בארץ, ובפרט מאז הקורונה, מסתמנת דרישה הולכת וגוברת של הנהלות ארגונים להטמיע וליישם פתרונות IT, וכאן מתחייבת נוכחות של מנמ"ר שמוביל לא רק את ההטמעה, כי אם גם, ואולי אף לפני כן, את האסטרטגיה. אנחנו רואים את זה במגזרים שונים – בנקאות, ביטוח, ביטחון, קמעונאות ועוד. גם בארץ, הנהלות מחפשות יותר ויותר מנמ"רים שהם לא רק בעלי הידע הטכנולוגי הנדרש, כי אם גם מנהלים שחיים את הביזנס ויודעים להוביל תהליכים עסקיים מבוססי טכנולוגיה, ולא רק את התהליכים הטכנולוגיים עצמם.

לסיכום אפשר לומר שהדור הבא של המנמ"רים יהיה דור של יוצרים ומובילים של תהליכים עסקיים.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מני צרפתי

    יופי של סיכום יהודה. זה ממש קורה וקרה בישראל. עם התעצמות הדיגיטליזציה, המנמרים פה אצלנו ... התאימו עצמם והצטרף דור חדש שהם קודם כל מובילים עיסקיים טכנולוגיים.

אירועים קרובים