אירופה באקט היסטורי: הראשונה להעביר חוק בינה מלאכותית

הפרלמנט האירופי אישר אתמול (ד'), לראשונה בעולם, סט כללי יסוד רגולטוריים ל-AI ● ה-EU AI Act מחלק את הטכנולוגיה לקטגוריות סיכון - החל מ"בלתי מקובל" ועד ל"בסיכון נמוך" - ויאסור על מה שיוגדר כמסוכן

יצר תקדים לאסדרת בינה מלאכותית באירופה. ה-EU AI Act.

הפרלמנט האירופי נקט אתמול (ד') בצעד היסטורי, והעביר את החקיקה הגדולה הראשונה בעולם לאסדרת בינה מלאכותית (AI). החקיקה נועדה להבטיח שפיתוח ושימוש בבינה מלאכותית עומדים בעקרונות אתיים, שומרים על זכויות יסוד ומטפחים חדשנות באיחוד האירופי, וצפויה להיכנס לתוקף במאי הקרוב, לאחר שתעבור בדיקות אחרונות ותקבל אישור מהמועצה האירופית.

החקיקה, המכונה EU AI Act – שהיא תוצאה של משא ומתן בין הפרלמנט למדינות החברות באיחוד – קובעת "מסננת" המבוססת על דרגות הסיכון של ה-AI. כלומר, המערכת תבצע מיון של כל כלי או שירות AI בהתבסס על סוגו ומידת הסיכון האופציונלית שמגולמת בפועלו. כך, רמת הרגולציה שתיושם על הכלי המסוים תהיה תלוייה בסיכונים הפוטנציאליים ובהשפעה החברתית של מערכת הבינה המלאכותית הספציפית.

למעשה, האיחוד מחלק את הטכנולוגיה לקטגוריות סיכון – החל מ"בלתי מקובל" ועד ל"בסיכון נמוך" – ועתיד לאסור על מה שיוגדר כמסוכן.

"אירופה היא כעת קובעת הסטנדרטים העולמיים ל-AI"

"אירופה היא כעת קובעת הסטנדרטים העולמיים לבינה מלאכותית", כתב ב-X תיירי ברטון, הממונה על השוק הפנימי האירופי. מקביל, נשיאת הפרלמנט האירופי.

יישומים בסיכון גבוה, כגון אלה המשפיעים על תשתית קריטית או זכויות יסוד – למשל AI המשמשת במערכות זיהוי פנים, המסייע לגיוס עובדים או להפעלת מערכות ניקוד חברתיות – ואלו יעמדו בפני בדיקה קפדנית יותר, ויתכן שפעולתם תיאסר כליל.

החוק שם דגש על בטיחות ושקיפות. חברי הפרלמנט הדגישו את החשיבות להבטיח כי ביבשת יופעלו רק מערכות בינה מלאכותית המאומנות על נתונים באיכות גבוהה, ואשר ניתן לעקוב אחרי פועלן ואחר האחריות של מפתחיהן עליו. בנוסף האיחוד ידרג בסיכון נמוך יותר מערכות AI שמאחוריהן עומדות אסטרטגיות ברורות להפחתת סיכונים. המנגנון כולו כלול גם אמצעים למניעת הטיה ואפליה הנובעים מאלגוריתמי AI.

המחוקקים של האיחוד האירופי, מתוך מתן עדיפות לבטיחות ואתיקה, הבהירו כי הם מחויבים לטפח מערכת אקולוגית משגשגת של AI ביבשת, ושאין בכוונתם לפגוע בטכנולוגיה החדשנית אלא לפקח עליה ולשמור על תקינותה ויעילותה למען האירופים. על פי הפירוט של הנציבות בנוגע לחוק, הוא שואף ליצור איזון בתחום ולעודד פיתוח אחראי שלו, תוך הבטחה שעסקים הפועלים בשטח זה – ימשיכו לפרוח.

החקיקה נתפשת כצעד מכריע לקראת בניית אמון בבינה מלאכותית וקידום השימוש האחראי ב-AI בכלל – המכונה על ידי האיחוד GPAI (ר"ת General-purpose AI) – וב-GenAI (בינה מלאכותית יוצרת) בפרט, על פני מגזרים שונים.

הפרלמנט אישר את החוק ברוב משמעותי, המשקף תמיכה רחבה בוויסות פיתוח הבינה המלאכותית, שרבים כיום מודאגים ממנו. ה-EU AI Act קיבל 523 הצבעות בעד, 46 נגד ו-49 מהמחוקקים האירופים נמנעו מתמיכה בו.

רוברטה מטסולה, תיארה את המעשה כפורץ דרך, ואמרה שהוא יאפשר חדשנות, תוך שמירה על זכויות יסוד. לדבריה, "בינה מלאכותית כבר מאוד לוקחת חלק בחיי היומיום שלנו. עכשיו, זה יהיה גם חלק מהחקיקה שלנו", צייצה גם היא ברשת החברתית X.

החקיקה למעש מעבירה לעולם מסר ברור מאירופה: פיתוח בינה מלאכותית חייב להתבצע בצורה אתית ואחראית. החוק ישמש כנראה מודל תקדימי עבור מדינות אחרות המתמודדות עם האתגרים וההזדמנויות שמציגה הטכנולוגיה המשבשת הזו, המתפתחת במהירות שיא כיום. חברי הפרלמנט ציינו כי חוק הבינה המלאכותית החדש הוא רק התחלת סלילתה של הדרך, ומבטיח שה-AI תשרת את האנושות ותחזק את הדמוקרטיות האירופיות.

חבר הפרלמנט האירופי דראגוס טודוראצ'ה מרומניה אמר על המהלך כי "האיחוד האירופי סיפק את הסחורה. קישרנו את מושג הבינה המלאכותית לערכי היסוד המהווים את הבסיס של החברות שלנו. עם זאת, לפנינו עבודה רבה שחורגת מחוק הבינה המלאכותית עצמו. בינה מלאכותית תדחוף אותנו לחשוב מחדש על האמנה החברתית שבלב הדמוקרטיות שלנו, על מודל החינוך שלנו, על שוקי העבודה ועל הדרך בה אנו מנהלים לוחמה. חוק AI הוא נקודת מוצא למודל חדש של ממשל שנבנה סביב טכנולוגיה. כעת עלינו להתמקד ביישום החוק הזה הלכה למעשה".

חתמו על צו מנהלי לשימוש אחראי ב-AI. ממשל ביידן-האריס והבית הלבן.

חתמו על צו מנהלי לשימוש אחראי ב-AI. ממשל ביידן-האריס והבית הלבן. צילום: עיבוד ממוחשב כאילוסטרציה. מקור: ShutterStock

ארה"ב נותרה מאחור

ובזמן שבאיחוד האירופי נוקטים בצעד המשמעותי של החלת חקיקה על התחום, אסדרת הבינה המלאכותית בחקיקה האמריקנית נותרה בינתיים מאחור. במהלך השנה האחרונה התרחשה פעילות ענפה בתחום בארה"ב, כולל צו מנהלי לשימוש אחראי ב-AI שהוציא הנשיא ג'ו ביידן באוקטובר 2023, שהדגיש את הצורך בפיתוח AI בטוחה ואמינה.

ביידן גם גרם לכמה וכמה חברות מובילות בתחום לחתום בהתנדבות על אמנה העוסקת בו. מטא (Meta), יבמ (IBM), אנבידיה (Nvidia) ופלנטיר (Palantir), בין היתר, כבר הסכימו מרצונן להפגין אחריות בתחומי הבטיחות והאבטחה בפיתוח הבינה המלאכותית המתקדמת.

במקביל הועלו מספר הצעות חוק בקונגרס, המתייחסות לחששות ספציפיים כמו הטיה באלגוריתמים של AI ושימוש אתי בטכנולוגיית זיהוי פנים. עם זאת, שלא כמו המעשה הנחרץ של האיחוד האירופי, לארה"ב אין כרגע מסגרת רגולטורית אחת ומאוחדת עבור הבינה המלאכותית. הגישה הלא נחושה ודומיננטית מספיק הזו, מצד האמריקנים, מעוררת בקרב רבים חששות לגבי עקביות ויעילות בטיפול בסיכונים הפוטנציאליים של פיתוח בינה מלאכותית, ובשמירה על הציבור מפני AI פראית ולא מפוקחת דיה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים