תחקיר: המשטרה השתמשה בפגסוס של NSO נגד ישראלים

התוכנה שימשה את המשטרה למעקב אחרי ראש עיר, מקורב לפוליטיקאי, מתנגד למצעד הגאווה ועוד, ללא פיקוח ובקרה מספיקים - כך לפי תחקיר שפורסם הבוקר (ג') בכלכליסט ● המשטרה: "הטענות חוטאות לאמת"

נתבעת בצרפת על ידי פלסטיני

תוכנת פגסוס של NSO, שמאפשרת חדירה לטלפונים ניידים והשתלטות עליהם, מוזכרת רבות בהקשרים של מדינות טוטליטריות, שמבקשות לחסל או להצר את צעדיהם של אנשי אופוזיציה, פעילי זכויות אדם ועיתונאים. אלא שתחקיר חדש שפרסם הבוקר (ג') כלכליסט מעלה שגם משטרת ישראל היא לקוח של החברה, וגם היא משתמשת בתוכנת הריגול הזו – כדי לרגל אחרי אזרחים ישראליים, בהם פעילים במחאת בלפור (מחאת הדגלים השחורים נגד בנימין נתניהו, כשהיה ראש הממשלה), ראשי ערים ומתנגדים למצעד הגאווה.

על פי ממצאי התחקיר המטרידים, את ההוראה לביצוע המעקב באמצעות פגסוס נתנו דרגים בכירים במשטרה, ללא כל פיקוח או צו של בית משפט. המעקב, דווח, בוצע על ידי יחידת המודיעין הסודית סיגינט של המשטרה. המשטרה ניצלה לקונה בחוק האזנות סתר, שלא מעודכן ושאינו מותאם להתפתחויות הטכנולוגיות.

ריגול גם במדינות דמוקרטיות

פגסוס היא תוכנה של חברת הסייבר ההתקפי הישראלית NSO, שלקוחות החברה מתקינים אותה אצל היעדים שלהם, וכך ביכולתם לעקוב אחרי כל מה שהקורבן עושה במכשיר שלו – לצפות בהתכתבויות שלו, להאזין לשיחות הטלפון שהוא מנהל ולעקוב אחרי המיקומים שבהם הוא נמצא. עד כה פורסם, לרבות בתחקיר בינלאומי ענק, שהתוכנה שימשה לריגול אחרי אנשי אופוזיציה, פעילי זכויות אדם ועיתונאים במדינות שונות. בין יתר המטרות שהיא שימשה למעקב אחריהן היו העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י, שנרצח בפעולה שיש הטוענים שהוזמנה ישירות על ידי בית המלוכה בריאד, מלך מרוקו, מוחמד השישי, וראש הממשלה לשעבר של לבנון, סעיד אל חרירי.

ממצאים אודות הריגול שבוצע באמצעות התוכנה של NSO עוררו סערה במדינות דמוקרטיות שונות, בהן צרפת וארצות הברית: התובע הכללי של צרפת החל בחקירה בעקבות חשד שפגסוס שימשה למעקב אחרי עיתונאים במדינה והממשל האמריקני הכריז על NSO כעל חברה שפוגעת בביטחון הלאומי של ארצות הברית. המשמעות היא מגבלות שונות על פעילותה של החברה בתחומי המדינה וסנקציות נוספות שממשל ביידן עשוי להטיל עליה. גם מדינות מערביות אחרות יצאו נגד תוכנת הריגול הישראלית.

איסוף חומרים כדי להפעיל לחץ על נחקרים

המשטרה רכשה את פגסוס ב-2013 ומשתמשת בתוכנה כבר כמה שנים, לאחר שרוני אלשיך הביא להאצת השימוש בה כשכיהן כמפכ"ל. לפי התחקיר, קבוצה מצומצמת מאוד של קצינים במשטרה יודעים על השימוש שזו עושה בתוכנה – כדי לשמור על מידור, בהם "המפכ"ל או ראש אח"ם – אגף חקירות ומודיעין", על פי התחקיר, קצין מאנשי הטכנולוגיה של המשטרה, קצין מבצעי וכמה שוטרים, המשמשים כאנליסטים.

לפי התחקיר, פגסוס שימשה למעקב של המשטרה אחרי ראש עיר שנחשד בקבלת שוחד – עוד לפני שהחקירה הפכה לגלויה. לאחר שנאספו הראיות באמצעות פגסוס, המשטרה הגישה בקשה לבית המשפט על מנת שזה יוציא צו שמאפשר לה לתפוס את המידע, ככתוב בחוק וכמו שמבוצע בתיקים אחרים. בכלכליסט נכתב כי החיפוש הביא לראיות שקושרות את ראש העיר לקבלת השוחד.

במקרים אחרים, נכתב, המשטרה ביצעה באמצעות פגסוס פישינג ממקורב לפוליטיקאי ומעובדים בחברה ממשלתית. עוד דווח כי היו גם מקרים שבהם החומרים שנאספו לא קשורים לחקירות כלשהן, אלא כדי להפעיל לחץ על נחקרים. במקרה נוסף, המשטרה פרצה לטלפון של אחד מראשי המתנגדים למצעד הגאווה, ללא כל חשד ממשי נגדו, אלא רק מחשש שהוא יבצע פעולות אלימות. היה זה לאחר הירצחה של שירה בנקי ז"ל במצעד הגאווה בירושלים ב-2015.

בחלק מהמקרים מדובר בפתרון קל עבור המשטרה – שיכולה להשיג את המידע מבלי שהיא צריכה להשיג צו של בית משפט ולבצע פעולות חקירה נוספות.

מה אומרים בכנסת?

ממצאי התחקיר מעוררים סערה, כולל ברשתות החברתיות, ואף עלו הבוקר לדיון בחקירה של ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת. ח"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית קרא ליו"ר הוועדה, ח"כ גלעד קריב (מפלגת העבודה), להוציא "אמירה חדה וברורה" נגד השימוש של המשטרה בפגסוס. ח"כ קריב אמר כי "הבטן מתהפכת אם הדברים נכונים" והבטיח לברר את העניין עם השר לביטחון פנים, עומר בר לב. זה מצידו לא הוציא בינתיים כל התייחסות לתחקיר ולממצאיו. גם שר הביטחון, בני גנץ, שפעילות היצוא של NSO מפוקחת על ידי אגף היצוא במשרדו, לא התייחס לנושא.

התגובות

מ-NSO נמסר בתגובה לכלכליסט כי "ככלל, איננו מתייחסים ללקוחות קיימים או פוטנציאליים. נבקש להבהיר כי החברה לא מפעילה את המערכות שברשות לקוחותיה ולא מעורבת בהפעלתן. עובדי החברה לא חשופים למטרות, כמו גם לא חשופים למידע אודותיהן, לא מעורבים ולא חשופים לפעילות מבצעית של לקוחותינו ולא לכל מידע הקשור לחקירות המנוהלות על ידי הלקוח. החברה מוכרת את מוצריה תחת רhשיון ופיקוח לשימוש של גופי ביטחון ורשויות אכיפת חוק מדינתיים למניעת פשע וטרור’ באופן חוקי ועל פי צווי בית משפט והחוק המקומי בכל מדינה".

במשטרה אומרים שה-"טענות" שעלו בתחקיר "חוטאות לאמת" וכי "אין להן שחר". "משטרת ישראל פועלת בהתאם לסמכויות המוקנות לה בחוק וככל שנדרש על פי צווי בית המשפט, במסגרת נהלים וכללים שנקבעו על ידי הגורמים המוסמכים", נטען בתגובת המשטרה. לדבריהם, "פעילות המשטרה בתחום זה נמצאת תחת פיקוח ובקרה באופן רציף, על ידי היועץ המשפטי לממשלה וגורמים משפטיים חוץ ארגוניים נוספים. מטבע הדברים, אין בכוונת המשטרה להתייחס לכלים המופעלים על ידה. יחד עם זאת, נמשיך לפעול בנחישות בכל האמצעים העומדים לרשותנו, במרחבים הפיזי והרשתי, במטרה להילחם בפשיעה בכלל ובפשע המאורגן בפרט, על מנת להגן על ביטחונו ורכושו של הציבור".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים