הסנאט אישר הצעת חוק שיכולה לחסום את טיקטוק בארה"ב

ההחלטה, שיכולה להשפיע על כ-170 מיליון משתמשי טיקטוק האמריקנים, קובעת שהפלטפורמה החברתית הפופולרית תפסיק לפעול בארה"ב אם לא תעבור לבעלות חדשה השנה ● הסיבה: חששות ש-טיקטוק מאפשרת לסין לרגל אחר משתמשיה

גם הסנאט בארה"ב אישר את הצעת החוק לחסימת טיקטוק אם לא תימכר לגורם לא סיני.

הסנאט האמריקני העביר אמש (ג') הצעת חוק המחייבת את מכירת טיקטוק (TikTok) – הרשת החברתית הפופולרית הנמצאת בבעלות החברה הסינית בייטדאנס (ByteDance). אם השירות לא ימכר ויעבור ידיים, הוא יעמוד בפני איסור על פעילותו במדינה. בית הנבחרים אישר את המהלך ובהצהרה לאחר אישורו אמר הנשיא האמריקני ג'ו ביידן כי יחתום על החוק היום (ד').

ההחלטה החדשה מצביעה על כך שהמחוקקים האמריקנים משני צדי המתרס השתכנעו כי טיקטוק בבעלות סינית מגלמת איום על הביטחון הלאומי האמריקני, בעיקר בגין הטענות שבייטדאנס מפרה, לכאורה, את  פרטיות הנתונים של משתמשיה, ומעבירה אותם לממשל הסיני הקומוניסטי, כך שיוכל לנהל מעקב פוטנציאלי אחרי האמריקנים. לטיקטוק יש כ-170 מיליון משתמשים בארה"ב, בעיקר צעירים ובני נוער, ועדיין לא ידוע כיצד אלו יגיבו לבשורות הרעות.

מי יפגע מהמצב בהמשך? מלחמת הסחר בין ארצות הברית לסין.

מי יפגע מהמצב בהמשך? מלחמת הסחר בין ארצות הברית לסין. צילום: BigStock

הערכות עקב המהלך – המאבק בין סין לארה"ב יסלים

המהלך של ארה"ב בהקשר לטיקטוק מהווה למעשה סוג של שיא במתיחות הגוברת בינה לבין סין, המתבטאת עד כה במלחמת סחר לא פשוטה.

החקיקה שאושרה קשורה למענקים כספיים ומעבירה סיוע חוץ בסך 95 מיליארד דולר לאוקראינה, ישראל ובעלות ברית אחרות של ארה"ב. באופן ספציפי הצעת החוק הרחבה יותר כוללת גם סעיף שיכול, כאמור, להוביל לחרם על טיקטוק בארה"ב, אם הבעלים הסינים של הפלטפורמה הפופולרית לא ימכרו את אחזקותיהם בה בתוך שנה. 

הדרך לחקיקה הייתה ארוכה ומלאת טלטלות, כשהעיסוק בסוגיה כולה החל עוד בתקופתו של הנשיא הקודם והמועמד לנשיאות, דונלד טראמפ. למרות מאמציו העזים של טראמפ, עד כה לא הצליחו האמריקנים להחליט על סנקציות אמיתיות נגד טיקטוק ובייטדאנס. אך כעת – לאחר שבית הנבחרים אישר את הצעד ימים ספורים קודם לכן בהצבעה שהייתה כמעט פה אחד – חלה התקדמות מהירה בחקיקה, עם קונצנזוס דו-מפלגתי שנוצר סביב הצורך להתמודד עם הסיכונים מהאפליקציה העוצמתית מהבעלות הסינית עליה.

אם בייטדאנס לא תמכור את הפלטפורמה בתוך שנה – הדבר יביא לכך ש-טיקטוק תוסר מחנויות האפליקציות של אפל וגוגל בארצות הברית, ופעילותה במדינה תושבת. הוצאתה מהשוק של הרשת החברתית, אם תתרחש, צפויה לא רק לשבש את חייהם של מיליונים שנהנים ממנה כאמצעי בידור ומדיה, אלא גם עתידה לגרום מכה משמעותית ליוצרים ולעסקים שבנו את פרנסתם סביב הפלטפורמה.

האם פרשת טיקטוק תשפיע על היבחרו של מי מהם לנשיאות? דונלד טראמפ וג'ו ביידן, המועמדים לתפקיד נשיא ארה"ב הבא.

האם פרשת טיקטוק תשפיע על היבחרו של מי מהם לנשיאות? דונלד טראמפ וג'ו ביידן, המועמדים לתפקיד נשיא ארה"ב הבא. צילום: אילוסטרציה. Shutterstock

בתגובה למהלך: מאסק התקומם וטראמפ התהפך

מוקדם יותר, לנוכח התגבשות המהלך, רמזה טיקטוק על כוונותיה לאתגר אותו משפטית, בטענה שמכירה כפויה "תרמוס את זכויות חופש הביטוי של 170 מיליון אמריקנים". בייג'ינג סירבה בינתיים להגיב על העברת החקיקה, אך לפי ההנחות הרווחות היא בהחלט צפויה להגיב בצעדים משלה שאותם מפעיל נגד חברות טכנולוגיה אמריקניות הפועלות בסין. אחת החברות בולטות בין הללו היא אפל, שמכשירי ה-iPhone שלה מיוצרים ברפובליקה העממית של סין. סנקציות שכאלו עלולות לדרדר עוד יותר את מערכת היחסים הדו-צדדית הלא יציבה ממילא.

סאגת טיקטוק משכה עד כה תגובות ממספר דמויות בולטות משני צדי הקשת הפוליטית בארה"ב. אילון מאסק, יזם הטק הדומיננטי ואחד מעשירי תבל המובילים, צייץ ב-X שבבעלותו נגד המהלך המתגבש עוד בטרם העברת החוק, וטען כי פעולה זו תהיה "מנוגדת לחופש הביטוי וההבעה". בדברים אלו שב מאסק והדגיש את עמדותיו הרווחות.

טראמפ לעומתו הפך את עמדתו – למורת שניסה לחסום באופן חד-צדדי את טיקטוק כשהיה נשיא, ללא הצלחה, כעת, על פי הדיווחים, משעליו לטפח יחסים טובים עם תורם גדול לקמפיין שלו, שהוא גם בעל מניות גדול בטיקטוק, הנשיא לשעבר כבר לא רואה איום גדול ברשת מבוססת הסרטונים הפופיים. טראמפ אף הצהיר כי הוא מתכוון להשתמש בשקרה לטיקטוק במסע הבחירות שלו ולנסות "גנוב" מצביעים צעירים אמריקנים מביידן, כאלו שפלטפורמה חביבה עליהם.

"צעירים, ורבים אחרים, חייבים לזכור זאת… כשיצביעו", כתב טראמפ ברשת החברתית שלו, החברתית האמיתית, והאשים את ביידן בחרם המתגבש. 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים