מאסק הכשיל מתקפה אוקראינית: סירב לספק אינטרנט לווייני לרחפניה

קייב תכננה להפעיל מרחוק רחפן שהיה אמור לתקוף ספינת מלחמה רוסית בסמוך לחצי האי קרים, אלא שמנכ"ל SpaceX סירב לבקשת הצבא האוקראיני וחסם בפניו את האפשרות לשימוש בסטארלינק, והמתקפה לא יצאה לפועל

שולט באינטרנט האוקראיני, ולכן גם ביכולות הצבא. אילון מאסק באמצעות סטארלינק.

על פי דיווח של הניו יורק טיימס מאתמול (ג'), אילון מאסק סירב באחרונה לאפשר לאוקראינה להשתמש באינטרנט הלווייני בטכנולוגיית סטארלינק (Starlink), של חברת SpaceX שייסד ושהוא מנכ"לה. הסירוב התייחס ספציפית לצורך בקישוריות עבור התקפה אוקראינית מתוכננת על ספינת קרב רוסית הממוקמת בים השחור, ליד חצי האי קרים הכבושה.

ההחלטה הזו של מאסק אילצה את אוקראינה לנטוש את התוכנית לרסק רחפן עמוס בחומרי נפץ על הספינה, מאחר שהגישה של כלי הטייס לסטארלינק נחסמה. בנוסף הביאה הנחייה זו לתרעומת בקרב בכירים אוקראינים, שטוענים כי התלות שלהם בטכנולוגיה הלוויינית של SpaceX וסטארלינק, כמו גם בבחירותיו ורצונותיו של אדם אחד – מאסק – מסוכנת.

מאסק עצר אותו. רחפן תקיפה שאוקראינה רצתה לפוצץ על ספינה רוסית.

מאסק עצר אותו. רחפן תקיפה שאוקראינה רצתה לפוצץ על ספינה רוסית. צילום: אילוסטרציה. ShutterStock

סטארלינק: למטרות שלוות ולא לסיוע בקרבות

מאסק אמר בעבר שאינו מעוניין בכך שהיכולות של סטארלינק יסייעו לביצוע תקיפות ארוכות טווח וכן שהוא רוצה להימנע מהסיכון של שימוש בסטארלינק כדי לפגוע באזרחים. בכלל, לפי דברי יזם הטק הדומיננטי מהעבר, הוא מעוניין שטכנולוגיית סטארלינק תשמש למטרות שלוות ולא לסיוע בקרבות. מאידך, יצוין כי מאסק לא אמר שלעולם לא יפעיל את סטארלינק למטרות התקפיות, אלא רק ציין כי יקבל החלטה על בסיס כל מקרה לגופו.

ההחלטה לסרב להפעיל את סטארלינק עבור רחפני התקיפה שהשביתה את תוכניותיה של קייב, גרמה לרמטכ"ל הצבא האוקראיני, ולרי זלוז'ני, לבקש ליצור קשר עם ראש המטות המשולבים של ארצות הברית, גנרל מארק מיילי, בטענה שלמאסק יש את היכולת להכתיב את לצבא האוקראיני אם לתקוף מטרות רוסיות מרכזיות או לאו. לדברי זלוז'ני זה 'מדאיג' שמאסק ביטל כמה מתקפות אוקראיניות שתוכננו, כשארצו נמצאת במאבק על עצמאותה מול התוקפנות הרוסית החמורה, שכידוע החלה במרץ אשתקד.

חשוב לציין שהצבא האוקראיני השתמש ב-סטארלינק כדי לשמור על תקשורת באזור המלחמה, דבר שמאסק כמובן אפשר. מאידך, בקייב מאמינים שהצבא צריך לקבל גישה לאינטרנט הלווייני כדי להמשיך במאבקו, ולנצח. 

ארגנו אינטרנט לאוקראינה דרך טוויטר. מיכאילו פדורוב ואילון מאסק.עיבוד ממוחשב.

ארגנו אינטרנט לאוקראינה דרך טוויטר. מיכאילו פדורוב ואילון מאסק.עיבוד ממוחשב. צילום: ויקימדיה

נזכיר כי אספקת האינטרנט לאוקראינה על ידי מאסק התרחשה זמן קצר אחרי שהמלחמה החלה. שר הדיגיטל של אוקראינה, מיכאילו פדורוב, היה מי שביקש ממאסק את הסיוע למדינתו, בדמות הקישוריות מהחלל, במרץ 2022, כשאוקראינה הותקפה בידי רוסיה והחיבור שלה לאינטרנט שובש. אבל כעת, על פי דיווח מוקדם יותר של הטיימס, פדורוב פחות מתלהב מהסידור המתמשך וגם הוא דיווח באחרונה על חששות של גורמי ממשל ומשטרה לגבי הסתמכות יתרה במדינה על מערכת האינטרנט הלווייני סטארלינק של SpaceX כיום, כשהמלחמה מול רוסיה עדיין רחוקה מסיומה. פדורוב אמר לטיימס שסטארלינק הפך ל"דם" הזורם בעורקי תשתית התקשורת האוקראינית ושהחיוניות הזו של המכשור שבבעלות מאסק, האיש העשיר בתבל כיום, מדאיגה בכירים.

וייתכן שהדאגה המסוימת עוררה גם בארה"ב אי נוחות – מחלקת ההגנה של ארצות הברית, כפי שדיווחנו, חתמה באחרונה הסכם עם חברת החלל של מאסק לרכישת לווייני סטארלניק שלה, ואפשר שתשתמש בהם לצורך אספקת חיבור לאינטרנט לאוקראינה. על פי פרשנויות, מהמלך ניכר רצונן של אוקראינה ושל ארה"ב שלא לאפשר למאסק, לנתק את השירות, אם יחפוץ בכך לפתע, בדיוק כפי שנהג עם הרחפן כעת.

גם על הדברים הללו דיווח הניו יורק טיימס, שציטט מקורות הבקיאים בנידון. לדבריהם, ביוני 2023, שר ההגנה האמריקני, לויד אוסטין, אישר עסקה של הפנטגון לרכישת כ-500 מסופים ושירותים חדשים של סטארלינק. אלא שכעת שני המקורות המכירים היטב את פרטי החוזה ציינו בפני הטיימס כי הפנטגון יקבל שליטה על הגדרות האות של סטארלינק בשטח אוקראינה, כך שהמכשירים החדשים יוכלו לפעול שם.

התקרית האחרונה בחצי האי קרים מדגישה את הסוגיות האתיות המורכבות המתעוררות כאשר משתמשים בטכנולוגיה במלחמה, וכן העלתה ביתר שאת לסדר היום את הכוח של מאסק בשליטה במלחמת רוסיה-אוקראינה, שכן ברצותו הוא יכול להחליט באופן חד צדדי לנתק את הגישה לאינטרנט של האוקראינים.

מאסק עדיין לא הגיב לטענות נגדו או לפרשיית הרחפן בחצי האי קרים.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. טיבי

    מאסק יודע שפוטין יחסל אותו אם רק יעז......

אירועים קרובים