מיהו מוסטפא סולימן, שמיקרוסופט מינתה כמנכ"ל יחידת ה-AI שלה?

המנכ"ל החדש היה המייסד השותף של דיפ מיינד, שנרכשה בידי גוגל לפני עשור ● הוא נותר ביחידת ה-AI של גוגל עד 2019 ובחברה בכלל עד 2022, ולאחר שעזב ייסד את Inflection AI - חברת למידת מכונה ו-GenAI

כבר שינה את פרטי הביו ב-X. מוסטפא סולימן, מנכ"ל חטיבת ה-AI הצרכנית החדשה של מיקרוסופט, Microsoft AI.

ענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט עשתה באחרונה מהלך אסטרטגי שאמור לקדם אותה בתחום ה-AI הרותח – היא מינתה את מוסטפא סולימן, המייסד השותף של דיפ מיינד (DeepMind – שנרכשה על ידי גוגל) ושל Inflection AI, להוביל את חטיבת ה-AI הצרכנית החדשה שלה – Microsoft AI.

סולימן הוא יזם בינה מלאכותית בריטי בעל ותק רב וניסיון עשיר בתחום, ובתפקידו החדש הוא יפקח על כל מוצרי ה-AI והמחקר של הענקית המוצעים לצרכנים, כולל סדרת CoPilot, מנוע החיפוש בינג (Bing) ודפדפן האינטרנט אדג' (Edge). נזכיר כי מיקרוסופט היא הספונסרית של מעבדת ה-GenAI המובילה OpenAI, בה השקיעה עד כה כ-13 מיליארד דולר, ושמוצרי הבינה המלאכותית היוצרת של מיקרוסופט נשענים כולם על הטכנולוגיה שפיתחה OpenAI – מודל השפה הגדול GPT.

מעניין לציין גם שסולימן למעשה תופס את העמדה שהציעה החברה לסם אלטמן, מנכ"ל OpenAI כשפוטר במפתיע לפני כארבעה חודשים. אלטמן, על אף היותו מנכ"ל מצליח ונחשב נזרק על ידי דירקטוריון החברה, והפיטורים שלו זעזעו עובדים, משקיעים ואפילו את התומכת הפיננסית העיקרית של OpenAI, מיקרוסופט, שמיהרה להציע לו מקום בשורותיה כמוביל מעבדת ה-AI שלה. לפי התוכניות, הובלת היחידה הייעודית החדשה הייתה אמורה להתבצע על ידי אלטמן יחד עם נשיא OpenAI, גרג ברוקמן, שנטש את החברה כמחאה על פיטורי אלטמן. אבל לאחר שרוב עובדי OpenAI חתמו על מכתב ובו הודיעו כי באשר ילך אלטמן ילכו גם הם – אלטמן הוחזר לתפקיד המנכ"ל בתוך ארבעה ימים. מינויו של סולימן כעת כנראה ימשך זמן ארוך יותר, או כך לפחות מקווה המעסיקה החדשה.

מה עשה סולימן בגוגל ומדוע עזב אותה לפני שנתיים?

הקריירה של סולימן ב-גוגל החלה בצורה מזהירה. לאחר הרכישה של דיפ מיינד ב-2014, הוא השתלב בחברה והוביל את המאמץ לשלב את טכנולוגיית ה-AI של דיפ מיינד במוצרי גוגל שונים. בהמשך סולימן גם עמד בראש DeepMind Health, פרויקט שהתמקד בפיתוח פתרונות בריאות עם ה-NHS (ר"ת National Health Service) – מערכת הבריאות במימון הציבורי הפועלת בבריטניה.

עם זאת, כהונתו קיבלה תפנית בשנת 2019, כשהוצא במפתיע לחופשה וזאת עקב האשמות על "התעללות" בעובדים (או כפי שמתואר באנגלית באופן מובן יותר – Bullying employees). על אף שהפרטים המדויקים של הפרשה נותרו לא ממש ברורים, חקירה פנימית ודיווחים שלאחר מכן העלו ש"סגנון הניהול שלו לא עמד בציפיות" של גוגל. זמן קצר לאחר מכן, הוא עבר לתפקיד אחר בשורות ענקית הטק, שעניינו התמקדות במדיניות. סולימן עזב סופית את החברה ממאונטיין וויו ב-2022.

לפי דיווחים שונים, סולימן נהיה מתוסכל מההססנות של גוגל בנוגע לשילוב בינה מלאכותית במוצריה, כולל במנוע החיפוש – שינוי שדחק בה לעשות זאת כבר משנת 2020 – וזה מה שהוביל לבסוף לעזיבתו את החברה בינואר 2022, שבועות ספורים לאחר השקת ChatGPT. המצב גרם לסולימן לפנות להקמת חברה חדשה משלו בתחום. "פשוט הייתי מתוסכל מדי – חשבתי, ובכן, אני הולך לעשות את זה כי אני מאמין שהעתיד של כל הממשקים הוא בינה מלאכותית משוחחת (Conversational – ג"פ)", הסביר סולימן בזמנו ל-Fast Company.

ב-Inflection AI פיתחו בינה מלאכותית בעלת "אינטליגנטית רגשית"

אחרי שלמעשה מילא תפקיד מפתח בפיתוח ושילוב AI בכל המערכות של גוגל, סולימן נחשב כחלוץ וכדמות מובילה בתחום הבינה המלאכותית. הוא אמנם עוסק בתחום החדשני יותר מעשור, אבל בשנים האחרונות החל להתלהב ממודלי השפה הגדולים (LLMs) ומהפוטנציאל שלהם ושל הבינה מהמלאכותית הג'נרטיבית לחולל מהפכה של ממש בממשקי המשתמש.

ב-Inflection AI עבדו סילמן וצוותו על פיתוח בינה מלאכותית בעלת "אינטליגנטית רגשית", והמוצר הראשון של החברה היה עוזר AI אישי בשם Pi, המדבר עם המשתמש בצורה אישית ואמפתית ושיודע לבנות בהדרגה ידע על המשתמש, על סמך השיחות שלו איתו. יש להניח כי התמקדות זו שלו בבינה מלאכותית ידידותית למשתמש עולה בקנה אחד עם המטרות של מיקרוסופט למוצרי הצריכה שלה.

המינוי של סולימן מגיע עם הגירת צוות. שותפתו הוותיקה, קארן סימוניאן, המייסדת המשותפת של Inflection AI, תצטרף גם היא ל-Microsoft AI כמדענית ראשית. כמה חברי מפתח אחרים מ-Inflection AI יבצעו גם הם את המהלך ויעברו לשרת את מיקרוסופט. Inflection AI עצמה תמשיך תחת מנהיגות חדשה, ותתכונן להציע את הבינה המלאכותית בעלת ה"אינטליגנציה הרגשית" שלה כ-API לעסקים. למיקרוסופט, אגב, יש קשרים הדוקים עם Inflection AI, לאחר שסגרה בעבר סבב גיוס שלה בגובה 1.3 מיליארד דולר, בהובלת ריד הופמן וביל גייטס.

מינויו של סולימן נחשב כהישג משמעותי עבור מיקרוסופט, שיחזק עוד יותר את מעמדה הדומיננטי בלאו הכי במירוץ הבינה המלאכותית. המומחיות של סולימן והצוות שלו, המצטרף אליה יחד איתו, צפויה להאיץ את הפיתוח של חוויות ה-AI הצרכניות שמציעה מיקרוסופט למשתמשים, ולהפוך אותן למוצלחות אפילו יותר.

סולימן כבר שינה ועידכן את תיאור משרתו ב-X, וצייץ אתמול (ג') בתגובה למינוי: "אני נרגש להודיע שהיום אני מצטרף למיקרוסופט כמנכ"ל Microsoft AI". הוא סיכם את הפוסט במילים: "זה היה מסע מדהים, עם כל כך הרבה מעבר. תודה לכולם על התמיכה. הדברים באמת רק מתחילים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים