בזוס, ג'סי ובכירי אמזון מסתבכים? ה-FTC: הם מחקו תכתובות מפלילות

לפי החשדות המייסד והמנכ"ל המיתולוגי של ענקית הטק, מנכ"לה הנוכחי ואחרים עשו שימוש בתכונת הודעות נעלמות ב-סיגנל כדי להשמיד ראיות פוטנציאליות בתביעת ההגבלים העסקיים שמתנהלת נגד אמזון

הסתבכו עוד יותר עם ה-FTC? ג'ף בזוס ואנדי ג'סי.

ועדת הסחר הפדרלית של ארה"ב, ה-FTC, נמצאת כבר מזה זמן רב במאבק מתוקשר מול אמזון, שהפך לסוער עוד יותר כעת, כשהוועדה מאשימה את קברניטי ענקית הקמעונאות אונליין בשימוש באפליקציית ההודעות המוצפנות האלטרנטיבית סיגנל (Signal), לצורך העלמת ראיות פוטנציאליות בתביעת ההגבלים העסקיים המתמשכת שלה מול אמזון.

ההסלמה הזו בחשדות נגד החברה העוצמתית מגיעות לאחר שנים שבהן מנהל הממשל האמריקני חקירות שונות על שיטות העבודה העסקיות של אמזון, וספציפית אחרי ה-FTC תבעה את אמזון משום שהיא, לדבריה, משתמשת בטקטיקות לא הוגנות כדי לשמור על המונופול שלה בשוק המסחר האלקטרוני.

המחלוקת הנוכחית עוסקת בחשדות והאשמות כנגד לא אחר מאשר ג'ף בזוס, מייסד אמזון המיתולוגי ומי שהיה מנכ"לה לאורך שנים, מאז שהקים אותה לפני 30 שנה. בזוס פרש מהמנכ"לות לפני שנים ספורות, וביולי 2021 נכנס אנדי ג'סי, מי שכיהן עד אז כמנכ"ל זרוע שירותי הענן של החברה, AWS, לתפקיד מנכ"ל אמזון.

הפנייה לבית המשפט שעלולה לסבך את אמזון עוד יותר

על פי תלונה שהוגשה ביום ה' על ידי ועדת הסחר, בכירי החברה השתמשו באפליקציית סיגנל בין אפריל 2019 למאי 2022, אך המשיכו למחוק הודעות דרך תכונת ההודעות הנעלמות של האפליקציה – גם כאשר ה-FTC החלה בחקירת ההגבלים העסקיים של אמזון.

התכונה עליה מדובר מאפשרת למשתמשים למחוק אוטומטית הודעות לאחר פרק זמן מוגדר, מה שמקשה, ואולי אף הופך לבלתי אפשרי, את אחזור המידע הספציפי מאוחר יותר.

"בכירי אמזון מחקו הודעות סיגנל רבות במהלך החקירה שלפני התלונה של התובעים, ואמזון לא הורתה לעובדים לשמור הודעות סיגנל עד למעלה מחמישה-עשר חודשים לאחר שידעה כי החקירה של התובעים מתנהלת", כתבה ה-FTC בהגשתה.

ה-FTC טוענת ספציפית, כאמור, כי היו"ר והמייסד בזוס, המנכ"ל הנוכחי ג'סי ובכירים בכירים אחרים, השתמשו בתכונת ההודעות הנעלמות של סיגנל כדי להסתיר מידע רלוונטי לחקירה המתנהלת סביב ענקית הטק מסיאטל. היא טוענת כי מנהלי אמזון המשיכו למחוק הודעות דרך סיגנל, גם לאחר שקיבלו הודעה על החקירה והונחו לשמור מסמכים רלוונטיים לה. התנהגות זו, לפי ה-FTC, מעידה על ניסיון מכוון להסתיר ראיות שעלולות להיות מפלילות.

"אמזון היא חברה השולטת באופן הדוק במה שהעובדים שלה מעלים על הכתב", אמרו עורכי הדין של FTC בהגשה לבית המשפט בשבוע שעבר, "אבל ההנהגה הבכירה של אמזון השתמשה גם בערוץ אחר לתקשורת פנימית ונמנעה מהצורך לדבר בזהירות על ידי השמדת רישומי ההודעות שלהם", ציינו באי כוחה של אמזון בהגשה.

עקב חשדות אלו ביקשה הוועדה מהשופט לאלץ את אמזון לחשוף את ההנחיות שסיפקה לבכיריה לגבי שימור המסמכים והשימוש בסיגנל שאותו, לטענתה, עשו. במיוחד ביקשה הוועדה לקבל הסברים מתי וכיצד הונחו מנהלי החברה להשתמש בתכונת ההודעות הנעלמות של האפליקציה.

נמצאת בחקירות הגבלים עסקיים. אמזון.

נמצאת בחקירות הגבלים עסקיים. אמזון. צילום: עיבוד ממוחשב כאילוסטרציה. BigStock

אמזון טוענת לשקיפות ושיתוף פעולה

אמזון ממשיכה ומתעקשת על חפותה וחפות מנהליה. לפי טענתה הבכירים חשפו באופן יזום את השימוש שלהם בסיגנל בפני ה-FTC ואף אפשרו לוועדה לבדוק שיחות – הן הקשורות והן לא קשורות לחקירה. 

אמזון ציינה כי ההאשמות של ה-FTC הן "חסרות בסיס". בהצהרה באתר האינטרנט שלה, החברה אמרה שהיא חשפה מרצונה את השימוש של העובדים בסיגנל, אספה שיחות סיגנל מהטלפונים של העובדים ואיפשרה ל-FTC לבדוק שיחות – "גם כאשר לא היה להם שום קשר לחקירת ה-FTC".

"ל-FTC יש תמונה מלאה של קבלת ההחלטות של אמזון במקרה הזה", ציינה החברה שהוסיפה כי בידי ועדת הסחר היו 1.7 מיליון מסמכים, ממיילים, אפליקציות הודעות פנימיות ומחשבים ניידים של החברה, ולמעלה מ-100 טרה-בייט של נתונים.

דובר אמזון טים דויל הוסיף ואמר לבלומברג ש-אמזון חשפה את השימוש שלה בסיגנל בפני ה-FTC כבר "לפני שנים", וזאת במקביל לכך שאמזון טענה כי כמה "עדי תאגיד", כולל בזוס, העלו ביוזמתם את נושא השימוש של החברה בסיגנל בפני ה-FTC.

דויל גם אמר לביזנס אינסיידר כי "ל-FTC יש תמונה מלאה של קבלת ההחלטות של אמזון במקרה זה".

אלא שעל פי טענת ה-FTC בבית המשפט ביום ה' האחרון, בכירי אמזון, כולל המייסד בזוס והמנכ"ל ג'סי, המשיכו ודנו ב"עניינים עסקיים רגישים" בהודעות טקסט שנמחקו כעת, אשר יכלו לשמש כראיה נגד החברה בתיק ההגבלים העסקיים נגדה.

התוצאה של הטוויסט הזה בעלילה, כחלק מהחקירה נגד אמזון, תלויה בשאלה האם ה-FTC תוכל להוכיח שבכירי אמזון אכן השתמשו בסיגנל כדי להסתיר ראיות. אם יוכח כך, אמזון עלולה לעמוד בפני השלכות חמורות, כולל קנסות גבוהים והגבלות אפשריות על שיטות העבודה העסקיות שלה.

הדברים משמעותיים עד כדי כך, שלמקרה הזה – בהתאם לאופן שבו יפסוק השופט בפרשה – יש פוטנציאל לעצב מחדש את תחום המסחר האלקטרוני אונליין כולו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים