הערך 'אבנר נתניהו' נמחק מוויקיפדיה – מה קרה?

בנו של נתניהו ביקש שהערך עליו ימחק בטענה שאין לו חשיבות ציבורית ● ההחלטה התקבלה אחרי שעורכי האתר - שמרביתם פועלים בו בהתנדבות - הצביעו ו-54 מהם התנגדו למחיקה אך 75 מהם תמכו בה

לפני מספר שנים. משפחת נתניהו. מימין: יאיר, שרה, אבנר ובנימין נתניהו, ראש הממשלה.

לאחר דיון סוער בקרב עורכי ויקיפדיה העברית, הערך 'אבנר נתניהו' – בנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו – נמחק מהאנציקלופדיה העממית המקוונת.

הפרשה החלה בבקשתו של הבן היותר מבוגר של נתניהו, אבנר, שטען כי אין חשיבות ציבורית לערך העוסק בו. בסך הכל נערכו בעבר שלושה דיונים והצבעה אחת בנוגע לסוגיה, כשבהצבעה העדכנית הושג רוב של מעל ל-55% מהוויקיפדים בעלי זכות הצבעה (75–54) והערך נמחק והומר בהפניה מתאימה, אך הפנייה זו נמחקה מאוחר יותר על ידי מפעיל של האתר.

עוררה ויכוחים במדיה החברתית. הסרת הערך 'אבנר נתניהו' מוויקיפדיה.

עוררה ויכוחים במדיה החברתית. הסרת הערך 'אבנר נתניהו' מוויקיפדיה. צילום: לכידת מסך מ-X

הזכות להישכח או פגיעה בזכות הציבור לדעת?

הסיבות המדויקות לבקשתו של נתניהו אינן ברורות – יש הסבורים כי מדובר בצעד של ניהול תדמית, שמטרתו להגביל את המידע הזמין אודות בן ראש הממשלה ברשת, בעוד שאחרים טוענים כי הסרת הערך גורמת לפגיעה בחופש הביטוי ובזכות הציבור לדעת.

חשוב לציין כי אבנר נתניהו אינו דמות ציבורית מוכרת כשלעצמה. הוא אינו נושא בתפקידים רשמיים ואינו מעורב בפוליטיקה באופן פעיל, כמו אחיו הצעיר יאיר נתניהו. לפיכך היו מי שטענו כי אכן הערך לא עמד בקריטריונים של ויקיפדיה להכללת דמויות בולטות. הסוגיה, כך מסתבר, נדונה בין העורכים כבר בעבר. כך למשל, ב-2019 התדיינו הכותבים והעורכים על העניין, ואחד מהם, דוד שי, כתב: "בדיקת ערכיהם של ראשי ממשלה אחרים מלמדת שרק ילדיהם שנעשו מפורסמים בזכות עצמם זכו לערך. יש לא מעט כאלה, אך יש גם לא מעט שלא זכו לערך". בתגובה נענה שי על ידי ויקיפד המכונה אמירו שכתב: "הקריטריון שעשוי להקנות לו חשיבות הוא עצם היותו ידוען. אני חושב שבתחום זה, הוא לא מספיק בולט כדי לעבור את רף החשיבות האנציקלופדית".

התדיינו בסוגיית אבנר נתניהו. כותבי ועורכי ויקיפדיה.

התדיינו בסוגיית אבנר נתניהו. כותבי ועורכי ויקיפדיה. צילום: לכידת מסך מוויקיפדיה

עורך בכיר בוויקיפדיה המכונה מקף מסר לאנשים ומחשבים כי לדעתו האישית, "בדיון היו מגוון נימוקים. המנעד אצל מצביעי ההשארה היה ממציאת חשיבות אנציקלופדית לבני משפחה של מנהיגים שאפשר לכתוב עליהם דבר מה שאינו טריוויאלי; דרך התומכים בחשיבות בעקבות קיומה של חשיפתו הציבורית בחידון התנ"ך או בשעשועון 'המרדף'; קיומה של חשיבות בשל העניין הציבורי של מאובטח על ידי המדינה; ועד התרעה מפני תקדים מסוכן של מחיקת ערך עקב, או בשל, בקשה של נשוא ערך".

לדבריו, "המנעד אצל מצביעי המחיקה היה מ'הזכות להישכח' או נימוקי פרטיות; דרך התחשבות בבקשתו; אי מציאת חשיבות אנציקלופדית או טענות שההמתנה מהדיונים הקודמים לא הוכיחה את עצמה במישור הזה; ועד אלו ששילבו התנערות מההסתמכות של המצביעים למחיקה על סמך שתי האפשרויות הראשונות".

הוא הוסיף כי "לגבי התחשבות בבקשתו, אני מסכים שאם זה היה שיקול אצל מי שהכריע את ההצבעה, זה תקדים מסוכן. ערך בוויקיפדיה לא שייך למושא הערך וחלילה לנו אם נתחשב בבקשות הסרת/מחיקת מידע רק מפני שהתבקשו. השיקולים צריכים להיות עצמאיים, והם אכן כאלה"

בנוסף ציין 'מקף' כי "קוראי ויקיפדיה הוזמנו לפנות לדפי השיחה השקופים והפתוחים לכל דורש, לקרוא את הדיונים ואת מנעד שיקולי הוויקיפדים, וכתמיד, לתרום ולהשתתף בפעילות העריכתית והדיונית".


האם ויקיפדיה היא "אתר ביביסטי"?

אחרי ההחלטה על הסרת הערך הוויכוחים בנושא גלשו לרשתות החברתיות, שבהן הביעו רבים את עמדתם בנושא.

כך למשל צייץ אחד ממשתמשי X: "אבנר נתניהו: לא מספיק חשוב לערך בויקיפדיה. כן מספיק חשוב לאבטחה בדרגת "סמל שלטון" בעלות 2.5 מיליון שקל בשנה", והוסיף טענה כי ויקיפדיה בעברית היא אתר מוטה פוליטית ו-"ביביסטי".

למרות הוויכוח העקרוני, קשה להתעלם מההקשר הפוליטי הרגיש שבו התרחשה המחיקה. משפחת נתניהו ידועה ביחסיה המורכבים עם התקשורת ועם הציבור, והביקורת עליה הלכה וגאתה עוד יותר מאז אירועי ה-7 באוקטובר, שמתנגדי ראש הממשלה סבורים כי הוא האחראי הראשי להם.

יאיר, אחיו הצעיר של אבנר, ידוע, כאמור, בהתבטאויותיו הפרובוקטיביות ברשתות החברתיות, ומנהל דרך המדיה החברתית מאבקים בשם אביו ואימו, לכאורה, אשר הובילו לא פעם למתקפות מצידו כנגד מתנגדי ראש הממשלה, ומנגד – פרסומים רבים מספור נגדו. הוא אף תבע מספר אנשים בגין הוצאת דיבה עליו ויתר טענות, אך לא נחל הצלחות בעניין זה, ומנגד כן ספג הפסדים.

כיום, כידוע, יאיר מתגורר במיאמי, ולא התגייס למילואים מאז פרוץ המלחמה, עניין שגם עליו ספג ביקורת ציבורית קשה. אבנר מצד שני דווקא כן שירת במילואים בצה"ל במלחמת ישראל-חמאס. בתקשורת הישראלית הועלו סברות כי הבקשה של אבנר להסיר את הערך עליו היא עוד ניסיון של משפחת נתניהו להשתלט על הנרטיב התקשורתי סביבם ולצמצם את הביקורת הציבורית עליהם, כשהמחשבה היא להשאיר את אבנר ללא רבב, לכאורה.

יצוין כי משפחת נתניהו "כיכבה" גם בפוסטים ויראליים בנושא אחר בחג הפסח הזה, כשתמונה של ראש הממשלה ורעייתו שרה דלפה לתקשורת לפני עריכתה וליטוש הדמויות המתועדות בה, ולאחריה. הגולשים הגיבו על המראה המשופץ עד מאוד של אשת ראש הממשלה ועל שלל היבטים במראהו של נתניהו עצמו, בעיקר בהקשר של בריאותו ובהשמעת סברות כי זו אינה תקינה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים