מנכ"לית X תיעדר מאירוע טק – כנראה על רקע מלחמת ישראל וחמאס

X נאבקת בתוכן רעיל המועלה אליה סביב אירועי שבת השחורה האחרונה בפרט והמלחמה בישראל בכלל ● לדבריה, היא מסירה חשבונות הקשורים לחמאס, אבל מאסק שלח עוקבים ל"מידע מוצלח" בלייב מפרופילים בעייתיים בלשון המעטה

מתפקעת מתכנים כוזבים סביב המלחמה בישראל. X (טוויטר).

X (טוויטר) הודיעה היום (ג') כי היא הסירה חשבונות חדשים הקשורים לחמאס ו"טיהרה" עשרות אלפי פוסטים שבהם נראו תיעודים גרפיים מזוועות שהתרחשו בישראל מאז יום שבת האחרון, ב-6:30 בבוקר. הפלטפורמה, כך מסתמן, כורעת תחת תוכן אלים והתנהלות המונעת משנאה חמורה, על רקע המלחמה שפרצה בישראל עקב מתקפתו הרצחנית חסרת התקדים של החמאס עליה.

במקביל לאירועים אלו, הפלטפורמה בישרה כי המנכ"לית שלה, לינדה יקארינו, ביטלה את הופעתה בכנס הטכנולוגיה הבולט Tech Live של הוול סטריט ג'ורנל, שעתיד להיערך בשבוע הבא, וזאת עקב "המשבר העולמי". פרשנים סבורים שהכוונה של X במילים אלו היא לאירועי המלחמה והטרור החמורים המתחוללים בישראל.

"לנוכח התגלגלות המשבר העולמי, לינדה והצוות שלה חייבים להישאר ממוקדים לחלוטין בבטיחות פלטפורמת X", נכתב בהודעת החברה בדבר ביטול השתתפות יאקרינו באירוע הנחשב, אשר נשלחה אל הג'ורנל.

לינדה יאקרינו, המנכ"לית החדשה (יחסית) של טוויטר.

לינדה יאקרינו, המנכ"לית החדשה (יחסית) של טוויטר. צילום: ShutterStock

מאידך כדאי לציין כי עקב אירוע הלייב האחרון שבו השתתפה המנכ"לית, Code 2023 של The Verge, שעליה דיווחנו, היא ספגה האשמות שנראתה מתוחה ואגרסיבית במסגרת תשובותיה ומאמצי ההגנה נחרצים שלה על X, ועל הבעלים הנוכחי שלה, המולטי-מיליארדר אילון מאסק

על פי הדיווחים הגלובליים, X ראתה עלייה במספר המשתמשים הפעילים היומיומיים שמוצאם באזור הסכסוך, עם יותר מ-50 מיליון פוסטים מכל רחבי העולם, המתמקדים במתקפת הטרור המחרידה של חמאס על ישראל בסוף השבוע. ברור שהחברה נקטה בכמה צעדים כדי להילחם בהפצת חדשות כזב ואנטישמיות בפלטפורמה שלה, אבל יש הטוענים שהיא פשוט לא עושה מספיק.

X, מאסק ויחסיהם עם אנטישמיות ודיבור שנאה

נזכיר כי X ספגה ביקורת חמורה אודות מדיניות חופש הביטוי שבה דוגל במוצהר הבעלים שלה, מאסק, שלסברת רבים – כולל ארגונים עולמיים הנאבקים באנטישמיות ובדיבור שנאה אונליין – הוא מסוכן והרסני. מאסק הואשם בכך שהוא מעניק פתחון פה לתוכן אנטישמי מובהק ברשת החברתית שרכש אשתקד. יזם הטק הגיב וטען שהאשמות אלו נועדו כדי להבריח מפרסמים מהשירות שלו וממנו, ואף תרגם את טענתו זו לכדי תביעה שהגיש מאסק באוגוסט האחרון נגד המרכז למאבק בשנאה דיגיטלית (CCDH – ר"ת Center for Countering Digital Hate), ארגון ללא מטרות רווח העוקב אחר דברי שטנה ודיסאינפורמציה באינטרנט. בנוסף הפכה הליגה נגד השמצה, למשל, למעין אויבת של מאסק, לפחות בעיניו, משום שטענה כי הפלטפורמה הפכה לעשירה בביטויים אנטישמיים מאז שנרכשה על ידי קברניט הטק התזזיתי.

בימים האחרונים הבהירה X שהיא ממשיכה לעקוב באופן יזום אחר תוכן אנטישמי, וזאת בנוסף למאבקה בתוכן הקשה שמקורו במתקפת החמאס, בתגובת צה"ל, וברובדים הרבים שיש לאירוע האלים הזה והשפעותיו השונות על החברה הישראלית, הערבית והעולמית. לדבריה היא נקטה בפעולה כדי להסיר כמה מאות חשבונות המנסים לעשות מניפולציות מגמתיות בתכנים שהם מעלים לאתר.

אלא ש-The Verge דיווח כי דווקא מאסק עצמו היה מי שהפנה את עוקביו הרבים לפרופילים שמהם יוכלו לקבל מידע ולעקוב אחרי המלחמה בלייב, אך מדובר בחשבונות הידועים דווקא כאנטישמיים ו/או מפיצי פייק ניוז באופיים. לפי הדיווח של The Verge, אתמול פרסם מאסק בחשבונו ציוץ ובו כתב: "כדי לעקוב אחר המלחמה בזמן אמת, WarMonitors@ ו-sentdefender@ (הם פרופילים – ג"פ) טובים".

אולם בתגובה הציפו רבים בתקשורת וברשת החברתית את העובדה שהפרופיל המתקרא warmonitors פרסם בעבר ציוצים אנטישמיים בעליל, ואילו הוושינגטון פוסט דיווח כי שני החשבונות "היו בין המפיצים המוקדמים החשובים ביותר של טענה שקרית בחודש מאי, כי היה פיצוץ ליד הבית הלבן".

בציוצים שנלוו להמלצתו של מאסק היו שהצביעו על העובדה שהפלטפורמה הייתה צריכה להשעות את חשבונו של מאסק עצמו, לנוכח קידום התוכן האנטישמי בחשבונו.

ככל הנראה זו הייתה הסיבה שמאסק מחק מאוחר יותר את הציוץ המדובר, אבל ספק אם הנזק שבהמלצתו זו יכול להימחק גם הוא.

אתמול והיום הוסיף מאסק ופרסם לפחות שני ציוצים שמנסים, ככל הנראה, להסביר את הלך מחשבתו על חופש הביטוי וזכותם של כל צדדי המתרס הפוליטיים לבטא את עמדתם באופן טבעי ולגיטימי. באחרון שבהם כתב: "המאבק האמיתי הוא לא בין ימין לשמאל, אלא בין הומניסטים לאקזטנציאליסטים". אולם ספק אם יש רבים שמסכימים איתו, שכן נראה שהעולם, לפחות זה המערבי, מתייצב כולו לשם תמיכה בישראל כיום.

 

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. רחל

    האם מנכ״לית X יודעת שיש בצוות שלה אנשים שחוסמים תגובות עדינות ונכונות בלי שום פוגענות, רק משום שהם באים מימין,מוחקים חוסמים לא מאפשרים כלום. אשמח לתשובה .כל הציוצים ששלחתי אצלי ואפשר לבדוק אותם אין סיבה לחסום ולמחוק. תודה על תגובתך

אירועים קרובים