סב"פ – מייסד בורסת הקריפטו FTX – נשלח ל-25 שנים בכלא

"מלך הקריפטו" הקים בעבר את בורסת המטבעות הווירטואליים - שהייתה לזמן מה השלישית בגודלה בעולם, אך פשטה רגל אחר שהונתה משקיעים ● הבורסה ובנקמן עדיין חייבים מיליארדי דולרים ללקוחות שהונו

נשלח ל-25 שנים בכלא. סם בנקמן פריד, מייסד ומנכ"ל בורסת הקריפטו FTX.

סם בנקמן-פריד, אחת הדמויות הבולטות בעולם המטבעות הקריפטוגרפיים שאפילו כונה "מלך הקריפטו" לזמן מה, נידון ל-25 שנות מאסר ביום ה' האחרון. גזר הדין הזה חתם סאגה שהחלה בעלייה המטאורית ובקריסתה המזעזעת של FTX – בורסת הקריפטו שהקים והוביל – שהותירה אחריה הרס גדול וחובות עצומים.

FTX נוסדה בשנת 2019 על ידי סב"פ וגארי וואנג. בשיאה, ביולי 2021, לחברה היו למעלה ממיליון לקוחות, והיא הייתה בורסת המטבעות הדיגיטליים השלישית בגודלה בעולם. באותם ימי תהילה סב"פ טיפח לעצמו תדמית של יזם צעיר מבריק, אבל האימג' הזה הסתיר מעשי הונאה, מתוכננים היטב לכאורה, של המשקיעים – לקוחותיו.

"כמעט כמו מזימת פונזי"

הפרשה נחשפה אחרי שבנובמבר 2022 החלו להופיע סדקים בתדמית ובמצבה של FTX – הבורסה התמודדה עם משבר נזילות, ולא הצליחה לעמוד בבקשות המשיכה של לקוחותיה. לאחר מכן, החברה הגישה בקשה לפשיטת רגל, במהלך שטלטל את כל שוק הקריפטו. חקירות שניהלו הרשויות חשפו שהקריסה נבעה מהונאה שמי שלכאורה עמד מאחוריה ותיזמר אותה היה בנקמן-פריד עצמו. לפי הדיווחים, תחת ניצוחו, FTX הפנתה מכספי הלקוחות שלה אל אלמדה (Alameda Research) – קרן גידור קריפטו שבנקמן-פריד ייסדה גם אותה, כשהשיטה הזו היא שעמדה במרכז הונאת הקריפטו המסוימת.

"זה היה כמעט כמו מזימת פונזי", אמר השופט האמריקני לואיס קפלן, שניהל את המשפט, במהלך הדיון אודות גזר הדין, כך לפי חדשות NBC.

הקריסה הזו של הבורסה וסב"פ הייתה דרמטית מאוד והותירה את  FTX חייבת מיליארדים למשקיעים שלה. הסכום המדויק של חובותיה עדיין לא ברור, אך ההערכות הן שהחוב שנותר עומד על בין כ-8 מיליארד דולר לסכום גבוה בהרבה ודו-ספרתי. אם מסתכלים על התוצאה של ההונאה ברזולוציה יותר גבוהה – רבים מהמשקיעים ה"רגילים" שהיו לקוחות החברה איבדו את כל חסכונות חייהם.

מעצרו של סב"פ בדצמבר 2022 חשף עוד פרטים מדהימים למדי על הסיפור – יזם הקריפטו נתפס באיי בהאמה, שם פעל המטה הראשי של FTX. הוריו, שניהם פרופסורים למשפטים בסטנפורד, הסתבכו גם הם בפשיעה של בנם, לכאורה. השניים נעצרו ונחקרו ועל פי דיווחים שונים, אפשר שגם הם נהנו מכספי לקוחות FTX השדודים.

בנקמן-פריד עצמו טען כי הוא חף מפשע, וגרס בהתמדה שלא היה מודע למצב או אחראי להיקף העוול כלפי המשקיעים. עם זאת, השופט העומד בראש התיק, קפלן, לא הסכים להתעקשותו זו של סב"פ. הוא התייחס לעדותו של הנאשם וקבע כי היא הייתה "לרוב מתנערת, מסמרת שיער ומתחמקת משאלות", כך לפי דיווח של AP News.

"חכם ביותר" וגם "אנאלפבית פיננסי"

שופט המחוזי של ארה"ב העמיק בניתוח מעלליו ופשעיו של סב"פ בטרם ההכרזה על גזר דינו. בין השאר בדבריו פירגן קפלן לסב"פ ותיאר אותו כאדם "חכם ביותר". אחרי הסיכום הזה הכריז השופט כי קבע לו 25 שנים בכלא, שהן מחצית ממה שהתביעה ביקשה ופחות מרבע מהמאסר בן 105 השנים שהומלץ במקרה על ידי קציני המבחן של בית המשפט. "אין ספק ששמו של מר בנקמן-פריד כרגע די טבוע בבוץ ברחבי העולם", אמר קפלן על היזם היהודי בן ה-32 מקליפורניה.

על אף שאינו עומד בדרישות התביעה, עונש המאסר בן 25 השנים משקף את חומרת הפשעים שסב"פ הורשע בהם, שכללו הונאת רשת והונאת ניירות ערך. בנוסף גזר הדין הזה גם שולח מסר ברור ומתריע אל קברניטי תעשיית המטבעות הוירטואליים – תעשייה שעדיין מתמודדת עם סוגיות של רגולציה ושקיפות, ושראתה כמה בורסות מובילות בתחומה מסתבכות וקורסות בשנתיים האחרונות.

נפילתו של סם בנמן-פריד משמשת כסיפור אזהרה לתעשיית הקריפטו כולה ומדגישה את הצורך בהחלתם של אמצעי הגנה חזקים יותר, שיחזירו את האמון בקריפטו ובהשקעה במטבעות הווירטואליים, יגנו המשקיעים וימנעו אסונות דומים בעתיד.

המדיה החברתית התמלאה בתגובות על גזר הדין, כולל בממים ובקליפים שבהם לכאורה נראה סב"פ, אבל שנעשו ככל הנראה באמצעות GenAI.

משתמש X כריסטופר דיוויד הזכיר את תרומותיו הנדיבות מאוד של סב"פ למפלגה הדמוקרטית, שמקורן היה כמובן כספי משקיעים שלמעשה נגנבו. דיוויד ניצל את הבשורה על גזר הדין כדי להתנגח בבעלים של הפלטפורמה אילון מאסק. הוא שיתף צילום מסך של ציוץ ישן שפרסם מאסק ב-13 בנובמבר, 2022, בנוגע לפרשה. באותו ציוץ כתב יזם הטק המפורסם: "סב"פ היה תורם משמעותי של הדמוקרטים – לכן אין חקירה (בענינו – ג"פ)". דיוויד, בלעג לא מוסתר לתיאוריית הקונספירציה של מאסק שהתנפצה, כתב עם שיתופה: "סב"פ נשלח ממש כעת ל-25 שנים בכלא".

מבין שלל המגיבים בלט גם ציוץ שפרסמה יו"רית התאגיד הפדרלי לביטוח פיקדונות (FDIC), שילה בייר, על המקרה, בו כתבה: "סב"פ היה אנאלפביתי פיננסי. הוא חשב שאלטרואיזם יעיל פירושו שהוא יכול לקרוע אנשים, שזה בסדר להשתמש בכסף של משקיעים חדשים כדי לשלם את הישן… זאת סיבה נוספת מדוע אנו זקוקים לחינוך פיננסי מוקדם – כדי לעזור לילדים להבין אתיקה של כסף, בתקווה למנוע סב"פים עתידיים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים