מנכ"ל אפל: "שוקלים אם לפרסם ב-X" – בשל האנטישמיות "הנתעבת" שבה

טים קוק המנכ"ל, שהתראיין באחרונה ל-CBS Sunday Morning, התייחס לכך שאפל ממשיכה לפרסם ב-X על אף הבעיות בפלטפורמה בעידן אילון מאסק, וענה גם ש-"באופן כללי, דעתי על טוויטר היא שהיא נכס חשוב"

נשאל על פרסום ב-X בעידן של אילון מאסק. מנכ"ל אפל, טים קוק.

טים קוק, מנכ"ל אפל, העניק באחרונה ראיון ל-CBS Sunday Morning, במהלכו הודה שההחלטה האם מתאים או לאו שהחברה בהובלתו תמשיך לפרסם ב-X (לשעבר טוויטר) בעידן אילון מאסק, הבעלים, היא משהו שבאפל "תוהים אודותיו". עם זאת, לדבריו, "באופן כללי, ההשקפה שלי היא שטוויטר היא נכס חשוב. אני אוהב את הרעיון שהיא שם לשיח ושם ככיכר עיר. יש בזה גם כמה דברים שאני לא אוהב!", אמר.

כשנשאל ישירות על התגברות האנטישמיות בפלטפורמה – שמקורה, כפי שמניחים רבים, במדיניות "חופש הביטוי" של מאסק – ענה קוק: "כן, זה מתועב. חד וחלק – אין מקום לזה".

מאז שטוויטר נרכשה ומותגה מחדש ל-X על ידי מאסק, החברה איבדה עד 50% מהכנסות הפרסום שלה. ההערות של קוק מגיעות כאשר X נאבקת לשמור על מפרסמים שנטשו אותה בעקבות ההשתלטות מאסק עליה ב-2022. היזם שהפך לבעלים ביצע מהלכים, כמו שיתוף הכנסות מפרסומות עם יוצרים, כדי לשמור על מותגים גדולים בפלטפורמה שלו, אבל עם זאת חברות מסוימות, כמו בן אנד ג'ריס למשל, משכו את הפרסום מ-X, ועדכנו שעשו כן עקב ריבוי דברי השנאה באתר.

מיותר לציין כי נטישה של אפל, או אפילו איום בנטישה, יכולים אולי להשפיע על שלל תופעות שכרוכות כיום בניהולה.

נזכיר כי בנובמבר אשתקד, זמן קצר אחרי שמאסק השתלט על טוויטר בתמורה ל-44 מיליארד דולר מהונו הרב, אפל דווקא צמצמה את הפרסום בפלטפורמה ובשלב מסוים היו אפילו שמועות לא מבוססות שהיא תסלק את האפליקציה מה-App Store שלה. מאסק האשים אז את ענקית הטכנולוגיה בהתנגדות לרעיון חופש הביטוי.

אלא ששבוע לאחר מכן, מאסק ומנכ"ל אפל קוק נפגשו ועשו "סולחה", ואפל המשיכה לפרסם את מוצריה ושירותיה בפלטפורמה.

הסכסוך של מאסק עם הליגה נגד השמצה

יצוין כי זמן מה לאחר מכן, בדצמבר 2022, פרסמו חוקרי המרכז למאבק בשנאה דיגיטלית (CCDH – ר"ת Center for Countering Digital Hate) והליגה נגד השמצה (ADL – ר"ת Anti-Defamation League) דיווחים כי נפח דברי השנאה בטוויטר גדל באופן דרמטי מאז שמאסק השתלט עליה. שני הגופים הביעו דאגה מהמתרחש ברשת החברתית המצייצת.

בזמנו הגיב מאסק לדיווחים אלו וטען שהם "שקריים לחלוטין", אך בהמשך הוא הבהיר בציוץ כי "כדי לטהר את שם הפלטפורמה שלנו בעניין האנטישמיות, נראה שאין לנו ברירה אלא להגיש תביעת דיבה נגד הליגה נגד השמצה… הו האירוניה!"

בתחילת חודש אוגוסט דיווחנו כי מאסק ו-X באמת הגישו תביעה, אך דווקא נגד CCDH – שהוא ארגון ללא מטרות רווח העוקב אחר דברי שטנה ודיסאינפורמציה באינטרנט. בתביעה, נטען כי ה-CCDH השתתף ב"קמפיין הפחדה" להרחקת מפרסמים מטוויטר, שבמסגרתו פרסם דו"חות מחקר הטוענים שהחברה לא עושה מספיק כדי להסיר דברי שטנה מהפלטפורמה החברתית שלה.

בנוסף נטען כי ה-CCDH הפר את תנאי השירות של טוויטר דאז, על ידי השגה, או "גירוד" של מסת נתונים לא חוקית מהפלטפורמה. עוד צוין בכתב האישום שהוגש מטעם X, מבלי לספק הוכחות לכך, כי הארגון ממומן על ידי ממשלות זרות וחברות תקשורת הרואות ב-X תחרות.

ככלל, בחודשים האחרונים הואשם מאסק בקידום אנטישמיות בפלטפורמה על ידי כמה וכמה גורמים מודאגים.

קוק, שזכה ב"פרס האומץ נגד שנאה" של הליגה נגד השמצה ב-2018, לא התייחס בראיון ספציפית ל"מלחמה" שמתרחשת בין מאסק לארגונים הנאבקים באנטישמיות ושנאה ברשת.

מימין: אילון מאסק; ראש הממשלה, בנימין נתניהו; ורעייתו, שרה.

מימין: אילון מאסק; ראש הממשלה, בנימין נתניהו; ורעייתו, שרה. צילום: אבי אוחיון, לע"מ

נתניהו, סורוס והקשר שלהם עם מאסק

כידוע, ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, נפגש אתמול עם מאסק, כשהסיבה הרשמית שניתנה לפגישתם היא לשם דיון בבינה מלאכותית, אך היו מי שטענו שגם הטענות על אנטישמיות הגואה בשירות יכולות להיות חלק מהמניע של נתניהו למפגש המתוקשר.

ואכן, נתניהו אמר למאסק בפגישתם: "אני יודע שאתה מתנגד לאנטישמיות. כל מה שאני יכול לומר הוא שתמצא, במסגרת התיקון הראשון לחוקה, דרך לעצור לא רק אנטישמיות, אלא כל שנאה לעם – שאנטישמיות מייצגת. אני מקווה שתצליח בזה, זאת משימה לא קלה".

מאסק הבטיח בתגובה "לא לקדם שנאה" ואמר: "אני מתנגד לאנטישמיות ונגד כל דבר שמקדם שנאה וקונפליקט. אם אנשים יחשבו שהפלטפורמה שלנו לא נעימה, הם לא ישתמשו בה".

אלא שמאסק והתבטאויותיו הציבוריות לא ממש מדגימות את הגישה המסוימת הזו שלו. בולט במיוחד הוא מקרה אחרון שבו מאסק הואשם באנטישמיות. האירוע התרחש אחרי שג'ורג' סורוס – הידוע כפילנתרופ ופעיל פוליטי המזוהה עם הצד השמאלי של המפה – הביע ביקורת על המדיניות והשיטות העסקיות של מאסק. בתגובה השווה יזם הטק את המיליארדר הקשיש, ניצול שואה יהודי-הונגרי – השנוא במולדתו ושבשמו נקשרות אינספור תיאוריות קונספירציה – לנבל קומיקס והאשים אותו ברצונו להרוס את הציוויליזציה המערבית, האשמות שנתפשו כאנטישמיות וזכו לגינויים מקיר לקיר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים