המועצה המפקחת על מטא: הסרת הסרטונים הפרו-ישראליים הייתה טעות

מטא לא הייתה צריכה להסיר את סרטוני החטיפה של נועה ארגמני ותוצאות נפילת הטיל ליד בית החולים שיפא - קבעה המועצה ● ההסרה הרגיזה גולשים רבים, כחלק מהסערה סביב התנהלות הרשתות החברתיות במלחמה הנוכחית

מטא הייתה צריכה להשאיר את סרטון החטיפה של נועה ארגמני - כך על פי החלטת המועצה המפקחת עליה.

המועצה העצמאית שמפקחת על מטא קבעה אתמול (ג') שההחלטה של החברה להסיר שני סרטונים שקשורים למלחמת ישראל-חמאס הייתה מוטעית. אחד הסרטונים, שהוסר מפייסבוק, מראה את חטיפתם של נועה ארגמני ובן זוגה, אבינתן אור, ב-7 באוקטובר, והשני, שהועלה במקור לאינסטגרם – את תוצאות הפיצוץ ליד בית החולים שיפא, שנגרם כתוצאה מטיל של הג'יהאד האסלאמי. לשיטת המועצה, יש לשני הסרטונים ערך, משום שהם מסייעים להבנת הסבל האנושי שנגרם לשני הצדדים כתוצאה מהמלחמה.

בסרטון הראשון, שוודאי מוכר לרוב הישראלים, מראים את חטיפתם של ארגמני ואור, תוך שהיא צועקת קריאות נואשות ומתחננת לחוטפים שלא יעשו זאת. השבוע פורסמה כתבת תחקיר ב-NBC, שבה נטען, על פי הסרטון הזה וממצאים נוספים שהרשת בדקה, שארגמני לא נחטפה על ידי אנשי חמאס, אלא על ידי אזרחים מהרצועה. בסרטון השני נראות התוצאות של נפילת הטיל ליד בית החולים העזתי – מעשה שבתחילה יוחס לצה"ל, ועד מהרה התברר שמי שעשו אותו היו פלסטינים בעצמם, מארגון הטרור הג'יהאד האסלאמי.

הסרת הסרטונים, שבוצעה בתחילת החודש, הביאה, מטבע הדברים, למחאה נרחבת של גולשים ישראליים ופרו-ישראליים, אבל גם מצד גולשים פלסטיניים ופרו-פלסטיניים, וכאלה שאין להם עמדה מוצקה במלחמה – פשוט כי הם רצו לראות על מה מדובר. כדי לנסות להרגיע את הרוחות, מטא העבירה את ההחלטה לבדיקת המועצה.

זאת הפעם הראשונה שבה המועצה מפרסמת כל כך מהר החלטה במקרה שהגיע לבחינתה. המהלך מבוסס על מדיניותה לפרסם החלטות במהירות, במקרים של אירועים דחופים, כמו המלחמה בין ישראל לחמאס.

בהחלטתם, חברי המועצה הפצירו במטא "לכבד את זכויות המשתמשים הנוגעות לחופש הביטוי… ואת היכולת שלהם לתקשר במשבר זה". מייקל מק'קונל, יו"ר משותף של המועצה, כתב כי היא התמקדה בבדיקה "בהגנה על חופש הביטוי של אנשים מכל הצדדים לאירועים הנוראיים האלה, תוך וידוא שלא נכללות בעדויות (שמובאות בסרטונים – י"ה) אלימות או שנאה. העדויות האלה חשובות לא רק למי שהעיד אותן, אלא למשתמשים ברחבי העולם, שמחפשים מידע עדכני ומגוון על האירועים המטלטלים הללו".

מטא ציינה בתגובה כי היא כבר החזירה את שני הפוסטים המדוברים, ולכן היא לא תנקוט בכל פעולה נוספת במקרה זה. בפוסט שפרסמה בבלוג שלה טענה החברה שהיא רואה חשיבות בשמירה הן על חופש הביטוי והן על הבטיחות של המשתמשים בפלטפורמות שהיא מפעילה.

הרשתות החברתיות: זירה מרכזית לדיונים על המלחמה – ולביקורת עליהן

הרשתות החברתיות מהוות זירה מרכזית לדיונים על המלחמה ולכן, ההחלטות שלהן האם להשאיר או להסיר פוסטים, תמונות וסרטונים שקשורים אליה מעוררות הדים נרחבים, משני הצדדים. מטא היא אמנם המושא של חלק מהביקורות הללו, אבל הרשת החברתית שסופגת את עיקר האש היא X, שעל פי מומחים רבים מעודדת פרסום של פוסטים שנויים במחלוקת ושיח שנאה, ואף הסירה את מרבית המגבלות שמנעו את הפרסומים הללו.

המצב, לגבי X, הידרדר עד כדי כך שהנציבות האירופית פתחה בחקירת ההתנהלות של הרשת החברתית של אילון מאסק מאז תחילת המלחמה והאם פוסטים שנויים במחלוקת שפורסמו שם, כולל על ידי מאסק עצמו, נחשבים אנטישמיים, כפי שטוענים רבים. הנציבות חושדת שהחברה הפרה בפרסום הפוסטים הללו את חוק השירותים הדיגיטליים (DSA) של האיחוד האירופי.

אילון מאסק לצד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ונציג צה"ל, בסיור בכפר עזה בעת ביקורו בישראל.

אילון מאסק לצד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ונציג צה"ל, בסיור בכפר עזה בעת ביקורו בישראל. צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

הטענות הנוקבות כלפי X, וחרם המפרסמים על החברה, הם אלה שככל הנראה הביאו את מאסק לערוך בסוף החודש שעבר ביקור בישראל, שבמסגרתו הוא סייר בכפר עזה יחד עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וראה את תוצאות הטבח הנורא וההרס הרב שביצעו שם מחבלי החמאס.

גם התנהלותה של טיקטוק סביב המלחמה עוררה, ומוסיפה לעורר, זעם מצד גולשים ואינפלואנסרים ישראליים ותומכי ישראל. אלה טוענים שטיקטוק מוחקת להם פוסטים ומהצד השני מקדמת תוכן פרו-פלסטיני. הרשת החברתית מכחישה את הטענות ואף שולחת לאמצעי התקשורת מעת לעת נתונים על הסרת פוסטים ובכלל, פעילותה בכל הנוגע לתוכן אנטי-ישראלי בפלטפורמה שלה, שלדבריה מראים שהיא עושה פעולות רבות בנושא. זה הרגיע במקצת את הטענות, אם כי לא לחלוטין.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים