זהבית רייסין, סטראטסיס: "מהפכת ההדפסה בתלת מימד היא שיבוש חיובי ופורץ דרך"

לדברי רייסין, "הדפסה זו מכניסה אותנו לעולמות ניהול חדשים, עם מודלים עסקיים חדשים וטיפול מיטבי בשרשרת האספקה - זו מהפכה אמיתית בצורה בה מתנהלים תהליכים"

זהבית רייסין, סמנכ"לית חטיבת החומרים, סטראטסיס. צילום: קובי קנטור

"מהפכת ההדפסה בתלת מימד היא מהפכנית, היא 'משבשת' במובן החיובי ופורצת דרך". כך אמרה זהבית רייסין, סמנכ"לית חטיבת החומרים, סטראטסיס (Stratasys).

רייסין דיברה בכנס הדפסה תלת-מימדית, 3DPrinting. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך היום (א'), במרכז הכנסים אווניו, קריית שדה התעופה. את הכנס הנחו פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים, יריב ענבר, מנכ"ל מדיאטק-ג'ון ברייס, ויהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה.

בשנים האחרונות, אמרה, "אנו עדים להתקדמות משמעותית בפיתוח חומרים לטכנולוגיות הפוליג'ט וה-FDM – התקדמות המייצגת פריצת דרך בהדפסת תלת מימד. פיתוחים אלה מאפשרים לתעשיות שונות למקסם את התועלת שבהדפסת תלת מימד לצרכי מידול, עזרי ייצור ואפילו ייצור של חלקים סופיים. כל אלה תורמים להטמעת מהפכה שתשנה את האופן שבו אנו מתכננים, מפתחים ומייצרים. בעת שבה כולנו עדים לתנודות בכלכלה העולמית, אין ספק שהדפסת תלת מימד מובלת טכנולוגיות חומרים מתקדמים, תמשיך ללוות אותנו בעתיד הקרוב והרחוק".

מורכבות העיצוב הופכת להיות פשוטה בתלת מימד

להמחשת סוג המהפכה, ציינה רייסין את מחשב-העל מסוג מיינפריים בשנת 1975, "שכיום עוצמת העיבוד והמחשוב שלו זהה לזו שיש ב-iPhone 4". לדבריה, "זו מהפכה שהונעה על ידי טכנולוגיה ונוגעת בכל אחד ואחד מאיתנו". מכאן עברה רייסין למהפכנות שבעולם התלת מימד. היא ציינה כמה היבטים בעולם ההדפסה בתלת מימד. האחד, "כל מורכבות העיצוב הופכת להיות פשוטה בתלת מימד", אמרה והציגה מטוס ללא טייס, שמשקלו רק 13 ק"ג, וכ-80% מרכיביו הודפסו בתלת מימד. היבט שני, אמרה רייסין, "הוא היכולת לייצר מוצרים בהתאמה אישית. כך, סיפרה על חנות בניו יורק, "המדפיסה אוזניות מותאמות: מצלמים את האוזן, ומדפיסים על בסיס קובץ מודפס. יש פה פוטנציאל לכניסה לייצור המוני עם דגש על התאמה".

עוד אמרה רייסין "כי העבודה בתחום מביאה לשיפור קיימות סביבתית: יש ירידה בכמות האנרגיה וכן שימוש מועט יותר בחומרים שאינם מתכלים. כך, המסוק שחלקיו מיוצרים בתלת מימד, שוקל פחות, ולכן צורך פחות דלק ופולט פחות פחמן דו חמצני".

לדברי רייסין, "ההדפסה בתלת מימד מכניסה אותנו לעולמות ניהול חדשים, עם מודלים עסקיים חדשים וטיפול מיטבי בשרשרת האספקה. כך, לדוגמה מטוס נחת נחיתת חירום, ובנושאת המטוסים הדפיסו מחדש את גחונו בהדפסה בתלת מימד. זו מהפכה אמיתית בצורה בה מתנהלים תהליכים".

תחום ההדפסה בתלת מימד, ציינה רייסין, משפיע על שלושה תחומים עיקריים: מידול והדפסת אבות טיפוס; כלים ועזרים לייצור; ייצור. המפתח לעבודה בכלל השדות, ציינה, הוא שהחומרים יהיו עם תכונות מכניות וטרמליות מתקדמות, המאפשרות יציבות מימדית טובה בתנאי סביבה משתנים.

רייסין ציינה שמשרדי המטה של החברה נמצאים ברחובות ובמינסוטה וכי היא מציעה פתרונות אינטגרטיביים הכוללים מדפסות, חומרים, יישומים, תוכנה, שירותים מקצועיים ועוד. החברה מונה קרוב ל-3,000 עובדים ויש לה יותר מ-800 פטנטים ובקשות לפטנטים. היא אמרה כי החברה פועלת בשלוש טכנולוגיות וציינה שתיים מהן: טכנולוגיית הפוליג'ט וטכנולוגיית FDM (ר"ת Fusion Deposition Modeling). בדומה לטכנולוגיית ה-Inkjet המוכרת מעולם הדפסת המסמכים, הסבירה, "טכנולוגיית הפוליג'ט מתיזה נוזל פוטופולימרי על מגש בנייה העובר תהליך קישוי, בעזרת מנורות UV. השכבות הדקות נבנות אחת על השנייה, עד שנוצר מודל תלת מימדי מדויק. המאפיינים של הטכנולוגיה, המתיזה שכבות דקות של 16 מיקרון, הם חלקות פני השטח, יכולת האבחנה בפרטים והדיוק המירבי".

עולם עתיר מיליארדי דולרים

לדבריה, החברה התקדמה בתחום טכנולוגיות פוליג'ט. "בשנת 2007 הזרקנו שני  חומרים. ב-2011, בעזרת אותו מנגנון המייצר חומרים דיגיטליים, החברה השיקה חומר בשם Digital ABS, שהביא לחדירת ההדפסה בתלת מימד לעולם הבדיקות הפונקציונליות ובניית תבניות המשמשות לסדרות ייצור קטנות. בראשונה, הדיוק ופני השטח החלקים, שולבו עם תכונות מכניות ותרמליות מתקדמות בטכנולוגיית הפוליג'ט. זאת, כי אחד משני החומרים עמיד לחום והשני לשבר. ב-2014 התחלנו להתיז שלושה חומרים במקום שניים – והעולם של הצבע נחשף ללקוחותינו".

אולמות הייצור של מפעלים, אמרה רייסין, "הם עולם עתיר מיליארדי דולרים, של עזרי ייצור שניתן לתכננם ולייצרם באופן יעיל ביותר בעזרת הדפסת תלת מימד. חברת המחקר מ'קינזי (McKinsey) צופה כי בשנת 2025 מחצית מעזרי הייצור יהיו מבוססי הדפסת תלת מימד. כל המכשור הקיים עשוי ממתכות ושוקל הרבה, והשינוי בתחום ייארך זמן". לדבריה, בתחום זה השיקה החברה בשנת 2013 את החומר ניילון12, "חומר בעל קשיחות יוצאת דופן והתנהגות זהה לאורך צירים שונים".

"בשנת 2009 חנכנו את ULTEM 9085 בעל אישורים מיוחדים לתחום התעופה", אמרה. "ה- ULTEM 1010 שנחנך ב-2014 מאפשר עמידות תרמלית גבוהה, הוא בעל אישורים רפואיים, אישורי תעופה ויכולת לבוא במגע עם מזון".

"החזון שלנו", סיכמה רייסין, "הוא שאנו מעצבים חיים, על ידי חדשנות מהפכנית – בדרך בה דברים נוצרים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים