אירופה באולטימטום למאסק: טפל במידע המוטעה על המלחמה בישראל

תיירי ברטון, הנציב האירופי, כתב אתמול (ג') לבעלים של טוויטר וציין ש"אינדיקציות" המעידות שקבוצות מפיצות פייק ניוז ותוכן "אלים וטרוריסטי" ב-X ● מאסק נדרש להגיב בתוך 24 שעות או ש-X תיחשב כמפרת חוק אירופי

חקירה נגדה נפתחה באירופה. X.

האיחוד האירופי העניק לאילון מאסק, המולטי-מיליארדר שהוא הבעלים של X (טוויטר), אולטימטום של 24 שעות שבמסגרתו עליו להתמודד עם הפצת מידע מוטעה בפלטפורמה שלו, על רקע מלחמת ישראל-חמאס וההסלמה בסכסוך במזרח התיכון.

במכתב ששלח אל מאסק אתמול (ג') כתב הנציב האירופי לשוק הפנימי, תיירי ברטון, ליזם הטק כי חוק השירותים הדיגיטליים (DSA), שנכנס לתוקף ביבשת באוגוסט, יוצר חובה של חברות לטפל בנזקים כמו דיסאינפורמציה ותוכן לא חוקי שמתבצעים באמצעות השירותים הטכנולוגיים שלהן.

ברטון אמר כי האיחוד האירופי קיבל דיווחים על תוכן שנחשד כבלתי חוקי, כמו גם כמזויף, המופץ ב-X, למרות "הנפת דגלי אזהרה" מהרשויות הרלוונטיות. ברטון ציין עוד כי האיחוד יעקוב מקרוב אחר הציות של מאסק ל-DSA, והוסיף והצהיר כי במידת הצורך האיחוד מוכן לנקוט בפעולה נגד היזם והרשת החברתית שבבעלותו.

מאסק הגיב לפוסט של ברטון ב-X וכתב: "המדיניות שלנו היא שהכל קוד פתוח ושקוף, גישה שאני יודע שהאיחוד האירופי תומך בה. אנא רשום את ההפרות שאתה רומז עליהן ב-𝕏, כדי שהציבור יוכל לראות אותן. תודה רבה".

ברטון הגיב באומרו כי זה תלוי במאסק להראות שהוא מבצע את שהוא מבטיח, והוסיף כי האיחוד האירופי יאכוף בקפדנות את הציות ל-DSA.

מאסק בעד חופש ביטוי – הפלטפורמה נשטפה בתוכן שנאה

מאסק – שהצהיר בעבר פעמים רבות כי הוא דוגל בחופש הביטוי לכל – ספג ביקורת על אופן טיפולו במידע מוטעה ב-X, במיוחד במהלך מגיפת הקורונה. הוא גם הואשם בשימוש בפלטפורמה שרכש אשתקד בתמורה ל-44 מיליארד דולר, כדי לקדם את האינטרסים האישיים שלו.

אתמול דיווחנו כי מנכ"לית טוויטר, לינדה יאקרינו, הודיעה שתיעדר מאירוע טכנולוגי מוביל כיוון שהיא וצוותה, לדבריה, עסוקים במשבר העולמי הנוכחי. הכוונה של התיאור המסוים הזה היא למתחולל ברשת החברתית המצייצת עקב אירועי שבת השחורה האחרונה בארץ והטבח שביצע ארגון חמאס בעוטף עזה.

"לנוכח התגלגלות המשבר העולמי, לינדה והצוות שלה חייבים להישאר ממוקדים לחלוטין בבטיחות פלטפורמת X", נכתב בהודעת החברה בדבר ביטול השתתפות יאקרינו באירוע של הוול סטריט ג'ורנל.

על פי הדיווחים הגלובליים, מאז האירועים המחרידים בשבת X ראתה עלייה במספר המשתמשים הפעילים היומיומיים שמוצאם באזור הסכסוך, עם יותר מ-50 מיליון פוסטים מכל רחבי העולם (נכון לאתמול), המתמקדים במתקפת הטרור המחרידה של חמאס על ישראל מסוף השבוע. ברור שהחברה נקטה בכמה צעדים כדי להילחם בהפצת חדשות כזב ואנטישמיות בפלטפורמה שלה, אבל יש הטוענים שהיא פשוט לא עושה מספיק.

בימים האחרונים הבהירה X שהיא ממשיכה לעקוב באופן יזום אחר תוכן אנטישמי, וזאת בנוסף למאבקה בתוכן הקשה שמקורו במתקפת החמאס, בתגובת צה"ל, וברובדים הרבים שיש לאירוע האלים הזה והשפעותיו השונות על החברה הישראלית, הערבית והעולמית. לדבריה היא נקטה בפעולה כדי להסיר כמה מאות חשבונות המנסים לעשות מניפולציות מגמתיות בתכנים שהם מעלים לאתר.

אלא ש-The Verge דיווח כי דווקא מאסק עצמו היה מי שהפנה את עוקביו הרבים לפרופילים שמהם יוכלו לקבל מידע ולעקוב אחרי המלחמה בלייב, אך שמדובר בחשבונות הידועים כאנטישמיים ו/או מפיצי פייק ניוז באופיים. לפי הדיווח של The Verge, שלשום פרסם מאסק בחשבונו ציוץ ובו כתב: "כדי לעקוב אחר המלחמה בזמן אמת, WarMonitors@ ו-sentdefender@ (הם פרופילים – ג"פ) טובים".

אולם בתגובה הציפו רבים בתקשורת וברשת החברתית את העובדה שהפרופיל המתקרא warmonitors פרסם בעבר ציוצים אנטישמיים בעליל, ואילו הוושינגטון פוסט דיווח כי שני החשבונות "היו בין המפיצים המוקדמים החשובים ביותר של טענה שקרית בחודש מאי, כי היה פיצוץ ליד הבית הלבן".

האם היא באמת נאבקת מספיק בתכנים כוזבים סביב המלחמה בישראל? X (טוויטר).

האם היא באמת נאבקת מספיק בתכנים כוזבים סביב המלחמה בישראל? X (טוויטר). צילום: עיבוד ממוחשב. מקור: שאטרסטוק

האיחוד מתכוון לאיומיו והענישה תהיה חריפה

האולטימטום התקיף של האיחוד האירופי שמאסק קיבל כעת מצביע על התפתחות משמעותית, שכן הוא עלול להוביל לקנס (אי עמידה בתקנות האירופיות לגבי תוכן לא חוקי יכולה לגרור קנסות בגובה 6% מההכנסות השנתיות של החברה) או אפילו למצב שבו יאסר על X לפעול בגבולות האיחוד, אם הבעלים שלה לא ינקוט בצעדים כדי לטפל בבעיית המידע השגוי והרעיל ה"חוגג" בפלטפורמה שלו.

הנציב כתב למאסק: "השינויים האחרונים במדיניות האינטרס הציבורי" גרמו לבלבול אצל "משתמשים אירופים רבים". ברטון התכוון בדבריו אלו לשינוי שעשתה X בסוף השבוע במדיניות האינטרס הציבורי שלה, המשפיע על השאלה האם החברה מחליטה להשאיר ציוצים מסוימים זמינים לכולם, למרות שהם מפרים את כלליה לכאורה.

"התקשורת הציבורית וארגוני החברה האזרחית מדווחים באופן נרחב על מקרים של תמונות ועובדות מזויפות ומניפולטיביות המופצות בפלטפורמה שלך באיחוד האירופי, כמו תמונות ישנות חוזרות של סכסוכים מזוינים לא קשורים או צילומים צבאיים שמקורם בפועל ממשחקי וידיאו", צוין במכתב. "נראה כי מדובר במידע שקרי או מטעה בעליל". ברטון כתב שהוא רוצה שמאסק יבטיח ש"המערכות של X יהיו יעילות" ו"ידווח על הצעדים המיוחדים עקב המשבר שננקטו בצוותו".

הנציב האירופי הוסיף וציין בנחרצות כי הוא מצפה ממאסק "להיות בקשר עם רשויות אכיפת החוק הרלוונטיות והיורופול, ולוודא שאתה מגיב במהירות לבקשותיהם".

"אני מזכיר לך שבעקבות פתיחת חקירה אפשרית וממצא של אי ציות, ניתן להטיל עונשים", כתב ברטון כהבהרה מה יקרה אם מאסק לא יענה לאולטימטום שקיבל ומיד.

באיחוד חוששים מכך שלהפצה של מידע מוטעה באינטרנט בכלל ובמדיה החברתית בפרט עלולות להיות השלכות חמורות בעולם האמיתי. לדוגמה, הדבר יכול להוביל לעלייה בפשעי שנאה ולהקשות על אנשים להגיע אל מידע אמין. בטווח הרחוק הפייק ניוז עלולים להפר כל יכולת של משתמשים להאמין בתוכן שהם נחשפים אליו וליצור אי-אמון שירווח בחברה האנושית. ספציפית בנוגע למלחמת ישראל-חמאס, הפצת מידע מוטעה הקשתה על רבים להבין מה קורה בשטח, הובילה להגברת המתיחות, הגבירה את הזעם ובקשות הנקם של רבים, ובעתיד עלולה אף להקשות על מציאת פתרון בדרכי שלום לסכסוכים שונים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים