הטבעונות מתרחבת בעולם ההיי-טק – והחברות נערכות בהתאם

עמותת ויגן פרנדלי עוסקת בהענקת תו המסמן בתי עסק כידידותיים לטבעונים ● בתחילה התווים הוענקו למקומות בתחום הקולינארי, אלא שבאחרונה גם חברות טכנולוגיה מובילות - מיקרוסופט מו"פ, אפלייד מטיריאלס ו-SQLink ורבות אחרות - חושקות בו, מדוע?

עובדי חברת אקסטרה מייל עם תו ויגן פרנדלי. צילום: דניאל שני

עמותת ויגן פרנדלי הוקמה לפני כשמונה שנים. בתחילה סימנה מסעדות המציעות היצע מספק של מנות טבעוניות ללקוחות. בהמשך פעלה העמותה לסימון מוצרים טבעונים שנמצאים היום בכל סופרמרקט ומכולת שכונתית. כיום מסומנים בתו העמותה למעלה מ-1,800 מסעדות וכ-7,000 מוצרים.

העמותה מסמנת גם בתי עסקים כמו מלונות או צימרים, נותני שירות עצמאים, חנויות אופנה והנעלה וכדומה. אבל היא לא עומדת לעצור שם. בחודשיים האחרונים החלה ויגן פרנדלי להעיק את התו שלה – לב אדום ועליו הכיתוב Vegan Friendly – גם לחברות וארגונים בתחום הטכנולוגי.

לפני שנבין מה לטבעונות ולהיי-טק, כדאי להסביר למי שנמנם בשנים האחרונות: טבעונות היא תנועה חברתית התופסת תאוצה בכל רחבי העולם, ושכל מהותה הפסקת צריכת מוצרים או שירותים המבוססים על ניצול בעלי חיים. הסיבות למעבר לטבעונות רבות ונפרסות על פני רבדים שונים, כשיותר ויותר אנשים בוחרים לקחת חלק בתנועה הטבעונית ולחדול מצריכת מוצרים מן החי.

ובכל זאת, איך כל זה קשור למקודדים, למפתחי אפליקציות ולמנהלי נתונים, שמרבית עיסוקם בכלל בעולם הווירטואלי?
"ההבדל המרכזי בין התווים הראשונים שחילקנו למסעדות ולמוצרי מזון, לבין התו החדש למעסיקים הוא שהפעם אנו מסתכלים על האנשים העובדים בארגון, ולא על המוצר עצמו", הסביר עידו אלישר, מנהל הפיתוח העסקי של ויגן פרנדלי, ומנהל פרויקט תו המעסיקים והחברות.
"לאורך השנים קיבלנו המון פניות בנושאי תעסוקה. לפעמים תלונות ולפעמים תשבחות ופרגון על רמת היכרות המעסיקים עם עולם הטבעונות. טבעונות היא מעבר לדיאטה, היא סט שלם של ערכים המורכב מאקולוגיה, בריאות וחמלה כלפי בעלי חיים. אנו מקבלים המון שאלות בנוגע להיכן כדאי לחפש עבודה ואילו חברות יידעו לתת מענה לצרכי הקהילה הטבעונית. לכן החלטנו להרים את הכפפה ולהקים את התו החדש המיועד לחברות וארגונים, ולמעשה לסגור את המעגל בין הקהילה שלנו ושוק העבודה. בתחילת חודש ינואר 2020 השקנו באופן רשמי את התו החדש ותוך שבועות בודדים כבר הצטרפו למעלה מ-20 חברות היי-טק ולמעלה מ-80 חברות נמצאות בתהליכי הצטרפות".

עידו אלישר, מנהל הפיתוח העסקי של ויגן פרנדלי, ומנהל פרויקט תו המעסיקים והחברות. צילום: עופר קידר

עידו אלישר, מנהל הפיתוח העסקי של ויגן פרנדלי, ומנהל פרויקט תו המעסיקים והחברות. צילום: עופר קידר

מי פונה אל מי – אתם אל חברות הטכנולוגיה או הן אליכן?
"באופן טבעי בימיו הראשונים של הפרויקט יזמנו ויצרנו קשרים עם חברות שונות בעצמנו. ככל שהפרויקט גדל, כך המודעות לתו החדש עולה והשמועה עליו הולכת ומתפשטת, בעיקר בתוך קהילת משאבי האנוש של עולם ההיי-טק. מדהים אותנו לקבל שיחות טלפון מחברות ישראליות ובינלאומיות שמעוניינות להצטרף. מספר חברות ישראליות המחזיקות בסניפים שונים ברחבי העולם אפילו רוצות לסמן את את כלל משרדיהן ולהנהיג את אמנת התו (שמסבירה איך חברה ויגן פרנדלי צריכה להתנהג) גם בהם".

האם יש תו מקביל/דומה בחו"ל – בכלל ולהיי-טק בפרט?
"יש יוזמות דומות שנועדו לעזור לחברות להיות יותר אקולוגיות, למשל שימוש במערכת ניהול אופרציה לקבלת החלטות אקולוגיות, אך המניע הוא עסקי לחלוטין. יש, כמובן, סטנדרטים ותקנים בינלאומיים הנוגעים לאיכות סביבה ויצור מוצרים, כמו ISO 9001 או ISO 14001, שעוזרים לארגונים למדוד את השפעתם ואחריותם התאגידית-חברתית על איכות הסביבה והאקולוגיה. בנוסף, יש יוזמות הקוראות לעובדים בחברות לחולל שינוי בארגון בתחומים שונים, כמו הפסקת שימוש בכלים חד-פעמיים או הפחתה במזון מן החי.
התו של ויגן פרנדלי עוזר לחבר את עובדי החברה לערכי הטבעונות, ומביא גם לפגישה פרקטית עם עולם זה, כשהוא מכליל תחתיו את כל מגוון הנושאים והתחומים בהם יש לחברות הזדמנות לפעול לטובת בעלי החיים, בריאות העובדים וכמובן – איכות הסביבה.
רוב החברות שמצטרפות אלינו אף מבקשות מאיתנו להגיע למשרדיהן ולבצע הרצאות בנושאי איכות הסביבה, בריאות/תזונה והקשר שבין אדם לחיה. תוך חיזוק ערכי הטבעונות, הנגשת אופציות טבעוניות בחברה והפיכת התזונה הטבעונית לנוחה וקלה, אנו מאמינים שנצליח ליצור אפקט שיחצה את גבולות המשרד ואף יגיע עם העובדים לבתיהם ולמשפחותיהם".

כמה חברות היי-טק קיבלו תו שכזה בינתיים?
"רשימה חלקית של החברות שהצטרפו נכון להיום כוללת את אפלייד מטיריאלס, מיקרוסופט מו"פ, SQLink, סלינה, אפספלייר, דיפ אינסטינקט, MindAd Media, ווזימו, פפאיה גיימינג ו-אקסטרה מייל".

רחל פישביין קליינר, סמנכ"לית משאבי אנוש באפלייד מטיריאלס אמרה על היוזמה: "אנחנו גאים לקחת חלק במגמה התופסת תאוצה בעולם בתחום הטבעונות, ושמחים לקבל את תו החברות של Vegan Friendly. אנו רואים לנכון לתת מענה למגוון הרחב ביותר של עובדים בחברה, וחשוב לנו שכל עובד ועובדת ירגישו שייכים ובנוח כאשר הם באים לעבודה. בנוסף לכך, אנו תומכים ביוזמות רבות ומגוונות שמטרתן לשמור על הסביבה".

עובדי חברת ווזימו עם תעודת ויגן פרנדלי. צילום: דניאל שני

עובדי חברת ווזימו עם תעודת ויגן פרנדלי. צילום: דניאל שני

אלישר הציג גם דוגמה למהלך והרחיב: "כשנכנסנו לחברת SQLink בפעם הראשונה ממש נדהמנו. החברה מספקת ארוחת בוקר, צהריים, ואחר-צהריים לעובדים, כאשר הארוחות הן טבעוניות וצמחוניות (ללא דגים) מגוונות ועשירות. השף של SQLink סיפר שלחברה מאוד חשוב לעודד אורח חיים בריא, ולכן היא בוחרת להציע ואף מעודדת את עובדי החברה לבחור בתזונה הטבעונית". לדבריו, "חברת SQLink היא דוגמה יפה שמוכיחה שגם בחברות גדולות אפשר ליישם את אמנת התו החדש, ולפעול בצורה שכל העובדים מרוצים ותומכים במאמץ החברתי-אקולוגי המתרחש".

לאילו דרישות מתחייבות חברות הטכנולוגיה?
"תקנון התו נוגע בשלושה נושאים מרכזיים: הראשון – אופי פעילות ומהות החברה. למעשה, שהחברה לא פוגעת בסביבה ובבעלי חיים מעצם הפעילות העסקית היומיומית שלה; השני – הנגשת אופציות מזון טבעוני בחברה, במטבחונים, באירועים ובפעילויות, וכך למעשה נוצרת ההבטחה כלפי העובדים הרלוונטים בארגון למזון המתאים עבורם, בצורה מספקת, בכל הזדמנות; השלישי – מתייחס לציוד וריהוט, ונועד לאפשר לעובדים שלא מעוניינים להשתמש במוצרים מעור, למשל, לקבל ציוד וריהוט מחומרים סינטטיים. בנוסף, אנו מעודדים את החברות להפסיק את השימוש בכלים חד-פעמיים ולעבור לכלים רב-פעמיים".

האם קשה להפוך עסק כמו חברת היי-טק ל-ויגן פרנדלי, מבחינה קונספטואלית?
"לרוב אנו מקבלים תגובות מאוד חיוביות שמחממות את הלב. לעיתים, כמובן, ישנן התנגדויות וחששות שמעלים בפנינו מנהלים שונים, אך עוד לא שמענו על מקרה שבו הכנסת התו יצרה תגובה שלילית או התנגדות מצד העובדים. בפועל אין סיבה שתיווצר התנגדות, מפני שאנו מבקשים למעשה ליצור שוויון בין העובדים ולתת את האפשרות למעסיק לספק לכל עובדיו תחושת שייכות".

איפה הטכנולוגיה והעולם הטבעוני נפגשים, לדעתך?
"בישראל יש ענף ההולך וגדל בתחום הפוד-טק (טכנולוגית מזון). היום הרבה מאוד חברות גדולות וסטארט-אפים מסתכלים ורוצים לפעול בשוק תחליפי המזון המבוסס מהצומח. בשנה-שנתיים האחרונות אנו רואים גידול הן בהיצע המוצרים והן בשווי השוק של תחליפי המזון מהצומח (בשעה ששוק החלב יורד). ויגן פרנדלי פועלת לקידום תחום הפוד-טק, וממש לאחרונה קיימנו כנס מקצועי, Plant Based Professionals 2020, בו ארחנו למעלה מ-1,800 איש, ולמעשה יצרנו פלטפורמה לחיבור בין חברות מזון וסטרט-אפים בתחום המזון מבוסס מהצומח ולבין השוק המוסדי/חברות/מסעדנים. הכנס היה הצלחה מסחררת ואנו צופים שבשנה הבאה יהיה מוצלח אפילו יותר".

שמענו לאחרונה על עובדי אמזון שמוחים קשות נגד הבוס שלהם, ג'ף בזוס, והענקית שמעסיקה אותם, על שלא קיבלו על עצמם מחויבות להפחתת פליטות גזי חממה כמאבק במשבר האקלים. לדעתך – האם זה יקרה בקרוב גם לחברות טכנולוגיה שלא יהיו ידידותיות לטבעונים/טבעוניות לגמרי?
"אנחנו מאמינים שכל מעסיק צריך להקשיב לעובדיו ולפעול לפי הערכים החשובים להם. נתונים מראים כי לדור הצעיר של היום מאוד חשוב לעבוד במקום בו ערכי החברה תואמים את שפת ערכיהם האישית, עד כדי כך שהם מוכנים לוותר על שכר גבוה יותר בשביל זה. אנחנו לא קוראים לעובדים למחות, אנו קוראים למעסיקים לנקוט בצעד אקטיבי ולהראות לעובדיהם כמה הם מודעים למציאות בה אנו חיים ולחשיבותם של ערכי האקולוגיה, בריאות וחמלה ואהבה לבע"ח. אנו צופים שעוד ועוד חברות ייצטרפו לפרויקט, גם חברות שאינן טכנולוגיות, ומקווים שרוב השוק הישראלי בסופו של דבר יהיה חלק מהמאמץ החברתי-אקולוגי שמתרחש".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. רוצחים

    הצמחונים והטבעונים הם רוצחי החיות האמיתיים! כי ברגע שכולם יהיו צמחונים או יכינו אוכל לא מחיות, החיות יכחדו, מינים שלמים שמשגשגים היום יצטמצמו דרמטית לרמה כזו שנראה אותם כעוד חיה בגן חיות. אנחנו אוכלי הבשר מגדלים אותם מטפחים וגם אוכלים. הם לעומת זאת מייתרים גזעים שלמים

אירועים קרובים