X ומאסק יפסיקו לאפשר חסימת חשבונות – ומדוע הסתכסכו עם מוזיאון אושוויץ?

מדיניות ניהול התוכן ב-X שבבעלות יזם הטק הולכת ומסבכת אותה עם מפרסמים וארגונים הלוחמים באנטישמיות ובדיבור שנאה באינטרנט, אבל במקום לשנותה - מאסק הודיע על הפסקת היכולת של משתמשים לחסום תוכן לא ראוי

הצליח להסתכסך עם מוזיאון אושוויץ. אילון מאסק, הבעלים של X.

חברת המדיה החברתית X, שנקראה עד לא מזמן טוויטר, תסיר תכונת הגנה המאפשרת למשתמשים לחסום חשבונות אחרים, כך בישר באחרונה הבעלים שלה, אילון מאסק. מדובר במהלך שנוי במחלוקת נוסף שהבוס החדש משית על החברה שרכש בשנה שעברה.

מאסק, שכידוע הוא גם מנכ"לן של ענקיות טכנולוגיה רבות כמו טסלה ו-SpaceX, היה מבקר קולני של מדיניות ניהול התוכן ב-טוויטר בימים שלפני שזו הפכה לחברה בבעלותו. באפריל 2022, אחרי שנודע כי מאסק השתלט על הציפור הכחולה תמורת 44 מיליארד דולר, הוא בישר שבכוונתו לשנות את טוויטר כך שתהווה "פלטפורמה לחופש הביטוי", והודיע כי יצמצם את כמות הצנזורה על הפלטפורמה.

התגובות בימין הרפובליקני והשמרני בעולם להלך הרוח הזה היו חיוביות ביותר והוא התקבל אז בתשואות קולניות. תפישת העולם של איל הטק גם עודדה תומכי תיאוריות קונספירציה רבים להאמין שבזכותה יוכלו להפיץ את משתנם ביתר קלות בטוויטר – שבינתיים מותגה כ-X – וכך להביא אותה אל פתחם של אנשים רבים יותר.

עם זאת, ההגדרה של מאסק ל"חופש הביטוי" זכתה מיד גם לביקורת מטעם רבים. לדוגמה, מאסק אמר שהוא מאמין שטוויטר/X צריכה לאפשר כל תוכן שהוא חוקי, גם אם הוא פוגעני או מזיק. הדבר הוביל לחששות שהבעלות של מאסק עלולה להוביל לעלייה בדברי שטנה ומידע מוטעה בפלטפורמה, וגרם לרבים – כולל מפרסמים – לנטוש את החברות ולעבור לשירותים מקבילים כמו מאסטודון, ובהמשך – לת'רדס מבית מטא.

מאסק אמנם לא הכריז על שינויים ספציפיים במדיניות הצנזורה שלו בימים האחרונים, אך עם זאת באחרונה נודע כי בישר שהחברה תסיר תכונת הגנה המאפשרת למשתמשים לחסום חשבונות אחרים.

לפי הגרדיאן הבריטי, פונקציית החסימה מאפשרת למשתמש לבחור בחשבונות ספציפיים ולהגדירם כך שלא יוכלו ליצור איתו קשר, כמו גם לראות את הפוסטים שלו או לעקוב אחריו. בתגובה לשאלת משתמש ב-X "מה גורם לכם לחסום מישהו?", ענה מאסק: "החסימה תימחק כ'תכונה', למעט ב-DMs (הודעות ישירות – ג"פ)" והמשיך וקבע כי האפשרות לחסימה היא "לא הגיונית". לדבריו, הפלטפורמה תשמור על פונקציית ההשתקה – שמאפשרת למשתמשים לסנן את מה שהם יראו בשירות, אך שבניגוד לחסימה, לא מתריעה על הפעולה לחשבון השני.

מה קרה כשמוזיאון אושוויץ ביקש מ-X לצנזר תוכן? 

מקרה שאירע ב-X ושבו היה מעורב מוזיאון אושוויץ לזכר השואה (Auschwitz Memorial) הוא דוגמה לקושי של רבים עם מדיניות הצנזורה ומיתון התוכן של הפלטפורמה שבבעלות טייקון הטק.

באחרונה חזרה בה X ממהלך שלה, לאחר שאמרה למוזיאון אושוויץ שציוץ אנטישמי בוטה לא הפר את חוקיה.

ביום ה' האחרון המוזיאון – המשמר את מחנה ההשמדה שהקימו הנאצים במהלך מלחמת העולם השנייה – מתח ביקורת על X בגלל ציוץ אנטישמי שהחברה סירבה להסיר מהשירות לבקשתו.

הכל החל כשהמוזיאון צייץ תשובה שקיבל מהחברה ובה נאמר לו כי לאחר בחינת ציוץ אנטישמי בוטה שעליו הלין, היא החליטה שהתוכן אינו מפר את חוקיה וישאר על כנו באתר.

"השארת שפה כזו ללא סימון מנציחה את מעגל השנאה ומחזקת את הרעיון שלשון שנאה כזו מקובלת בפלטפורמה הזו", נכתב בציוץ שפרסם ושיתף המוזיאון. "זכרו: זה לא התחיל מתאי גזים אלא מאידיאולוגיה מלאת שנאה שהובעה במילים", נכתב בהודעה, שלמעשה התריעה באופן נרחב יותר על התרת המחסומים לכל תוכן כמעט ב-X תחת מאסק.

מאוחר יותר, אחרי שהתלונה נחשפה בפני מיליוני עוקבים, וקיבלה אלפי תגובות, צייץ חשבון המוזיאון כי X השעתה את החשבון שבתחילה סירבה למחוק אפילו הודעה בודדת ממנו.

X ומאסק נלחמים בארגונים הלוחמים נגד אנטישמיות

נזכיר כי כבר בדצמבר 2022, פרסמו חוקרי המרכז למאבק בשנאה דיגיטלית (CCDH – ר"ת Center for Countering Digital Hate) והליגה נגד השמצה (ADL – ר"ת Anti-Defamation League) דיווחים כי נפח דברי השנאה בטוויטר גדל באופן דרמטי מאז שמאסק השתלט עליה.

ה-CCDH הצהיר אז כי השימוש היומי במילת ה-N (הכוונה ל-Nigger) תחת ניהול מאסק עומד על פי שלושה מהממוצע בעבר ודברי שנאה והשמצות נגד הומוסקסואלים וטראנסים גדלו ב-58% וב-62%, בהתאמה.

ה-ADL ציינה באותם זמנים בדו"ח נפרד, שגם הנתונים שלה מראים "עלייה בתוכן אנטישמי בפלטפורמה וגם ירידה במיתון של פוסטים אנטישמיים".

שני הגופים הביעו דאגה מהמתרחש ברשת החברתית המצייצת.

בזמנו הגיב מאסק לדיווחים אלו וטען שהם "שקריים לחלוטין".

בתחילת החודש הנוכחי דיווחנו כי מאסק וחברת X שלו הגישו תביעה נגד CCDH, שהוא ארגון ללא מטרות רווח העוקב אחר דברי שטנה ודיסאינפורמציה באינטרנט. בתביעה, שהוגשה לבית המשפט המחוזי בארה"ב עבור המחוז הצפוני של קליפורניה בשעת לילה מאוחרת, נטען כי ה-CCDH השתתף ב"קמפיין הפחדה" להרחקת מפרסמים מטוויטר, שבמסגרתו פרסם דו"חות מחקר הטוענים שהחברה לא עושה מספיק כדי להסיר דברי שטנה מהפלטפורמה החברתית שלה.

בתביעה נטען גם כי ה-CCDH הפר את תנאי השירות של טוויטר דאז, על ידי השגה, או "גירוד" של מסת נתונים לא חוקית מהפלטפורמה. עוד צוין בכתב האישום שהוגש מטעם X, מבלי לספק הוכחות לכך, כי הארגון ממומן על ידי ממשלות זרות וחברות תקשורת הרואות ב-X תחרות.

ה-CCDH הכחיש את ההאשמות ואמר כי הוא מחויב "להטיל אחריות על פלטפורמות מדיה חברתית להפצת שנאה ומידע מוטעה". בהצהרה מטעמו אמר הארגון הנלחם בשנאה אונליין כי הוא "תמיד פעל בתום לב ובהתאם לתנאי השירות של טוויטר".

לצד כל אלו, CNN דיווחה בשבוע שעבר כי לפחות שני מותגים גדולים ישהו את הפרסום שלהם ב-X אחרי שהמודעות מטעמם הופיעו לצד חשבון ששיתף תוכן המהלל את היטלר והמפלגה הנאצית.

לפי הדיווח, מודעות למותגים גדולים כמו אדובי, גיליאד סיאנסז, קבוצת הכדורגל של אוניברסיטת מרילנד, בית החולים לאנגונה של אוניברסיטת ניו יורק ו-איגוד הטלוויזיה והאינטרנט (NTCN – ר"ת The Internet & Television Association) הוצגו לצד ציוצים מהחשבון חובב הנאציזם, שצבר מאות אלפי צפיות בטרם הוסר.

מנכ"לית החברה, לינדה יאקרינו, הזדרזה להרגיע את המפרסמים והבטיחה למותגים ש"מודעותיכם יופיעו רק לצד תוכן שתרצו בו". לא ברור בדיוק כיצד X תממש הבטחה זו בהתחשב בכך שנראה שהצנזורה ומיתון התוכן רק מתרופפים והולכים בה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים