מאסק רכש את טוויטר: איך מגיבים המצייצים?

רבים, גם בישראל, סבורים שהרכישה - שמאסק טען שנובעת מרצונו להפוך את הפלטפורמה לדוגלת יותר בחופש הביטוי - נועדה כדי להחזיר את דונלד טראמפ לטוויטר, ובכלל, לאפשר למצונזרי הימין, כנראה בעולם כולו, להתבטא

עשינו את זה, דונלד. מם בעקבות ההודעה על רכישת טוויטר על ידי מאסק.

אילון מאסק רכש את טוויטר אתמול (ב') ובקרוב יהיה הבעלים החוקי של הרשת החברתית המצייצת. אלו כנראה כבר לא בשורות חדשות עבור אף אחד, כי נדמה שכולם כולל כולם כבר יודעים והגיבו לעדכון האחרון והסופי, אשר הגיע אחרי שרשרת דיווחים אינסופית בנדון.

טוויטר הודיעה אמש כי היא קיבלה את הצעתו של מנכ"ל טסלה בסך 44 מיליארד דולר לקחת את המושכות שלה לידיו ולהפוך את החברה לפרטית. זה אומר שלאדם העשיר בעולם – שנחשב כטרול רשת וכדמות תזיזית ומשבשת בעסקים ככלל, כמו גם בטוויטר זירת הבית שלו, ושידוע בהתנהגות לא יציבה ומלאת רבדים, טעמים וסיבות – יהיה בקרוב כוח רב להשפיע על פלטפורמת המדיה החברתית, המשמשת יותר מ-200 מיליון אנשים מדי יום, ועל אופי השיח בה.

מנכ"ל טסלה ו-SpaceX כבר הבטיח תכונות חדשות, ואף דחף והוציא לפועל הוספה של כפתור עריכה לשירות. בנוסף הוא הדגיש כי בכוונתו "לרכך" את עמדתה של טוויטר בנוגע למיתון וצנזור תוכן שמעלים אליה המשתמשים. "חופש הביטוי הוא היסוד של דמוקרטיה מתפקדת, וטוויטר היא כיכר העיר הדיגיטלית שבה דנים בעניינים חיוניים לעתיד האנושות", צוטט מאסק בהודעה לעיתונות שהכריזה על העסקה.

ההשתלטות הזו היא למעשה אחת הרכישות הגדולות בתולדות הטכנולוגיה וסביר להניח שיהיו לה השלכות גלובליות במשך שנים רבות, וייתכן שהיא תעצב את האופן שבו מיליארדי אנשים משתמשים במדיה חברתית.

להתפתחויות האחרונות הללו יש כבר רבבות תגובות של משתמשי טוויטר הצייצנים, וכמובן שגם של פוליטיקאים ואישי ציבור שונים. ליקטנו עבורכם כמה מהן, ומהן מסתמן שעמדות אנשי ימין, בארה"ב אך גם בארצנו הקטנטונת, הן כי הרכישה נועדה לשם הענקת קול לרפובליקנים אמריקנים, וגם לשם החזרת נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, אל הפלטפורמה ממנה הורחק לצמיתות אחרי התפרעות אוהדיו בגבעת הקפיטול לאחר שהפסיד בבחירות 2020. בגדול ניתן לראות כי הרפובליקנים ששים על ההסכם של מאסק עם טוויטר, בעוד שהדמוקרטים מתנבאים שהמהלך יוליד סכנות שונות ומשונות לדמוקרטיה העולמית.

מאסק עצמו, שטען חזור וטעון כי הסיבה לקניית הפלטפורמה היא כדי לתקן אותה ולאפשר יותר יכולות ביטוי לכולם, פרסם אתמול שני ציוצים הקשורים לעסקה הלוהטת שלו. בראשון ציין: "אני מקווה שאפילו המבקרים הגרועים ביותר שלי יישארו בטוויטר, כי זו המשמעות של חופש הביטוי".

העובדים מגיבים בדאגה

יצוין כי גם עובדי טוויטר הגיבו על ההשתלטות של מאסק. העובדים הפגינו שילוב של התלהבות, פחד והומור, ובעיקר ניסו לצפות את עתידם בחברה שתהפוך לפרטית ולכזו שנמצאת בבעלות המולטי-מיליארדר הבלתי צפוי.

"זה זמן של אי נוחות וחוסר ודאות אמיתיים", צייץ אדוארד פרז, סמנכ"ל ניהול מוצר לבריאות חברתית בטוויטר. "רובנו מאמינים מאוד שטוויטר היא הרבה יותר מפלטפורמה טכנולוגית; יש לנו אחריות עמוקה לחברה. אני מקווה שהבעלים החדש שלנו יקבל את זה".

עובדים אחרים התבדחו על המצב. אחד צייץ בטוויטר: "שלח לכולנו טסלות!" בעוד עובד אחר חזה שהזמרת גריימס, אימם של שני הילדים באחרונים שנולדו למאסק, תופיע במסיבת סוף השנה של החברה.

תגובות מהימין בארץ ובעולם – שמחים ומלאי תקווה לשינוי

בחוגי הימין בארץ ובעולם הגיבו בהתלהבות לבשורה על הבעלים החדש שעתיד לאמץ את טוויטר לחיקו בקרוב, וזאת על אף שמאסק לא הזדהה מעולם עם השמרנים באופן מובהק.

כך למשל כתב איש תקשורת ופעיל הימין שמעון ריקלין: "רכישת טוויטר בידי אילון מאסק כדי לשמור על חופש הדיבור של כולם מראה שאם רוצים פה דמוקרטיה אמיתית עדיף שכלי תקשורת יהיו בידי הימין, ולא בידי השמאל סותם הפיות שאין לו מושג באמת מה זו דמוקרטיה. ואילון מאסק הוא תותח עולם מעורר השראה. כל הכבוד". ואז העלה ציוץ נוסף בו ציין כי: "רכישת טוויטר בידי מאסק. תחילת המהפך ובלימת השמאל שקורא לעצמו פרוגרסיבי אבל באמת הוא לא מתקדם לשום מקום, ולכן ראוי לקרוא לו השמאל של התוהו ובוהו".

פעיל הימין נועם פתחי צייץ: "רגע אז אם אילון מאסק קנה את טוויטר זה אומר שטראמפ וסדי בן שטרית חוזרים?"


גם משתמשים אחרים המזוהים עם הצד הימני של המפה הפוליטית בארץ צייצו בנדון בהתרגשות.

תגובות משמאל – הצייצנים תוהים

העיתונאית קרן נויבך, מגישת התוכנית "סדר יום" בכאן ב' של תאגיד השידור הישראלי, צייצה פרומו לתכניתה הבוקר ובו תהתה: "אילון מאסק, האיש והמיליארדים, רוכש את טוויטר. האם זה סופה של הרשת החברתית הזו כפי שהכרנו אותה? האם מאסק קנה לעצמו צעצוע רק כי יכול?"

היו גם אנשי שמאל הסבורים כי הממסד הוא שצנזר יתר על המידה עמדות דווקא מהצד השמאלי של המפה הפוליטית, ושמחו על השינוי המתגעש.

אלון מזרחי, משורר ואיש רוח המזוהה עם השמאל, כתב כחלק מסדרת ציוצים: "בזמנים נורמליים, רכישה של פלטפורמת דיון ציבורי על ידי מגה-מיליארדר ובן עשירים אכן לא הייתה סיבה למסיבה. גם לא ההתעשרות העצומה שלו מפמפום של כסף ציבורי לשווקים ומהצלה פדרלית בזמן המשבר של 2008. אבל אלה לא זמנים נורמליים, והשמאל הממסדי-תאגידי נמצא בתנופת צנזורה חסרת מעצורים, עם שורה אינסופית של איסורים על ביטוי, כולל מה זה גבר ואישה, מה זה פריבילגיה ומה דעתך על צעדי החירום בזמן הקורונה או על עצם קיומה של מגיפה. מחנה פוליטי, מחופר עד צוואר בממסדים, כסף, תקשורת וכוח, מינה את עצמו לשוטר, שופט ותליין של הטוב והנכון, המותר והאסור לומר ולחשוב בהכל תוך הפרה שיטתית של הנורמות שהוא מטיף להן: עשירים ומקושרים מלידה פתאום מייצגים ביקורת על אליטות ההון שלטון, גזענים מטונפים הם אבירי השוויון, וצנזורים אלימים אחראים על שיח פתוח ובטוח. בזמן כזה, גיבור פגום כמו אילון מאסק הוא הכי טוב שאפשר לצפות לו. לכן אני שמח שהוא קנה את טוויטר".

ומובן שגם בקרב משתמשים מעורבים פוליטית מרחבי העולם נצפו שלל תגובות שחלקן אף נשמעו מבולבלות משהו.

והיו גם שלל דחקות וממים שעשו צחוק ממאסק ומהמצב החדש.

משתמש אחד ציין כי אנשים מצייצים שהם עוזבים את טוויטר, והוא והיתר מראים להם את הדלת החוצה.


Everyone is thinking that Elon Musk has bought Twitter for Donald Trump.. but the real reason is something else.. 😂😂🤣🤣#twittersold #ElonMusk #Twitter#Trump #ParagAgrawal#ElonMuskBuyTwitterpic.twitter.com/BJZ6tEdrU5

אבל משתמש אחד אולי הצליח יותר מהאחרים לתמצת את המצב החדש ואת היחס אליו ברשת המצייצת וכתב: "אילון מאסק מבזבז 43 מיליארד דולר כדי שיפסיקו להתבריין עליו בטוויטר, כשהוא יכול היה פשוט להיות פחות מעצבן. זה מטורף".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים