חוק השירותים הדיגיטליים של האיחוד האירופי נכנס לתוקף

החוק החדש מטיל על הפלטפורמות המקוונות הגדולות אחריות משפטית לתוכן שמפורסם בהן ומחייב אותן ליישם צעדים למניעה והסרה של פוסטים המכילים סחורות, שירותים או תוכן לא חוקיים

נכנס באחרונה לתוקף וישנה את אירופה. ה-DSA, חוק השירותים הדיגיטליים של האיחוד.

חוק השירותים הדיגיטליים של האיחוד האירופי (Digital Services Act – DSA) נכנס לתוקף ב-25 באוגוסט ומאלץ את ענקיות הטק, כמו גוגל, פייסבוק, אמזון ועוד לציית לחקיקה גורפת, המחייבת את הפלטפורמות המקוונות באחריות משפטית לתוכן שמפורסם בהן.

מטרת העל של ה-DSA היא לטפח סביבות מקוונות בטוחות יותר. על פי הכללים החדשים, פלטפורמות מקוונות חייבות ליישם צעדים למניעה והסרה של פוסטים המכילים סחורות, שירותים או תוכן לא חוקיים ובו זמנית לתת למשתמשים את האמצעים לדווח על סוג זה של תוכן.

בנוסף, ה-DSA אוסר על פרסום ממוקד המבוסס על נטייה מינית, דת, מוצא אתני או אמונות פוליטיות של אדם, ומטיל הגבלות על מיקוד מודעות לילדים. זה גם דורש מפלטפורמות מקוונות לספק יותר שקיפות לגבי אופן הפעולה של האלגוריתמים שלהן.

ה-DSA קובע גם כללים נוספים למה שנחשב בעיניו כ"פלטפורמות מקוונות גדולות מאוד", ומאלץ אותן לתת למשתמשים את הזכות לבטל את הסכמתם למערכות המלצות ופרופילים, לשתף נתונים מרכזיים עם חוקרים ורשויות, לשתף פעולה עם דרישות תגובה למשבר ולבצע פעולות חיצוניות, כמו גם ביקורת עצמאית.

החוק עבר בפרלמנט האירופי ביולי 2022, ומי שחייבות לציית לו הן חברות גדולות מאוד בתוך ארבעה חודשים לאחר שהוגדרו כך בחודש אפריל האחרון. חברות קטנות לא מחויבות עדיין לציית לו.

לפי האיחוד האירופי, פלטפורמות גדולות מאוד (או מנועי חיפוש מקוונים גדולים מאוד) הן כאלה שיש להן יותר מ-45 מיליון משתמשים חודשיים במדינות האיחוד. עד כה, הוגדרו ככאלה 19 פלטפורמות ומנועי חיפוש: עליאקספרס של עליבאבא, חנות אמזון, חנות האפליקציות של אפל, פייסבוק, בוקינג.קום, חנות Play של גוגל, מפות גוגל, גוגל קניות, אינסטגרם, לינקדאין, פינטרסט, סנאפצ'ט, טיק-טוק, X (טוויטר לשעבר), ויקיפדיה, יו-טיוב, זאלאנדו, בינג, חיפוש גוגל.

האיחוד האירופי דורש מכל אחת מהפלטפורמות האלה לעדכן את מספר המשתמשים שלהן לפחות אחד לשישה חודשים. פלטפורמה שיהיו לה פחות מ-45 מיליון משתמשים חודשיים במשך שנה שלמה – תוסר מהרשימה.

רבות מהחברות ברשימה כבר הודיעו על הצעדים שנקטו כדי לציית ל-DSA.

פלטפורמות מקוונות שלא יעמדו בכללי ה-DSA עלולות לספוג קנסות של עד 6% מהמחזור העולמי שלהן. לפי נציבות האיחוד האירופי, למתאם השירותים הדיגיטליים ולנציבות תהיה הסמכות "לדרוש פעולות מיידיות במידת הצורך כדי לטפל בנזקים חמורים מאוד". פלטפורמה שמסרבת להיענות עלולה להיות מושעית זמנית באיחוד האירופי.

בתוך כך, יש גם חברות שהגישו ערעור על הגדרתן כפלטפורמה גדולה מאוד, כמו אמזון, שהגישה בחוד שעבר עתירה המבקשת מהאיחוד האירופי להעריך מחדש את הסיווג שלה כפלטפורמה מקוונת גדולה מאוד, בטענה שהיא זוכה ל"יחס לא הוגן" או הקמעונאית הגרמנית זאלאנדו, שהגישה תביעה נגד נציבות האיחוד האירופי, ם כן בטענה שהיא לא עונה על ההגדרה של פלטפורמה מקוונת גדולה מאוד.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים