מאות עובדי אמזון לא מצייתים להוראתה לשתוק בנוגע למשבר האקלים

בפוסט שעליו חתמו יותר מ-300 מועסקי החברה - חלק מקבוצת האקטיביסטים המכונה בקיצור AECJ - המשיכו הפעילים לבקר את הענקית מסיאטל על שאינה עושה מספיק בכדי לסייע בעצירת משבר האקלים ● בעבר ספגו עובדים איומים בפיטורים בדיוק בשל כך

אקטיביסטים מפגינים בעד מעבר לאנרגיה ירוקה לפתרון משבר האקלים. צילום אילוסטרציה: BigStock

מאות מעובדי אמזון החליטו שלא לציית למעסיקתם ולא לשתוק כהוראתה. העובדים מתחו אתמול (א') ביקורת גלויה על התנהלותה של ענקית הקמעונאות אונליין בנוגע לשמירת הסביבה ומשבר האקלים, וזאת בניגוד למדיניות התקשורת של אמזון.

יותר מ-300 מעובדי החברה פרסמו פוסט בבלוג מידיום של "עובדי אמזון למען צדק אקלימי" – קבוצת אקטיביסטים המכונה בקיצור AECJ, שדוחפת את החברה להתקדם ולהרחיב את תכנית הפחתת פליטות הפחמן שלה, שנועדה לסייע למאבק בשינויי האקלים ושהוכרזה בספטמבר האחרון.

הפוסט כלל ציטוטים של ביקורת מטעם עובדים רבים. כך למשל, מיכאל סוקולוב, מהנדס ראשי בחברה כתב: "אמזון משתתפת בכלכלה העולמית, שם יש לה השפעה מהותית על סוגיות רבות. ציפייה מעובדיה לשמור על שתיקה בנושאים אלה, והשפעתה של אמזון עליהם, היא ממש התייחסות שראויה לנזיפה, ואני גאה לנצל הזדמנות זו כדי להפגין את חוסר נכונותי לעמוד בה. כאב לי לשמוע על המחויבות של אמזון להשקיע בצי משלוחים חשמלי, וחוסר יכולתה לראות את הפגיעה באמירה זו. אני לא יכול לתמוך במדיניות שתשתיק תגובות, גם בעד וגם נגד".

יצוין כי בעבר כבר מתחו חברי הקבוצה ביקורת פומבית על אמזון, ואז חלקם הוזהרו כי ניתן יהיה לפטר אותם אם יתבטאו שוב בציבור בנוגע לנושא הנפיץ ולאופן שבו אמזון תוקפת – או לא מספיק תוקפת – אותו.

"המחאה היא הפעולה הגדולה ביותר של עובדים מאז שאמזון החלה לאיים בפיטורי עובדים בגלל שדיברו על תפקידה של אמזון במשבר האקלים", נמסר מ-AECJ.

"זו האחריות המוסרית שלנו לדבר"

שרה טרייסי, מהנדסת פיתוח תוכנה בחברה, אמרה כי "כעובדי אמזון אנו אחראים לא רק להצלחת החברה, אלא גם להשפעתה. זו האחריות המוסרית שלנו לדבר, והשינויים במדיניות התקשורת מצנזרים אותנו ממימוש האחריות הזו".

קביעת נהלי דיון ציבורי בעבור עובדים של ארגונים אודותיהם היא עניין מקובל. חברות דורשות איפוק מעובדיהן בכל מה שקשור לפעילותן בכלל, ועל אחת כמה וכמה במקרה שעובדים מותחים ביקורת לא מרומזת על המעסיקה שלהם.

מאחר שלאמזון היו כבר בבסוף 2018 כמעט 650,000 עובדים קבועים, כך על פי הדו"ח השנתי של החברה, הדגשת נהלי דיון ציבורי אודותיה מטעמם היא כנראה עניין הגיוני. אלא שמשבר האקלים הוא הרי הנושא החם ואולי האקוטי מכל כיום – בזמן שאוסטרליה בוערת הלכה למעשה – ולפיכך בחרו העובדים להסתכן בפיטורים ובכל זאת להתבטא, ככל הנראה כדי לעורר רעש ציבורי ולגרום לענקית המסחר האלקטרוני טלטלה.

מחיר המשלוח - נזק סביבתי קשה. חבילה של אמזון. צילום: BigStock

מחיר המשלוח – נזק סביבתי קשה. חבילה של אמזון. צילום: BigStock

אבל על מה הם מותחים ביקורת?

אמזון זוכה לעיתים קרובות לביקורת על טביעת הרגל הפחמנית שלה, בגלל צריכת האנרגיה הגבוהה של הדטה סנטרים הענקיים שפועלים בשירותה, בשל פעילויות מחשוב הענן הרווחיות של יחידת AWS שלה.

החברה בהובלת ג'ף בזוס, המייסד והמנכ"ל שלה, בנתה את ההצלחה שלה גם בתוך התבססות על רשת שילוח ולוגיסטיקה ענקית, אשר מניעה בכבישים ובשמיים את הסחורות שנרכשו מאמזון, בתוך מאמץ לספק משלוחים מהירים ככל שניתן אל הלקוחות. אלו מייצרים הרבה גזי חממה, שבהם תלוי, על פי מדענים, האשם העיקרי לשינויי האקלים.

באפריל האחרון חתמו יותר מ-6,000 עובדים ובכירים בענקית הקמעונאות אונליין, כולל סגן נשיא ודירקטורים של החברה, על מכתב פתוח אותו פורסם בציבור. במכתב ביקשו הפונים מקברניטי אמזון לנקוט במהרה ב"תכנית חברתית רחבה התואמת את קנה המידה ואת הדחיפות של משבר האקלים".

עד מאי נאספו עוד אלפי חתימות עובדים לפנייה, ובנוסף פרסם גוף העובדים הנאבק ציוץ בטוויטר ובו כתב: "משבר האקלים הוא האיום הגדול ביותר שעומד מול כוכב הלכת שלנו, אך למרבה הצער, מנהיגות אמזון לא שמה אותו בראש סדר העדיפויות. זוהי האחריות שלנו להבטיח שהמודלים העסקיים שלנו לא תורמים להרס של הפלנטה שלנו".

בנוסף, באסיפת בעלי המניות שהתקיימה בסיאטל במאי התייצבה קבוצה של כ-50 נציגים מגוף העובדים, כך דיווח הסיאטל טיימס. נציגתם, אמילי קנינגהם ממחלקת חוויית הלקוח, ביקשה מבזוס ומבעלי המניות לאשר את הצעת העובדים לפרסום דו"ח מפורט על סיכוני האקלים ושימוש החברה בדלקים מאובנים. בזוס לא נעתר מיד לדרישה להגיב, אך נאלץ לבסוף להתייצב לסאשן שאלות ותשובות מביך למדי.

מתי אמזון תהפוך לניטרלית מבחינת פחמן?

אחרי הלחץ הברור הזה, ב-19 בספטמבר אשתקד, התחייב בזוס ציבורית לנכונותה של החברה לנקוט בכמה צעדים למען הגנת ושיקום כדור הארץ, והבטיח בפרט שאמזון תהפוך ל'ניטרלית מבחינת פחמן' (Carbon Neutral) – שמשמעו, חברה הפועלת בכדי לקזז את פליטת הפחמן שלה על ידי מתן כסף לחברות תיווך שמשקיעות בפרויקטים אשר נועדו להפחית את כמות הפחמן הדו-חמצני באטמוספירה – עד שנת 2040. ה-AECJ אמרו שהתכנית הזו אינה מספיקה, וטענו שעל אמזון לכוון את היעד החשוב הזה שלה כבר לשנת 2030.

למען הפרופורציות, יש ענקיות טכנולוגיה אחרות שעושות יותר. הרבה יותר. מיקרוסופט, למשל, התחייבה באחרונה להגיע למאזן פחמן שלילי בתוך עשור.

מרק הייב, מנהל שיווק בכיר באמזון ואחד המוחים על התנהלותה, אמר: "זה לא הזמן להשתקת קולות. אנו זקוקים למדיניות המקדמת בברכה שיח פתוח יותר, יותר פתרון בעיות ופעולה דחופה ומתואמת יותר בנושא שינויי אקלים וסיבותיו.

אמזון לא הגיבה לתקשורת בנוגע לפוסט במידיום, אולם מאמר בוושינגטון פוסט – שנמצא כזכור בבעלות בזוס – ציטט את דוברו של הבוס של אמזון, דרו הרדנר, שטען כי אמזון דווקא עודדה את עובדיה להתבטא, אך פנימית, דרך הפלטפורמות השונות העומדות לרשותם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים