מאסק הגיב לציוץ של חשבון אנטישמי: "זו האמת לאמיתה"

יזם הטק המפורסם הגיב לציוץ שטען כי הקהילה היהודית מקדמת בעצמה שנאה ללבנים, חיזק את האמירה ושוב נחשד כאנטישמי, במיוחד בתקופה שבה ישראל נלחמת מול חמאס וזקוקה לתמיכה עולמית רחבה

טוען שבתו מתה רק כי עברה שינוי מגדרי. אילון מאסק.

אילון מאסק, המנכ"ל השנוי במחלוקת של טסלה, SpaceX וחברות טכנולוגיות אחרות, שהוא גם הבעלים של X (טוויטר), שוב מצא את עצמו מסובך במחלוקת סביב אנטישמיות. הפעם מאסק מואשם ישירות בנטייה אנטישמית ובגיבוי שנאת יהודים, לאחר שפרסם ב-X תגובה למשתמש ששיתף פוסט נגד אנטישמיות וקבע שליהודים אין בעצם זכות דיבור כי גם הם מקדמים שנאה ללבנים. מאסק ענה לו: "זו האמת לאמיתה".

על פי דיווחים, הפוסט שעליו הגיב מאסק – שכבר לא ניתן לצפייה לכל משתמש ב-X, משום שנחסם לחלק הארי של המשתמשים – הכיל הערות מכלילות, גזעניות ומזלזלות נגד הקהילה היהודית. הכותב, כך דווח, טען בפוסט כי היהודים במערב ראויים ל"שנאה הדיאלקטית" שהם חווים, משום שהם עצמם לא עשו מספיק כדי לפעול נגד ה"מיעוטים המציפים את ארצם". מאסק, כאמור, בצעד מפתיע בתקופה טעונה זו, בחר להגיב על הפוסט האנטישמי ולהצדיק אותו בפרהסיה. 

תגובתו של מאסק עוררה זעם וגינוי מגורמים שונים, כולל מאויבת ותיקה של מאסק, הליגה נגד השמצה (ADL – ר"ת Anti-Defamation League), שהאשימה את יזם הטק ב"קידום תיאוריות קונספירציה אנטישמיות". ככלל, התגובה המסוימת של המולטי-מיליארדר האקסצנטרי הותירה רבים תוהים אודות כוונותיו של מאסק, וכן על הרציונל שעומד מאחורי תמיכתו הלא מובנת בתוכן המקדם שנאה של האיש שנחשב כגאון בתחום הטק וההנדסה, בעיקר לנוכח העובדה שהפלטפורמה מאבדת משתמשים עקב התרת הרסן בעידן מאסק, והגישה לאפשר למשתמשים יותר "חופשי ביטוי" בה.


מאסק תומך או לא תומך בישראל?

חשוב לציין שמאסק הפגין בעבר תמיכה בישראל. בפגישתו עם בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל, לפני פרוץ מלחמת ישראל-חמאס, ניכר היה כי לשניים יש קשר חיובי ושמאסק אף הביע תמיכה בנתניהו, בעצם קיום הפגישה המסוימת.

במהלך הפגישה המתוקשרת, כפי שדיווחנו, נתניהו אמר למאסק: "אני יודע שאתה מתנגד לאנטישמיות. כל מה שאני יכול לומר הוא שתמצא, במסגרת התיקון הראשון לחוקה, דרך לעצור לא רק אנטישמיות, אלא כל שנאה לעם – שאנטישמיות מייצגת. אני מקווה שתצליח בזה, זאת משימה לא קלה".

מאסק הבטיח בתגובה "לא לקדם שנאה" והצהיר: "אני מתנגד לאנטישמיות ונגד כל דבר שמקדם שנאה וקונפליקט. אם אנשים יחשבו שהפלטפורמה שלנו לא נעימה, הם לא ישתמשו בה".

מאסק גם הביע אחרי פרוץ המלחמה, למשל בסרטון המצורף בו שוחח עם הפודקאסטר לקס פרידמן, תמיכה, גם אם מסויגת, בזכותה של ישראל להגן על עצמה.

מאידך, עם פרוץ המלחמה, מאסק הבטיח לשלוח לארגונים הומניטריים ברצועת עזה מסופי סטארלינק של SpaceX כדי לאפשר להם חיבור לאינטרנט החללי כשהקישוריות הסטנדרטית הפועלת באזור המופגז – נפגעה.

סכסוך עם הליגה נגד השמצה וארגונים אחרים הלוחמים בתוכן שנאה

נטיותיו הפוליטיות הנחשדות כימניות של מאסק, והמאמצים האחרונים שלו להפוך את X לפלטפורמה הדוגלת בחופש ביטוי נרחב יותר, מעוררים כבר מזה חודשים רבים חששות מפני נטייתו לתמוך בתוכן אנטישמי ו/או כזה המפיץ שנאה.

נזכיר כי כבר בדצמבר 2022, פרסמו חוקרי המרכז למאבק בשנאה דיגיטלית (CCDH – ר"ת Center for Countering Digital Hate) והליגה נגד השמצה דיווחים כי נפח דברי השנאה בטוויטר גדל באופן דרמטי מאז שמאסק השתלט עליה.

ה-CCDH הצהיר אז כי השימוש היומי במילת ה-N (הכוונה ל-Nigger) תחת ניהול מאסק עומד על פי שלושה מהממוצע בעבר ודברי שנאה והשמצות נגד הומוסקסואלים וטראנסים גדלו ב-58% וב-62%, בהתאמה.

ה-ADL ציינה באותם זמנים בדו"ח נפרד, שגם הנתונים שלה מראים "עלייה בתוכן אנטישמי בפלטפורמה וגם ירידה במיתון של פוסטים אנטישמיים".

שני הגופים הביעו דאגה מהמתרחש ברשת החברתית המצייצת.

"אויבת" ותיקה של מאסק. הליגה נגד השמצה (ADL).

"אויבת" ותיקה של מאסק. הליגה נגד השמצה (ADL). צילום: שאטרסטוק

בזמנו הגיב מאסק לדיווחים אלו וטען שהם "שקריים לחלוטין". ואז, בתחילת אוגוסט דיווחנו כי מאסק וחברת X שלו הגישו תביעה נגד CCDH, שהוא ארגון ללא מטרות רווח העוקב אחר דברי שטנה ודיסאינפורמציה באינטרנט. בתביעה זו נטען כי ה-CCDH השתתף ב"קמפיין הפחדה" להרחקת מפרסמים מ-X, שבמסגרתו פרסם דו"חות מחקר הטוענים שהחברה לא עושה מספיק כדי להסיר דברי שטנה מהפלטפורמה החברתית שלה.

בתביעה נאמר גם כי ה-CCDH הפר את תנאי השירות של טוויטר דאז, על ידי השגה, או "גירוד" של מסת נתונים לא חוקית מהפלטפורמה. עוד צוין בכתב האישום שהוגש מטעם X, מבלי לספק הוכחות לכך, כי הארגון ממומן על ידי ממשלות זרות וחברות תקשורת הרואות ב-X תחרות.

בספטמבר, כשמכירות המודעות עדיין היו נמוכות בכ-60% מבעבר, טען מאסק כי הדבר נובע "בעיקר בגלל לחץ על מפרסמים", שלגרסתו הופעל על ידי ה-ADL.

לפי המגזין טיים, מאסק התבטא בעבר ואמר שהוא "תומך בחופש הביטוי", אך הוסיף שהוא נגד אנטישמיות "מכל סוג".

בתגובה למשתמש X אתמול (ד'), שהתבטא וטען כי אין זה הוגן לעשות הכללות לגבי קהילות יהודיות המקדמות שנאה כלפי אנשים לבנים, מאסק כתב שהאדם צודק ושלא מדובר על התייחסות גורפת לכל הקהילות היהודיות, אבל זה גם לא מוגבל רק ל-ADL". הוא הוסיף וכתב בפוסט אחר: "אני נעלב מאוד מהמסרים של ADL ומכל קבוצה אחרת שדוחפת למעשה לגזענות אנטי-לבנה או גזענות אנטי-אסייתית, או גזענות מכל סוג שהוא".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים