לא רק "רפורמה": אנטישמיות ו-AI – במוקד פגישת נתניהו-מאסק

ראש הממשלה ובכיר ההיי-טק שוחחו על המלחמה באנטישמיות ובשנאה ברשת, הבינה המלאכותית וסיכוניה - וגם על המהלכים המשפטיים של הממשלה

שנאת ישראל מופצת ב-X, למרות הפגישה. מימין: אילון מאסק; ראש הממשלה, בנימין נתניהו; ורעייתו, שרה.

הכותרת המרכזית שפורסמה אמש (ב') באמצעי התקשורת מפגישתם של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ובכיר הטק אילון מאסק הייתה דבריו של נתניהו לבן שיחו, שלפיהם הוא סבר שהתוכנית המקורית של שר המשפטים, יריב לוין, הייתה רעה. אלא שהיה בפגישה ביניהם הרבה יותר מזה – כולל, מן הסתם, נושאים טכנולוגיים, או שקשורים לטכנולוגיה. במרכזם עמדו הבינה המלאכותית, על רקע הפעילות הרבה של מאסק בתחום והרצון של נתניהו למשוך משקיעים ויזמים בו לישראל, והאנטישמיות ברשת, ש-"זוכה" לכר נרחב בטוויטר/X.

מאסק ציין בפגישה, שנערכה במפעל של טסלה ושחלקה הועבר בשידור ישיר בטוויטר/X, כי עובדים רבים בחברה התנגדו לכך שהוא ייפגש עם נתניהו, לאור המצב בישראל והתוכנית המשפטית. נתניהו ניסה להסביר למאסק, ודרכו לעולם, את הצד שלו, שלפיו המהלכים של הממשלה רק מחזירים את הדמוקרטיה ואת האיזון בין הרשויות, וחזר על טענתו ש-"בית המשפט העליון בישראל הוא האקטיביסט ביותר בעולם". לכל אורך הפגישה התקיימה בחוץ הפגנה נגד נתניהו וממשלתו.

נתניהו נגד צבאות הבוטים…

אחד הנושאים שעלה בפגישה הוא האנטישמיות והצורך להילחם בה. הפגישה בין נתניהו למאסק זכתה לביקורת גם מההיבט הזה, עקב היותה של טוויטר/X כר פורה לשיח אנטישמי, לטענת גורמים רבים בגופים ציוניים ובקהילה היהודית בארצות הברית, ואף, לדברי חלקם, המובילה בכך. היו שאף האשימו את מאסק עצמו באנטישמיות.

נתניהו אמר למאסק כי "אני יודע שאתה מתנגד לאנטישמיות. כל מה שאני יכול לומר הוא שתמצא, במסגרת התיקון הראשון לחוקה, דרך לעצור לא רק אנטישמיות, אלא כל שנאה לעם – שאנטישמיות מייצגת. אני מקווה שתצליח בזה, זאת משימה לא קלה".

מאסק הבטיח בתגובה "לא לקדם שנאה" ואמר כי "אני מתנגד לאנטישמיות ונגד כל דבר שמקדם שנאה וקונפליקט. אם אנשים יחשבו שהפלטפורמה שלנו לא נעימה, הם לא ישתמשו בה". כאן הוא ציין את מספר המשתמשים בטוויטר/X, שעומד על 600 מיליון, ואת מספר הציוצים המפורסמים בפלטפורמה מדי יום – 200 מיליון.

בדבריו קרא נתניהו לא לרדוף אחרי יחידים שמפרסמים ציוצים ופוסטים, אולם למנוע ממשתמשים להקים צבאות של בוטים (טענה שנטענה לא אחת נגד נתניהו עצמו). מאסק ציין שהמלחמה בבוטים היא "סופר מאתגרת", ושזו אחת הסיבות ששירותים שונים שהרשת החברתית מציעה עוברים למודל של תשלום חודשי. "אם מישהו יצטרך לשלם כמה דולרים (כדי להשתמש ב-X – י"ה), הוא יצטרך להקים צורת תשלום חדשה בכל פעם שהוא מקים בוט חדש, ויש מגבלה של מספר כרטיסי האשראי", אמר.

השניים הזכירו גם את האנציקלופדיות הדיגיטליות, ובמרכזן את ויקיפדיה. נתניהו טען כי הן טובות פחות מהאנציקלופדיות המסורתיות, משום שהן "ערוכות כך שהן לא בהכרח מציגות את כל הדעות בצורה מאוזנת".

נתניהו: "ניתן לבחור בין הברכה לקללה – גם ב-AI"

נושא נוסף שעלה בשיחה, כאמור, הוא הבינה המלאכותית. אתמול פרסמה העיתונאית טל שניידר מזמן ישראל כי נתניהו יודיע על הקמת מערך בינה מלאכותית לאומי, בדומה למערך הסייבר הלאומי, שכבר קיים. הוא לא עשה זאת בפגישה עם מאסק. עם זאת, הוא ציין במהלכה כי הוא עומד להכריז בחודשים הקרובים על מדיניות חדשה בכל הקשור לבינה מלאכותית.

השניים שוחחו על בטיחות ב-AI, יחד עם גרג ברקמן, נשיא OpenAI ושותפו של סם אלטמן לייסוד החברה, ופרופ' מקס טנמארק, שחוקר את התחום ב-MIT. מאסק ציין כי "הטכנולוגיה משתפרת במהירות הולכת וגוברת, ואנחנו רוצים לוודא שהיא תיטיב עם האנושות. הבינה המלאכותית עלולה להיות האיום הגדול ביותר על האנושות. כשמדברים על מכונה חכמה יותר מהאדם הכי אינטליגנטי, השאלה היא מי מביניהם שולט".

נתניהו השיב שניתן לבחור האם להשתמש בבינה המלאכותית לטובה או לרעה. "אני חושב על הבחירה שעמדה בפני משה רבנו, בין הברכה והקללה", אמר ראש הממשלה. "ניתן לבחור בברכה – אפשר לשפר (באמצעות ה-AI – י"ה) את הטיפול בילדים, להגדיל את התפוקה החקלאית ולשים סוף לפקקי התנועה, כמו גם למחסור".

ציוץ ב-X על הפגישה עם הבעלים של X

לאחר הפגישה צייץ נתניהו בחשבון הטוויטר/X שלו: "היום, במפעל של טסלה, קיימתי דיון חיוני עם אילון מאסק, לוחם איתן למען חופש הביטוי ונגד אנטישמיות. התעמקנו בכוח המניע של הבינה המלאכותית – הן בברכות והן בקללות שהיא מביאה איתה".

"אנחנו עומדים בפתחה של מהפכה, כזו שדורשת הסתגלות מהירה ומתחשבת, ולמידה ממאות השנים שנדרשו כדי להסתגל לתהפוכות העבר", הוסיף ראש הממשלה.

"ישראל נמצאת בחזית הטכנולוגיה, מצטיינת באתיקה, שלה מסכימות מדינות נוספות כמותה", ציין. "ביחד, אנחנו יכולים לקדם את החדשנות, בעודנו שומרים על החברות והכלכלות שלנו".

נתניהו סיים בתודה למאסק "על כך שהצטרפת אלינו בשיחה הקריטית הזו לעתיד של ישראל והעולם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים