האנטישמיות ב-X סיבכה את מאסק והפלטפורמה בחקירה באירופה

החקירה תנסה להשיג ראיות לכך שהרשת החברתית המצייצת וקברניטה המפורסם אינם עומדים בחוק השירותים הדיגיטליים (DSA) החדש של היבשת, ולאכוף עליהם שינוי ואולי גם ענישה חמורה בדמות קנס בגובה 6% מרווחי החברה

חקירה נגדה נפתחה באירופה. X.

הנציבות האירופית פתחה בחקירה ל-X – הרשת החברתית שבבעלות אילון מאסק – כדי לקבוע אם היא הפרה את חוק השירותים הדיגיטליים (DSA) של האיחוד האירופי. החקירה, שנולדה בעיקר עקב התנהלות הפלטפורמה מאז פרוץ מלחמת ישראל-חמאס, תתמקד במספר תחומים, שיכללו ניסיונות להתחקות אחרי מידת ורצינות מאמציה של X להתמודד עם תוכן בלתי חוקי, אנטישמי או זורע שנאה. כן היא תבחן את יעילות האמצעים של החברה למלחמה במניפולציות במידע ובפייק ניוז, כמו גם את מידת שקיפותה סביב מהלכיה בנדון.

מאסק, הבעלים של X, הואשם בעבר, כפי שיודע כל ישראלי, בקידום תוכן אנטישמי. רגע השיא בהתנהלותו זו היה כשהגיב לציוץ שהאשים קהילות יהודיות בדחיפה של שנאה כלפי לבנים, והצדיק את הטענה במילים "זו האמת לאמיתה". אמירה זו של מאסק זכתה לביקורת רבה, כאשר רבים האשימו אותו בתמיכה בתיאוריית הקונספירציה הגזענית המכונה "ההחלפה הגדולה", שבמקרה המסוים התייחסה ליהודים.

בתגובה לדבריו השנויים במחלוקת של מאסק, כמה חברות גדולות, כולל אפל, דיסני ו-יבמ, השעו את הפרסום שלהן ב-X. חרם מפרסמים זה היווה מכה כלכלית משמעותית ל-X, שפרסום הוא מקור קריטי להכנסותיה.

בעקבות ההתרחשויות, בחודש שעבר ביקר מאסק בישראל כדי להפגין סולידריות עם המדינה ועם קורבנות התקפות החמאס והחטופים. במהלך ביקורו נפגש עם ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, וסייר יחד איתו בעוטף עזה. מאסק גם חזר מהביקור עם דיסקית של המאבק לשיחרור החטופים, ועם טון הרבה יותר אמפתי כלפי ישראל. אבל רבים נותרו תחת הרושם שהביקור הגיע בעקבות המחלוקת סביב תגובתו לציוץ האנטישמי, וחרם המפרסמים שהתלווה לה, ולא בא מכוונה כנה וטהורה. בנוסף, הפרסומים האנטישמיים בפלטפורמה, כך לפחות לפי טענות רבים, ממשיכים. מאסק, למשל, ממשיך לאפשר לצייצן ג'קסון הינקל, שהפך למפורסם בזכות תיאוריות שהוא מפיץ נגד ישראל, להמשיך לככב ב-X. ככלל, ארגונים הפועלים נגד שנאה ואנטישמיות טוענים כולם באופן גורף כי X פשוט מספקת מצע לתופעות חמורות אלו באופן מכוון, ולא עושה דבר, או לא עושה די, כדי למנוע זאת.

האיום של הנציב ברטון והחקירה שהגיעה

נזכיר כי עוד באוקטובר שלח מנכ"ל הנציבות האירופית, תיירי ברטון, מכתב אולטימטום חריף למאסק, בדרישה ש-X תפעל נגד הפצת תוכן בלתי חוקי ודיסאינפורמציה בקרבה, במיוחד סביב הסכסוך בין ישראל לחמאס. במכתבו ברטון כתב למשל: "התקשורת הציבורית וארגוני החברה האזרחית מדווחים באופן נרחב על מקרים של תמונות ועובדות מזויפות ומניפולטיביות המופצות בפלטפורמה שלך באיחוד האירופי, כמו תמונות ישנות חוזרות של סכסוכים מזוינים לא קשורים או צילומים צבאיים שמקורם בפועל ממשחקי וידיאו. נראה כי מדובר במידע שקרי או מטעה בעליל".

ברטון ציין שהוא רוצה שמאסק יבטיח ש"המערכות של X יהיו יעילות" ו"ידווח על הצעדים המיוחדים עקב המשבר, שננקטו בצוותו", ואיפשר למאסק להבין כי הענישה שצפויה על עבירות אלו באיחוד היא קשה – קנסות בגובה 6% מההכנסות השנתיות של החברה, או אפילו איסור על X לפעול בגבולות האיחוד.

מתפקעת מתכנים כוזבים סביב המלחמה בישראל. X (טוויטר).

מתפקעת מתכנים כוזבים סביב המלחמה בישראל. X (טוויטר). צילום: עיבוד ממוחשב. מקור: שאטרסטוק

למרות שהחקירה הנוכחית של האיחוד האירופי לא מתמקדת רק בסוגיית ישראל-חמאס, מדובר כנראה באחד הגורמים שהציתו את הצורך בבחינה המוגברת של X על ידי הנציבות. המכתב של ברטון שימש אינדיקציה חזקה לדאגות הגוברת של הרגולטורים האירופיים לגבי נוהלי ניהול התוכן ברשת החברתית המצייצת, בהקשר של עמידתה בתקנות ה-DSA החדשות. מכתבו של ברטון היווה למעשה אזהרה למאסק, וכעת, האיחוד האירופי פותח רשמית בחקירה המקיפה, שמטרתה להעריך האם X טיפלה בבעיות שזוהו – אם לאו.

מה צפוי ל-X בעקבות ההכרזה על החקירה נגדה שעורך האיחוד האירופי?

החקירה הרשמית שהוכרזה היא בחשד להפרות אפשריות של חוק ה-DSA – שנכנס לתוקף ביבשת באוגוסט ומכוון לרגולציה על תחום המדיה החברתית – ותתרכז במספר תחומים עיקריים.

בנוגע למאבק בתוכן לא חוקי, באיחוד יעריכו את הסיכונים ש-X מגלמת בהתנהלותה, ויסקרו, כאמור את אמצעי הניטור וההפחתה ונהלי התוכן שלה. בנושא מניעת מניפולציות מידע, תיבחן היעילות של מערכת "הערות הקהילה" של X וכן המדיניות הקשורה בהפחתת סיכונים לשיח הציבורי בה.

בכל הקשור בשקיפות וגישה לנתונים, החקירה תבחן האם X עומדת בדרישות ה-DSA לשקיפות נתונים, כולל למתן גישה לחוקרים אל נתונים זמינים לציבור.

האיחוד האירופי יחקור גם בעיות פוטנציאליות בעיצוב ממשק המשתמש של X, במיוחד לגבי סימוני ביקורת המקושרים להצעת תוכניות המנוי והפוטנציאל שלהם להטעות משתמשים.

באיחוד חוששים ש-X אינה עומדת בתקנות ה-DSA ובאופן שבו הוא מסדיר פלטפורמות מקוונות כמותה. X הוגדרה כפלטפורמה מקוונת מאוד גדולה (VLOP) באפריל 2023, בשל בסיס המשתמשים הגדול שלה באירופה. לגופי VLOPs יש חובות מחמירות יותר במסגרת ה-DSA, כולל ביצוע הערכות סיכונים, יישום אמצעים להפחתת סיכון ומתן שקיפות לגבי החלטות ניהול תוכן ומיקוד מודעות.

אחרי שחקירת האיחוד תאסוף ראיות נוספות לחשדותיה, לפי הצפי היא ככל הנראה תנקוט בפעולות אכיפה, כגון קניסת הפלטפורמה של מאסק בסכום גבוה במיוחד, או דרישה מ-X לבצע שינויים על מנת לאפשר את המשך פעולתה ביבשת. X תוכל לשתף פעולה עם החקירה, ולהציע פתרונות לטיפול בחששות אם וכשיזוהו הוכחות שיאוששו אותן – או לבחור פשוט לשלם את הקנס ולהפסיק את פעולתה באירופה. אבל בכל מקרה ניכר שהחברה ומאסק הסתבכו עם הרגוציה האירופית הנוקשה, וכעת לא ברור בדיוק כיצד יפטרו מענישה או מסנקציות שיעלו להם ביוקר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים