המשטרה מודה: "ממצאים נוספים בפרשת NSO משנים את פני הדברים"

היועץ המשפטי לממשלה הקים את הצוות לבדיקת ממצאי התחקיר, שלפיהם המשטרה משתמשת בפגסוס של NSO למעקב אחרי אזרחים ישראלים ● המשטרה: "נשתף פעולה באופן מלא" ● משרד המשפטים: "יש חשש לשימוש חורג בהאזנות סתר"

מסקנות שבמשטרת ישראל צריכים לקרוא היטב - וליישם.

סיפור בזיג זג: משטרת ישראל ממשיכה להיות הפכפכה בהודעות שלה בכל הנוגע לפרשת NSO. היום (ג') היא הוציאה הודעה שלפיה בבדיקות שנעשו בעקבות התחקיר של כלכליסט, שבו דווח על שימוש לא מבוקר ומפוקח ברוגלת פגסוס לשם מעקב אחרי אזרחים, "התגלו ממצאים נוספים המשנים בהיבטים מסוימים את מצב הדברים".

בהודעה שפרסמה המשטרה נכתב כי "לאור הפרסומים בנושא, משטרת ישראל ביצעה בדיקות בנוגע למקרים בהם נטען שהיא ביצעה פעולות החורגות מסמכויותיה, בעת הפעלת האזנת סתר באמצעות אמצעים טכנולוגיים המאפשרים קליטת תקשורת בין מחשבים. לאחר בדיקה ראשונית העברנו ממצאים אלה אל היועץ המשפטי לממשלה".

חברי הצוות: משנה ליועמ"ש ואנשי שב"כ, ללא פעילים חברתיים

היום, ביומו האחרון בתפקיד, מינה היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ד"ר אביחי מנדלבליט, צוות לבדיקת האזנות סתר בדרך של תקשורת בין מחשבים – לרבות ממצאי התחקיר, שלפיהם המשטרה עקבה באמצעות פגסוס אחרי, בין היתר, ראשי ערים, ראשי מחאת בלפור ופעיל חברתי. במהלך המעקב אחרי הפעיל מצאו השוטרים שבעודו נשוי לאישה, הוא מחפש היכרויות עם גברים באמצעות אפליקציית גריינדר. המטרה של הצוות היא למנוע מצב שבו תהיה חריגה מסמכות. בראשו תעמוד עו"ד עמית מררי, המשנה ליועץ המשפטי (למשפט פלילי), ולצדה ישבו בו צפריר כץ, לשעבר ראש אגף טכנולוגיה בשב"כ, ואיל דגן, שהיה ראש אגף החקירות בשב"כ. הצוות יגיש את ממצאיו עד ה-1 ביולי השנה. יוער שאין בצוות פעילי זכויות אדם, פעילים חברתיים או עיתונאים.

מינה צוות בדיקה יום לפני הפרישה מהתפקיד. היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ד"ר אביחי מנדלבליט.

מינה צוות בדיקה יום לפני הפרישה מהתפקיד. היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ד"ר אביחי מנדלבליט. צילום: דוברות משרד המשפטים

בעבודתו יבחן הצוות את הכלים המצויים בידי משטרת ישראל לביצוע האזנות סתר בדרך של תקשורת בין מחשבים, אופן הפעלתם ומידת התאמתם לסמכויות הנתונות למשטרה, וכן את הצורך בנקיטת צעדים שימנעו חריגה מסמכויות המשטרה על פי דין. "יובהר כי ככל שבדיקת הצוות תעלה בממצאיה התנהלות פסולה שיש בה משום חשד לעבירה פלילית, יועבר הטיפול בממצאים הקונקרטיים לרשויות המוסמכות לכך", נמסר מהמשטרה.

המשטרה: "נאפשר לצוות גישה למערכות המידע שלנו"

מאז פרסום התחקיר בכלכליסט הוציאה המשטרה כמה הודעות סותרות. מיד לאחר הפרסום היא הכחישה את ממצאיו. זמן קצר לאחר מכן היא הודתה שאכן, מתבצע שימוש באמצעים טכנולוגיים מסוימים, אולם לדבריה, מדובר בשימוש תחת פיקוח, שנעשה רק לאחר שבוצע ביסוס ויש חשד סביר וכי האמצעים מופעלים רק כלפי עבריינים.

בהודעה הנוכחית נכתב כי "ראש אגף חקירות ומודיעין, על דעת מפכ"ל המשטרה, ינחה את כלל שוטרי משטרת ישראל לשתף פעולה באופן מלא, כמצופה וכנדרש, עם עבודת צוות הבדיקה". לדבריהם, ההנחיה היא "להתייצב בפני הצוות, להשיב על שאלותיו, למסור כל מסמך או מידע שיידרשו, לאפשר גישה למערכות המידע ולספק מידע טכני על האמצעים העומדים לרשות משטרת ישראל, ובכלל זה מידע שמצוי בידי גורמים שלישיים".

"אנומליות טכנולוגיות אוטומטיות"

בתוך כך, ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת דנה היום בפרשת NSO. עו"ד גבריאלה פיסמן, ראשת אשכול סמכויות שלטוניות במשרד המשפטים, ציינה בדיון כי "ממצאים ראשוניים של הבדיקה בפרשה והשימוש של המשטרה בפגסוס ובכלל בכלי סייבר נגד אזרחים מעלים חשש שנעשה שימוש חורג בהאזנות סתר, ולכן, היועץ המשפטי לממשלה הורה ערב סיום תפקידו לנקוט במהלכים מיידיים, שימנעו מצבים של שימוש לא חוקי בכלים השונים". היא אמרה דברים דומים להודעת המשטרה, ולפיהם "בבדיקה נוספת, מאוחרת, שנעשתה על ידי המשטרה בעקבות התחקיר, יש ממצאים נוספים, שמבחינתנו משנים את התמונה. הממצאים התקבלו בימים האחרונים, אחרי התגובות הראשוניות של המשטרה ושל היועץ המשפטי, והצוות יבדוק אותם".

נציג המשטרה בדיון, תנ"צ יואב תלם, סגן ראש אגף החקירות והמודיעין, נמנע להתייחס לכלי הסייבר של NSO, אבל הודה ש-"מצאנו בבירורי המשך שגם בעבר היו אנומליות טכנולוגיות אוטומטיות, שהן תוצאת לוואי של שימוש בכלים, והתעורר ויכוח משפטי לגבי חומרים מסוימים האם הם מהווים האזנות סתר". הוא ציין שהמשטרה רוכשת כלים כדי למנוע הורדות אוטומטיות של חומרים שאותם היא תופסת במכשירים של אנשים ושהחוק אוסר עליה להיחשף אליהם.

ח"כ גלעד קריב, יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת.

ח"כ גלעד קריב, יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת. צילום: דוברות הכנסת

יו"ר הוועדה, ח"כ גלעד קריב, אמר כי הוא מבין מדברי נציגי המשטרה ומשרד המשפטים שעל פי החוקים הקיימים, אין למשטרה סמכות להשתמש בכלים כגון פגסוס למעקב אחרי אזרחים, וכי אין לבית המשפט סמכות לאשר זאת. הדעה הרווחת בוועדה הייתה שיש כאן תחום אפור בפרשנות החוקים, ויש צורך לבדוק ולעדכן אותם.

במהלך הדיון הגישה מנכ"לית עמותת פרטיות ישראל, עו"ד נעמה מטרסו, נייר עמדה לוועדה, שבו נכתב כי גם אם המשטרה מצאה צידוק חוקי לשימוש בכלים כמו פגסוס, "הרי שזה נעשה בצורה לא מסודרת, כלאחר יד. אין כל דיווח מסודר מצד המשטרה לגבי האפקטיביות של האזנות הסתר, כמה אנשים נעצרו בעקבותיהן ומה התרומה שלהן לחקירות". העמותה קוראת לממשלה להקים ועדת חקירה חיצונית לבדיקת פרשת NSO.

השתתף בהכנת הידיעה: יהודה קונפורטס.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים