צה"ל עובר לפלטפורמת תקשורת אחודה בעשרות מיליוני שקלים

"אנחנו מביאים למצב בו כלל השכבות - תקשורת רדיו טקטית על גבי הרשת, טלפוניה קולית, תקשורת נתונים וכלל מערכות השליטה והבקרה - יימצאו על גבי אותה פלטפורמה", אמר קצין באגף התקשוב

צילום אילוסטרציה: דובר צה"ל

אגף התקשוב של צה"ל החל במימוש תפיסה של פלטפורמת תקשורת אחודה. שכבת ההולכה האחודה תחל לתת פירות במהלך 2017. היקף הפרויקט לא נמסר לפרסום, אולם גורמים בשוק העריכו כי מדובר בעשרות מיליוני שקלים.

גורם באגף התקשוב אמר לאנשים ומחשבים כי "אנחנו בעיצומו של מהלך מאתגר: תהליך צריכת התקשורת בצבא הולך וגדל. אנחנו נדרשים לספק שכבת רשת תקשורת שמאפשרת יכולות מבצעיות חדשות. במסגרת הפרויקט, אנחנו מביאים למצב בו כלל השכבות – תקשורת רדיו טקטית על גבי הרשת, תקשורת טלפוניה קולית, תקשורת נתונים וכלל מערכות השליטה והבקרה – יימצאו על גבי אותה פלטפורמה. בדרך זו, הנתונים יזרמו בצורה טובה יותר בין ה-'צרכנים' השונים, מהלוחמים בשטח ועד דרגי הפיקוד השונים. כך יקוצר זמן ה-Sensor2Shooter, שיאפשר את השילוב של כלל הכוחות – המודיעין, חיל האוויר, חיל הים, חילות הרגלים, השריון וההנדסה בשטח – לדבר זה עם זה ולזהות מטרות משותפות. ככזה, הוא יאפשר יתרון מבצעי מבוסס רשת טכנולוגית. שכבת התקשורת האחודה תביא ליצירת קשר הדוק יותר בין המטרה לאמצעי הלחימה הרלוונטי".

שכבת התקשורת היא חלק מהעובדה שצה"ל עבר שלב: מ-"צה"ל ברשת" ל-"צה"ל רשתי". מדובר על מימוש תפיסת השילוביות הבין זרועית, עם קישוריות ויכולות מבצעיות משופרות המדברות טוב יותר זו עם זו. שכבת התקשורת תביא לראייה משותפת, כלל צה"לית, טובה יותר.

לדברי הקצין, "הצבא רוצה עוד יכולות מבוססות תקשורת. הגידול ברוחבי הפס מביא לדרגים בשטח עוד יכולות. הפרויקט מספק יכולות תקשורת למרחבים טקטיים שבעבר לא היינו בהם, כמו שיתוף מידע שבעבר היה 'נתקע' בפרוזדורים הגבוהים של המפקדות. שכבת התקשורת מביאה ליצירת מענה איכותי יותר".

הוא הוסיף כי "ראינו איך התוצר הטכנולוגי הביא בראשונה לשיפור היכולות המבצעיות ולאפקטיביות גדולה יותר בלחימה בצוק איתן. כיום אנחנו לא רק 'מאפשרים' טכנולוגיים – אלא יש לנו יד ורגל בייצור תהליכים מבצעיים. אני רוצה להגיע למצב שבו מה שהמפקד הבכיר רואה במפקדה, המ"פ יראה בשטח".

הקצין באגף התקשוב ציין כי "השלב הבא הוא שהמפקד הזוטר בשטח לא רק יראה את הנתונים ואת הווידיאו, אלא גם יבין אותו טוב יותר. זה ייעשה על ידי הוספת שכבה של 'בינה עסקית', כלומר עיבוד המידע, ניתוח שלו ולא 'רק' הנגשתו. כך, תיווצר תובנה מבצעית בזמן אמת. אלא שבעת היתוך המידע והצלבתו יש להיזהר מעודף מידע. לעולם לא נחליף את החלטת המ"פ בשטח, אבל ניתן לו יכולות שישפרו את ההחלטות שלו. אני מעריך שנימצא שם בעוד שנה וחצי. כבר כיום יש 'איים' של תקשורת אחודה, ואנחנו מתקדמים: זה נכון כלכלית, וגם מבצעית".

מתעניינים בתקשוב ובצבא? הירשמו לכנס C5I של אנשים ומחשבים.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. קוקוריקו

    גורמים שמקשקשים עם עיתונות לא מבינים על מה הם מדברים. עדיף היה אם במקום לקשקש היו עושים את העבודה העובדים עם אנשי מקצוע שבאמת מבינים באיזה צרות כל העסק נמצא.

אירועים קרובים