"הטכנולוגיה הופכת את התלמיד להיות שווה בין שווים"

"ילד לקוי ראיה יכול להגיע באמצעות הטכנולוגיה לעצמאות מקסימלית - הוא לא זקוק לתמיכות שקיבל עד עכשיו", כך אמרה פרופ' שולמית כהן, מפקחת ארצית בחינוך המיוחד

פרופ' שולמית כהן, מפקחת ארצית בחינוך המיוחד. צילום: ניב קנטור

"הטכנולוגיה הופכת את התלמיד להיות שווה מבין שווים. הוא לא זקוק לתמיכות שקיבל עד עכשיו. ילד לקוי ראיה יכול לקרוא בדיוק מה כתוב על הלוח, לא חשוב איפה הוא יושב. לקרוא בדיוק את הספרים שמונחים לידו, ובכלל להביא אותו לעצמאות מקסימלית", כך אמרה פרופ' שולמית כהן, מפקחת ארצית בחינוך המיוחד, ממונה על תלמידים עם לקויות ראיה ושמיעה, על התקשוב בחינוך המיוחד והתאמות הנגישות במערכת החינוך.

כהן דיברה בפאנל שכותרתו "החינוך המיוחד כמוביל טכנולוגיה של התקשוב במערכת החינוך בכנס EduTech 2017, שעסק בתרומתה של הטכנולוגיה להתפתחותם של ילדים בעלי צרכים מיוחדים. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים,  נערך באולם אירועים LAGO בראשון לציון. את הכנס הנחו יהודה קונפורטס, העורך הראשי של אנשים ומחשבים ואורי בן ארי, מייסד ויו"ר קרן אתנה.

לדבריה, "קיבלנו ממשרד האוצר כמיליארד שקלים להתאמות נגישות בפריסה של שבע שנים. חלק גדול מהסכום הזה מגיע לתלמידים באמצעות הציוד הטכנולוגי המותאם להם. אנחנו מאמינים שבעוד שנתיים-שלוש, הציוד המותאם יהיה ברשות כל התלמידים עם המוגבלויות ועם הצרכים המיוחדים שזקוקים לאמצעים טכנולוגיים".

"אנו גם מקיימים הרבה השתלמויות למורים", אמרה כהן. "אנחנו מיידדים את הכלי עם המורה ומלמדים אותו להשתמש בכלים הללו. יש לנו אנשי מקצוע שמסתובבים בין בתי הספר. רק לאחרונה הוצאנו חוזר לכל בתי הספר שבהם חילקנו ציוד טכנולוגי כדי לקבל מיפוי של הידע והצרכים ההשתלמותיים של המורים, ואנחנו מקיימים את ההשתלמויות בהתאם לצרכים בשטח ולרצונות של המורים. שיעור ההשתפות של המורים בהשתלמויות גבוה. יש להם עניין לדעת איך להשתמש בכלים ואיך לעבוד עם הילדים עם המחשבים והציוד".

רינה כהן, מדריכה ארצית לתקשוב בחינוך המיוחד במשרד החינוך. צילום: ניב קנטור

רינה כהן, מדריכה ארצית לתקשוב בחינוך המיוחד במשרד החינוך. צילום: ניב קנטור

"הטכנולוגיה גילתה את הילד האוטיסט – את מה שהוא באמת", אמרה רינה כהן, מדריכה ארצית לתקשוב בחינוך המיוחד במשרד החינוך.

לדבריה, "אני עובדת בחינוך המיוחד 30 שנה. הכנסנו לכיתות שלמות בראשון לציון מכשירי iPad ועקבנו אחרי הטמעתם. בלי שיתופי הפעולה של המורים וההורים, לא היינו יודעים על המהפכה הזו. ה-iPad מאפשר זיהוי דיבור והפיכתו לכתב, הוא מקריא וכך מנגיש את הטקטסים לילדים ללקויי ראיה. כאשר הגשנו את ה-iPad המותאם לילדים אוטיסטים שלא ניגשו למחשב קודם, הם התחילו לדבר ולכתוב, ולשיר לנו שירים. הטכנולוגיה גילתה את הילד, את מה שהוא באמת".

"כל מי שנמצא בחינוך המיוחד יש לו שריטה, והוא אוהב את העבודה שלו", אמרה כהן. "כל הזמן חוקרים ולומדים וחשוב לנו להגיע לאחרון התלמידים. בתי הספר לוטם ובלקינד קיבלו iPad לכל מורה, אבל זו טיפה בים".

"התלמידים שלנו מקבלים עכשיו את אמצעי הקצה המתאימים להם, בעיקר iPad, אבל רק ל-1,000 מורים או קצת יותר יש את הכלי הזה. התלמידים מגיעים לכיתה והמורים לא יודעים איך להנגיש את הטכנולוגיה. למרות שאנחנו מוציאים כבר חמש שנים את המורים להשתלמויות ומכשירים את המורים. חלק מהמורים רכשו את המכשיר, חלקם קיבלו מהמטיה. התוכנית היא לא רק לתת להם מכשירי iPad, אלא גם לתת הכשרה של 120 שעות שתלמד אותם איך לשלב את המכשירים בתוך תוכנית הלימודים האישית של הילד בעל הצרכים המיוחדים.

שלי מודרץ, מורה לחינוך מיוחד. צילום: ניב קנטור

שלי מודרץ, מורה לחינוך מיוחד. צילום: ניב קנטור

לדברי שלי מודרץ, מורה לחינוך מיוחד ואם למירי, ילדה עם צרכים מיוחדים, מביה"ס בלקינד בראשון לציון, "הבית ספר משרת אוכלוסייה של בעלי מוגבלות שכלית בינונית. הטכנולוגיה מאפשרת חלון תקשורת אל הילד המיוחד, בפרט הילדים הלא-ורבליים. הודות ל-iPad ומסכי מגע, אנחנו יכולים לגלות מאגרי ידע שלא ידענו שקיימים מקודם.

"מירי התחילה לדבר בגיל ארבע בזכות שימוש במסכי מגע. היא בוחרת חלונות, נכנסת לכל מיני אפליקציות ומשנה ומתקינה. היא התחילה לדבר – הדיבור עדיין דורש הרבה עבודה והטכנולוגיה מאפשרת לי ללמד אותה קריאה".

"כמורה, הטכנולוגיה היא משאב אדיר. השיעור מפסיק להיות משעמם. אנחנו יכולים להכניס מוזיקה ואפליקציות. אפשר לרכז חמישה תלמידים ליד iPad אחד. המקום הדורש שיפור הוא התיאום בין בית הספר – לרבות המורים והצוות המסייע, לבין ההורים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים