מאסק הבטיח לספק לעזה אינטרנט מלווייני סטארלינק – האם זה קורה?

יזם הטק הדומיננטי הבטיח שיספק אינטרנט ל"ארגוני סיוע מוכרים בינלאומיים בעזה", ועורר דאגה בנוגע לשליטתו בקישוריות העולמית ● בינתיים חזר האינטרנט חלקית לרצועה ומערכת סטארלינק טרם החלה לפעול באזור

מספק אינטרנט בית חולים בעזה בעזרת מערכת סטארלינק. אילון מאסק, מנכ"ל SpaceX.

אילון מאסק, שהוא בין השאר מנכ"ל חברת טסלה והבעלים של X (טוויטר), הבטיח בסוף השבוע (ש') להפעיל את מערכת האינטרנט הלווייני סטארלינק (Starlink) של חברת החלל SpaceX שהוא מנכ"לה ברצועת עזה. 

בינתיים, נכון לשעות הבוקר של יום א', חזר האינטרנט חלקית לעזה, ולא ברור מתי תתחיל מערכת סטארלינק לפעול ברצועה, אם בכלל. SpaceX טרם פרסמה פרטים ספציפיים בנושא.

שר התקשורת, ד"ר שלמה קרעי, פרסם תגובה להצהרת מאסק, וכתב: "ישראל תשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותה כדי להילחם בזה. חמאס ישתמש בכך לפעילות טרור. אין ספק בכך. אנחנו יודעים את זה, ומאסק יודע את זה. חמאס הוא דאעש. מאסק יכול להתנות זאת בשחרור התינוקות, הבנים, הבנות, הקשישים החטופים שלנו. כולם! עד אז, משרד התקשורת בראשותי ינתק כל קשר עם סטארלינק".

מאסק השיב לשר קרעי, וכתב בתגובה לציוץ בו כתב השר את אותו מסר באנגלית, והבהיר: "אנחנו לא כל כך תמימים. כפי שהודעתח, אף מסוף סטארלינק לא ניסה להתחבר מעזה. אם כן, ננקוט בצעדים יוצאי דופן כדי לאשר שהוא משמש *רק* מסיבות הומניטריות גרידא. יתרה מכך, נבצע בדיקה ביטחונית, הן עם ממשלת ארה"ב והן עם ממשלת ישראל, לפני הפעלתו של ולו מסוף בודד אחד".

קורטז הביעה דאגה ומאסק התגייס

הפרשה החלה כשמאסק צייץ בסופ"ש (ש') והבטיח: "סטארלינק תתמוך בקישוריות לארגוני סיוע מוכרים בינלאומיים בעזה". הבטחה זו באה לאחר התחלת התקיפה הקרקעית (והמשך זו האווירית) של צה"ל ברצועה ביום ו', שבה נפגעה התשתית האינטרנטית המקומית וחדלה מלפעול.

השבתת התקשורת אושרה על ידי ספקית התקשורת הפלסטינית ג'אוול (Jawwal). "ההפצצה הכבדה בשעה האחרונה הרסה את כל הנתיבים הבינלאומיים שנותרו, המחברים את עזה לעולם החיצון", כתבה ג'אוול בעמוד הפייסבוק שלה. החברה, כך דווח, היא ספקית האינטרנט הגדולה האחרונה שנותרה באזור עזה, לנוכח הפגיעה בקישוריות על רקע הלחימה המתמשכת באזור.

מהאגודה הפלסטינית של הסהר האדום נמסר אחרי שהאינטרנט חדל מלפעול, כי "השיבוש משפיע על מספר החירום המרכזי 101, ומפריע להגעת רכבי אמבולנס לפצועים". הארגון אמר כי הוא "מודאג מאוד" מהפגיעה ביכולת החובשים שלו להמשיך לספק טיפול לפצועים ולנפגעים, כמו גם לבטיחות הצוותים שלו. "איבדנו לחלוטין את הקשר עם חדר המבצעים ברצועת עזה וכל הצוותים שלנו הפועלים שם", נכתב מטעם הארגון ב-X.


הבטחתו של מאסק הגיעה כתגובה לציוץ מטעם אלכסנדרה אוקסיו קורטז, לשעבר סנטורית דמוקרטית אמריקנית ודמות פוליטית בולטת בארה"ב, שכתבה כי "ניתוק כל תקשורת לאוכלוסיה של 2.2 מיליון אינו מתקבל על הדעת. עיתונאים, אנשי רפואה, מאמצים הומניטריים וחפים מפשע נמצאים כולם בסכנה. אני לא יודעת איך אפשר להגן על מעשה כזה. ארצות הברית גינתה את הנוהג הזה בהיסטוריה".

הצהרתו של מאסק כתגובה לדברי קורטז עוררה הדים ותגובות בישראל ובעולם. מצד אחד התייצבו תומכים ברעיון, משום שהוא יסייע לאזרחי עזה, הסובלים מניתוק משמעותי מהעולם החיצון, וזה מהווה סיכון אמיתי לשלומם. מאידך נשמעה הטענה כי מדובר באקט שעלול לסייע לחמאס להמשיך בשליטתו בעזה ובהמשך השמירה על פעילות הטרור הרצחנית שלו כלפי חסרי ישע באזור כולו.

חמאס לא הגיב רשמית להבטחתו של מאסק. עם זאת, גורמים בארגון ציינו כי הם מרוצים מהמהלך, שיסייע להם לתקשר עם העולם החיצון.

סטארלינק היא רשת לוויינית שפותחה על ידי חברת החלל ומאסק במטרה לספק אינטרנט בעלות נמוכה למקומות מרוחקים. נכון לאוגוסט האחרון, SpaceX השלימה 96 משימות מוצלחות של שיגור לוויינים וקביעתם במסלול סביב כדור הארץ. כתוצאה מכך שוגרו לחלל עד כה 4,828 לוויינים, מתוכם 3,903 כבר פעילים. ללוויין סטארלינק יש תוחלת חיים של כחמש שנים ו-SpaceX מקווה בסופו של דבר להחזיק עד 42,000 לוויינים פעילים בחלל.

כאמור, השירות המנטר את האינטרנט העולמי NetBlocks דיווח היום (א') לפנות בוקר בחשבון ה-X שלו כי: "נתוני רשת בזמן אמת מראים שהקישוריות לאינטרנט משוחזרת ברצועת עזה; השירות הופרע ביום ו' על רקע הפצצות כבדות של ישראל, מה שהותיר את רוב התושבים מנותקים מהעולם החיצון ברגע קריטי".

בזכות סטארלינק – מאסק הפך למעורב במלחמת רוסיה-אוקראינה

שליטתו האבסולוטית כמעט של מאסק בקישוריות האינטרנט מהחלל – למען הדיוק ב-90% ממנה נכון להיום – מטרידה רבים. נזכיר כי במלחמת רוסיה-אוקראינה מאסק הפך לגורם מעורב, כנראה מדי, בהתפתחויות.

אספקת האינטרנט לאוקראינה על ידי מאסק התרחשה זמן קצר אחרי שהמלחמה החלה. שר הדיגיטל של אוקראינה, מיכאילו פדורוב, היה מי שביקש ממאסק את הסיוע למדינתו, בדמות הקישוריות מהחלל, במרץ 2022, כשאוקראינה הותקפה בידי רוסיה והחיבור שלה לאינטרנט שובש.

אבל בחודשים האחרונים פדורוב ומדינתו פחות מתלהבים מהסידור המתמשך. השר דיווח על חששות של גורמי ממשל ומשטרה לגבי הסתמכות יתרה במדינה על מערכת האינטרנט הלווייני סטארלינק כיום, כשהמלחמה מול רוסיה עדיין רחוקה מסיומה. פדורוב אף אמר לניו יורק טיימס בעבר שסטארלינק הפך ל"דם" הזורם בעורקי תשתית התקשורת האוקראינית ושהחיוניות הזו של המכשור שבבעלות מאסק, האיש העשיר בתבל כיום, מדאיגה בכירים.

הדברים נודעו אחרי פרסומים באוגוסט על כך שקייב תכננה להפעיל מרחוק רחפן מלחמתי, שהיה אמור לתקוף ספינת מלחמה רוסית בסמוך לחצי האי קרים, אלא שמנכ"ל SpaceX סירב לבקשת הצבא האוקראיני, חסם בפניו את האפשרות לשימוש בסטארלינק, והמתקפה לא יצאה לפועל. משמע, מאסק התערב הלכה למעשה ביכולת של אוקראינה להיאבק מול רוסיה. העיקרון שאדם חזק כמו מאסק יכול לספק שירותי אינטרנט חללי כמעט בבלעדיות בעולם, או לבחור שלא לעשות כן, ולפיכך לשלוט במצבים מדיניים ומלחמתיים שונים, מטריד רבים כיום.

האם מאסק תומך בשלטון באיראן?

מעניין להיזכר עם זאת כי בשלהי 2022 מאסק סייע למחאת החיג'אב של תושבי איראן נגד ההנהגה. היזם גילה סולידריות עם תנועת המחאה האיראנית, והורה ל-SpaceX להפעיל 100 לווייני סטארלינק מעל איראן, כדי לקדם את חופש האינטרנט, אשר הוגבל בידי השלטונות במדינה.


מאידך, במהלך השבת האחרונה מצא מאסק לנכון לא רק להבטיח שיספק אינטרנט לעזה, אלא גם ללעוג בארסיות לארה"ב, שמלינה על איראן ועל היותה גורם שלילי ומסוכן המשפיע מאחורי הקלעים גם על מלחמת ישראל-חמאס.

מאסק צייץ בציניות: "איראן רוצה מלחמה. תראו כמה קרוב הם שמו את המדינה שלהם לבסיסים הצבאיים שלנו". לציוץ זה צירף מאסק מפה שלפי טענתו מציגה עשרות בסיסי צבא ארה"ב המקיפים את איראן באופן יסודי ביותר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים